Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii chemicznej I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii chemicznej I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>, Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Chemia ogólna i nieorganiczna I i II
W-3Chemia organiczna I i II
W-4Chemia Fizyczna I i II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problemami związanymi z kolejnymi etapami wdrażania nowych technologii w przemyśle chemicznym rozpoczynając od sformułowania koncepcji chemicznej metody, a kończąc na wdrożeniu przemysłowym.
C-2Przedstawienie metod planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia koncepcji chemicznych, technologicznych oraz ich weryfikacji na drodze teoretycznych obliczeń, w oparciu o zasady technologiczne oraz wyniki eksperymentów.
C-4Przygotowanie do oceny koncepcji technologicznej pod kątem jej wpływu na środowisko
C-5Przybliżenie najnowszych trendów w technologii chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans masowy procesu2
T-A-2Budowanie planów eksperymentów1
T-A-3Wyznaczenie ekstremum metodami Boxa-Wilsona i simpleks3
T-A-4Zastosowanie metod empirycznych w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin5
T-A-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw w praktyce4
15
wykłady
T-W-1Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego3
T-W-2Doświadczenie jako podstawa projektowania procesu8
T-W-3Obliczanie fizykochemicznych właściwości substancji potrzebnych do projektowania nowego procesu technologicznego8
T-W-4Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne8
T-W-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw9
T-W-6Rozwój procesu technologicznego – powiększanie skali9
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwium15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu38
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C06_W01
identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje metody ich zagospodarowania
TCH_1A_W06T1A_W02, T1A_W05C-4T-W-5, T-A-5M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_1A_C06_W02
wybiera odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz przedstawiania bilansu masowego i cieplnego
TCH_1A_W07T1A_W03InzA_W05C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_1A_C06_W03
wskazuje na najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
TCH_1A_W13T1A_W05InzA_W05C-1, C-5T-W-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_1A_C06_W04
stosuje skuteczne metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
TCH_1A_W15T1A_W07InzA_W02C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C06_U01
wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody
TCH_1A_U10T1A_U09InzA_U02C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_1A_C06_U02
stosuje metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi
TCH_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-2T-W-2, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_1A_C06_U03
weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi
TCH_1A_U21T1A_U15InzA_U07C-1, C-4T-W-1, T-W-4M-1, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C06_K01
postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami
TCH_1A_K05T1A_K02InzA_K01C-4T-W-5, T-A-5M-1S-1, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C06_W01
identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje metody ich zagospodarowania
2,0Student nie potrafi zidentyfikować żadnego strumienia odpadowego lub potrafi to zrobić w sposób fragmentaryczny i potrafi podać żadnej metody zagospodarowania wymienionych przez siebie odpadów
3,0Student identyfikuje strumienie odpadowe związane z zastosowaniem odpowiednich surowców w sposób niekompletny, wskazuje co najmniej jedną metodę zagospodarowania wymienionych przez siebie odpadów
3,5Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje przynajmniej po jednym przykładzie metody ich zagospodarowania
4,0Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje różne metody ich zagospodarowania
4,5Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i nie tylko wskazuje różne metody ich zagospodarowania ale też porównuje je w sposób analityczny
5,0Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i nie tylko wskazuje różne metody ich zagospodarowania ale też porównuje je w sposób analityczny. Proponuje również metody jego zdaniem najkorzystniejsze i potrafi uzasdnić swój wybór
TCH_1A_C06_W02
wybiera odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz przedstawiania bilansu masowego i cieplnego
2,0Student nie potrafi wybrać odpowiednich metod przydatnych do obliczeń teoretycznych choćby jednej wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji i nie umie przedstawić poprawnie bilansu masowego i cieplnego
3,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych kilku wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji lub umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny
3,5Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny
4,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny. Rozumie istotę metody i potrafi ją wyjaśnić.
4,5Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny. Nie tylko rozumie istotę metody i potrafi ją wyjaśnić ale też potrafi się odnieść do niej krytycznie.
5,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny. Nie tylko rozumie istotę metody i potrafi ją wyjaśnić ale też potrafi się odnieść do niej krytycznie. Spośród kilku metod dotyczących tej samej właściwości fizykochemiczne umie wybrać jego zdaniem najlepszą i uzasadnić wybór.
TCH_1A_C06_W03
wskazuje na najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
2,0Student potrafi wymienić żadnych najnowszych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego ani nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
3,0Student potrafi wymienić kilka najnowszych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
3,5Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku
4,0Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich szerzej omówić
4,5Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku z dokładnym omówieniem każdego z nich
5,0Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku z dokładnym omówieniem każdego z nich i przedstawieniem własnej oceny z uzasadnieniem bądź porównaniem wybranych.
TCH_1A_C06_W04
stosuje skuteczne metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
2,0Student nie potrafi stosować żadnych metody czy techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,0Student potrafi stosować niektóre metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
3,5Student potrafi stosować różne metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
4,0Student potrafi stosować wszystkie omówione metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
4,5Student potrafi stosować wszystkie omówione metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym i potrafi je samodzielnie wybierać i oceniać przydatność
5,0Student potrafi stosować wszystkie omówione metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym i potrafi je samodzielnie wybierać i oceniać przydatność uzasadniając swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C06_U01
wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy matematycznej czy informatycznej do formułowania problemów inżynierskich
3,0Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania niektórych problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii i potrafi je zwykle rozwiązywać
3,5Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii i potrafi je zwykle rozwiązywać
4,0Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody
4,5Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody. Potrafi uzasadnić swój wybór.
5,0Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody. Potrafi uzasadnić swój wybór i porównać kilka metod.
TCH_1A_C06_U02
stosuje metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi
2,0Student nie umie stosować żadnych planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń czy też innych do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi
3,0Student stosuje kilka planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi.
3,5Student stosuje metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi.
4,0Student stosuje wszystkie metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi.
4,5Student stosuje wszystkie metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi. Rozumie istotę tych metod.
5,0Student stosuje wszystkie metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi. Rozumie istotę tych metod i potrafi dobrać najbardziej przydatną dla danego problemu.
TCH_1A_C06_U03
weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi
2,0Student nie potrafi zaproponować wstępnych koncepcji technologicznych
3,0Student wykazuje się umiejętnością zaproponowania wstępnych koncepcji technologicznych lecz nie potrafi ich weryfikować
3,5Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi lecz czasem jego rozumowanie jest błędne
4,0Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi
4,5Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi analizując w sposób wyczerpujący każdy etap procesu.
5,0Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi analizując w sposób wyczerpujący każdy etap procesu. Umie zaproponować koncepcje alternatywne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C06_K01
postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami
2,0Student nie potrafi stosować ideami zrównoważonego rozwoju
3,0Student postępuje w kilku przypadkach zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i w kilku przypadkach zastępuje niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami.
3,5Student postępuje zazwyczaj zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zazwyczaj zastępuje niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami.
4,0Student postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami.
4,5Student postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami. Potrafi w sposób wyczerpujący omówić zaproponowane technologie.
5,0Student postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami. Potrafi w sposób wyczerpujący omówić zaproponowane technologie. Wykazuje się umiejętnością logicznego uzasadnienia swoich wyborów.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Bretsznajder, Podstawy ogólne Technologii Chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, 1
  2. praca zbiorowa pod red. L. Synoradzkiego i J. Wisialskiego, Projektowanie procesów technologicznych : od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, 1

Literatura dodatkowa

  1. S. Bretsznajder, Właściwości gazów i cieczy, WNT, Warszawa, 1962, 1
  2. J. Szarawara, J. Piorowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 2010, 1
  3. K. Schmidt-Szalowski- J. Sentek, Podstawy Technologii Chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans masowy procesu2
T-A-2Budowanie planów eksperymentów1
T-A-3Wyznaczenie ekstremum metodami Boxa-Wilsona i simpleks3
T-A-4Zastosowanie metod empirycznych w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin5
T-A-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw w praktyce4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego3
T-W-2Doświadczenie jako podstawa projektowania procesu8
T-W-3Obliczanie fizykochemicznych właściwości substancji potrzebnych do projektowania nowego procesu technologicznego8
T-W-4Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne8
T-W-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw9
T-W-6Rozwój procesu technologicznego – powiększanie skali9
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwium15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu38
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_W01identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje metody ich zagospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie do oceny koncepcji technologicznej pod kątem jej wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw
T-A-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw w praktyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować żadnego strumienia odpadowego lub potrafi to zrobić w sposób fragmentaryczny i potrafi podać żadnej metody zagospodarowania wymienionych przez siebie odpadów
3,0Student identyfikuje strumienie odpadowe związane z zastosowaniem odpowiednich surowców w sposób niekompletny, wskazuje co najmniej jedną metodę zagospodarowania wymienionych przez siebie odpadów
3,5Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje przynajmniej po jednym przykładzie metody ich zagospodarowania
4,0Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i wskazuje różne metody ich zagospodarowania
4,5Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i nie tylko wskazuje różne metody ich zagospodarowania ale też porównuje je w sposób analityczny
5,0Student poprawnie identyfikuje strumienie odpadowe w z podziałem na ścieki technologiczne, odpady stałe i ciekłe, zanieczyszczenia atmosfery związane z zastosowaniem odpowiednich surowców i nie tylko wskazuje różne metody ich zagospodarowania ale też porównuje je w sposób analityczny. Proponuje również metody jego zdaniem najkorzystniejsze i potrafi uzasdnić swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_W02wybiera odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz przedstawiania bilansu masowego i cieplnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej, fizycznej i analitycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami związanymi z kolejnymi etapami wdrażania nowych technologii w przemyśle chemicznym rozpoczynając od sformułowania koncepcji chemicznej metody, a kończąc na wdrożeniu przemysłowym.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia koncepcji chemicznych, technologicznych oraz ich weryfikacji na drodze teoretycznych obliczeń, w oparciu o zasady technologiczne oraz wyniki eksperymentów.
Treści programoweT-W-3Obliczanie fizykochemicznych właściwości substancji potrzebnych do projektowania nowego procesu technologicznego
T-W-4Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne
T-A-1Bilans masowy procesu
T-A-4Zastosowanie metod empirycznych w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wybrać odpowiednich metod przydatnych do obliczeń teoretycznych choćby jednej wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji i nie umie przedstawić poprawnie bilansu masowego i cieplnego
3,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych kilku wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji lub umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny
3,5Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny
4,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny. Rozumie istotę metody i potrafi ją wyjaśnić.
4,5Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny. Nie tylko rozumie istotę metody i potrafi ją wyjaśnić ale też potrafi się odnieść do niej krytycznie.
5,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody przydatne do obliczeń teoretycznych wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz umie przedstawić poprawnie bilans masowy i cieplny. Nie tylko rozumie istotę metody i potrafi ją wyjaśnić ale też potrafi się odnieść do niej krytycznie. Spośród kilku metod dotyczących tej samej właściwości fizykochemiczne umie wybrać jego zdaniem najlepszą i uzasadnić wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_W03wskazuje na najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i zapotrzebowanie rynku na nowe produkty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W13ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami związanymi z kolejnymi etapami wdrażania nowych technologii w przemyśle chemicznym rozpoczynając od sformułowania koncepcji chemicznej metody, a kończąc na wdrożeniu przemysłowym.
C-5Przybliżenie najnowszych trendów w technologii chemicznej
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego
T-A-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw w praktyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi wymienić żadnych najnowszych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego ani nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
3,0Student potrafi wymienić kilka najnowszych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku
3,5Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku
4,0Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich szerzej omówić
4,5Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku z dokładnym omówieniem każdego z nich
5,0Student potrafi wymienić najnowsze trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku z dokładnym omówieniem każdego z nich i przedstawieniem własnej oceny z uzasadnieniem bądź porównaniem wybranych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_W04stosuje skuteczne metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami związanymi z kolejnymi etapami wdrażania nowych technologii w przemyśle chemicznym rozpoczynając od sformułowania koncepcji chemicznej metody, a kończąc na wdrożeniu przemysłowym.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia koncepcji chemicznych, technologicznych oraz ich weryfikacji na drodze teoretycznych obliczeń, w oparciu o zasady technologiczne oraz wyniki eksperymentów.
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego
T-W-3Obliczanie fizykochemicznych właściwości substancji potrzebnych do projektowania nowego procesu technologicznego
T-W-4Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne
T-W-6Rozwój procesu technologicznego – powiększanie skali
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować żadnych metody czy techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,0Student potrafi stosować niektóre metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
3,5Student potrafi stosować różne metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
4,0Student potrafi stosować wszystkie omówione metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym
4,5Student potrafi stosować wszystkie omówione metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym i potrafi je samodzielnie wybierać i oceniać przydatność
5,0Student potrafi stosować wszystkie omówione metody i techniki w rozwiązywaniu problemów inżynierskich występujących podczas projektowania nowych technologii w przemyśle chemicznym i potrafi je samodzielnie wybierać i oceniać przydatność uzasadniając swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_U01wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia koncepcji chemicznych, technologicznych oraz ich weryfikacji na drodze teoretycznych obliczeń, w oparciu o zasady technologiczne oraz wyniki eksperymentów.
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego
T-W-3Obliczanie fizykochemicznych właściwości substancji potrzebnych do projektowania nowego procesu technologicznego
T-W-4Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne
T-W-6Rozwój procesu technologicznego – powiększanie skali
T-A-1Bilans masowy procesu
T-A-4Zastosowanie metod empirycznych w szacowanie parametrów fizykochemicznych gazów, cieczy i ich mieszanin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy matematycznej czy informatycznej do formułowania problemów inżynierskich
3,0Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania niektórych problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii i potrafi je zwykle rozwiązywać
3,5Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii i potrafi je zwykle rozwiązywać
4,0Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody
4,5Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody. Potrafi uzasadnić swój wybór.
5,0Student wykorzystuje wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania problemów inżynierskich napotykanych w trakcie projektowania nowej technologii oraz analizuje i rozwiązuje te problemy dobierając odpowiednie metody. Potrafi uzasadnić swój wybór i porównać kilka metod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_U02stosuje metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników
Treści programoweT-W-2Doświadczenie jako podstawa projektowania procesu
T-A-2Budowanie planów eksperymentów
T-A-3Wyznaczenie ekstremum metodami Boxa-Wilsona i simpleks
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować żadnych planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń czy też innych do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi
3,0Student stosuje kilka planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi.
3,5Student stosuje metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi.
4,0Student stosuje wszystkie metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi.
4,5Student stosuje wszystkie metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi. Rozumie istotę tych metod.
5,0Student stosuje wszystkie metody planowania eksperymentu, optymalizacji doświadczeń oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania problemów związanych z nowymi koncepcjami chemicznymi i technologicznymi. Rozumie istotę tych metod i potrafi dobrać najbardziej przydatną dla danego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_U03weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U21potrafi wykorzystywać zasady technologiczne w opracowaniu nowych rozwiązań z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami związanymi z kolejnymi etapami wdrażania nowych technologii w przemyśle chemicznym rozpoczynając od sformułowania koncepcji chemicznej metody, a kończąc na wdrożeniu przemysłowym.
C-4Przygotowanie do oceny koncepcji technologicznej pod kątem jej wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-1Technologia chemiczna i geneza nowego procesu przemysłowego
T-W-4Ocena koncepcji chemicznej - obliczenia stechiometryczne, termochemiczne i termodynamiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować wstępnych koncepcji technologicznych
3,0Student wykazuje się umiejętnością zaproponowania wstępnych koncepcji technologicznych lecz nie potrafi ich weryfikować
3,5Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi lecz czasem jego rozumowanie jest błędne
4,0Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi
4,5Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi analizując w sposób wyczerpujący każdy etap procesu.
5,0Student weryfikuje zaproponowane przez siebie wstępne koncepcje technologiczne posługując się zasadami technologicznymi analizując w sposób wyczerpujący każdy etap procesu. Umie zaproponować koncepcje alternatywne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C06_K01postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie do oceny koncepcji technologicznej pod kątem jej wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw
T-A-5Koncepcja procesu - tworzenie i analiza alternatyw w praktyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować ideami zrównoważonego rozwoju
3,0Student postępuje w kilku przypadkach zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i w kilku przypadkach zastępuje niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami.
3,5Student postępuje zazwyczaj zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zazwyczaj zastępuje niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami.
4,0Student postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami.
4,5Student postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami. Potrafi w sposób wyczerpujący omówić zaproponowane technologie.
5,0Student postępuje zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju stosując w projektowaniu nowych technologii najlepsze dostępne techniki (BAT) i zastępując niebezpieczne substancje ich bezpieczniejszymi odpowiednikami. Potrafi w sposób wyczerpujący omówić zaproponowane technologie. Wykazuje się umiejętnością logicznego uzasadnienia swoich wyborów.