Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Technologia farb, lakierów i klejów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia farb, lakierów i klejów
Specjalność Technologia polimerów
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Spychaj <Tadeusz.Spychaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Podstawy technologii tworzyw sztucznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z polimerami i żywicami powłokotwórczymi i adhezyjnymi, innymi składnikami farb, lakierów i klejów, oraz problematyką technologiii otrzymywania tych materiałów, metodami nakladania na podłoże oraz oceny właściwości kompozycji materiałów powłokowych oraz klejowych, a także finalnych produktów, tj. powłok i spoin klejowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia dot. stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (PVC), krytycznego stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (CPVC) oraz parametru delta (PVC/CPVC)7
T-A-2Obliczenia dot. formułowania składu kompozycji powłokowych i klejowych4
T-A-3Obliczenia dot. planów zużycia materiałów powłokowych i klejowych w zależności od metody aplikacji i rodzaju podłoża4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka, klej, kategorie materiałów powłokowych i adhezyjnych), aspekty ekologiczne stosowania1
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych i adhezyjnych (skrobiowe, lateksy kauczuków naturalnego i kopolimerów syntetycznych, akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)4
T-W-3Napełniacze i pigmenty mikro- i nanocząstkowe, ich charakterystyka i rola w powłoce2
T-W-4Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, środki koalescencyjne, środki przeciwpienne, środki biocydowe i in.)2
T-W-5Mechanizm tworzenia powłoki oraz spoiny klejowej z materiałów polimerowych/żywic rozpuszczalnikowych, dyspersji wodnych oraz proszkowych (lub stopów polimerowych)1
T-W-6Zarys technologii otrzymywania farb ciekłych oraz proszkowych oraz klejów2
T-W-7Technologie nanoszenia materiałów powłokowych oraz klejów na podłoże (malowanie pędzlem i wałkiem, natrysk pneumatyczny, hydrauliczny i elektrostatyczny, malowanie kurtynowe, zanurzanie, pokrywanie elektroforetyczne)2
T-W-8Metody oceny właściwości farb/lakierów i powłok oraz klejów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Samodzielne wykonywanie obliczeń po zajęciach5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna i przygotowanie do zaliczenia wykladu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości spoiw schnących fizycznie i utwardzanych chemicznie
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie ogólnego składu kompozycji powłokowych i klejowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych powłok i klejów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D03-2b_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów materiałów powłokotwórczych oraz klejów, rodzajów polimerów oraz żywic stosowanych do ich otrzymywania, rodzajów dodatków oraz substancji pomocniczych, technologii ich formułowania oraz nakładania na podłoże, a takze metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W10, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W15, TCH_1A_W16, TCH_1A_W17, TCH_1A_W18, TCH_1A_W19T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D03-2b_U01
Student powinien umieć sformułować farbę, lakier lub kompozycję klejową, dokonać wyboru adekwatnej metody aplikacji na podłoże, zaproponować metody charakteryzacji zarówno kompozycji powłokotwórczej jak i klejowej, a takze finalnych powłok lub spoin klejowych.
TCH_1A_U01, TCH_1A_U02, TCH_1A_U03, TCH_1A_U04, TCH_1A_U06, TCH_1A_U07, TCH_1A_U08, TCH_1A_U10, TCH_1A_U11, TCH_1A_U12, TCH_1A_U13, TCH_1A_U14, TCH_1A_U15, TCH_1A_U16, TCH_1A_U17, TCH_1A_U20, TCH_1A_U21, TCH_1A_U22, TCH_1A_U23, TCH_1A_U24T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D03-2b_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów powlokowych i klejowych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju farby, lakieru, kleju na otaczające środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności zakładu/instalacji produkcyjnej farb, lakierów oraz klejów.
TCH_1A_K01, TCH_1A_K03, TCH_1A_K04, TCH_1A_K05, TCH_1A_K06, TCH_1A_K07, TCH_1A_K09, TCH_1A_K10, TCH_1A_K11T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D03-2b_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów materiałów powłokotwórczych oraz klejów, rodzajów polimerów oraz żywic stosowanych do ich otrzymywania, rodzajów dodatków oraz substancji pomocniczych, technologii ich formułowania oraz nakładania na podłoże, a takze metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o mechanizmach tworzenia powłoki i/lub spoiny klejowej, polimerach/żywicach powlokotwórczych i adhezyjnych, komponentach farb, lakierów i klejów oraz metodami technologicznymi ich otrzymywania i stosowania.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów/żywic powłokotwórczych i adhezyjnych, wprowadzane dodatki/komponenty] technologie formulowania tych materiałów, a także metody ich nanoszenia na podłoże.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów/żywic powłokotwórczych i adhezyjnych, wprowadzane dodatki/komponenty] technologie formulowania tych materiałów, a także metody ich nanoszenia na podłoże.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D03-2b_U01
Student powinien umieć sformułować farbę, lakier lub kompozycję klejową, dokonać wyboru adekwatnej metody aplikacji na podłoże, zaproponować metody charakteryzacji zarówno kompozycji powłokotwórczej jak i klejowej, a takze finalnych powłok lub spoin klejowych.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów powłokowych i klejowych
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów powłokowych i klejowych
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów powłokowych i klejowych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie j.w.
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału powłokowego i klejowego do określonego zastosowania
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz podstawowe umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału powłokowego i klejowego do określonego zastosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D03-2b_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów powlokowych i klejowych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju farby, lakieru, kleju na otaczające środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności zakładu/instalacji produkcyjnej farb, lakierów oraz klejów.
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych
3,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału powłokotwórczego i klejowego oraz techniki aplikacji na środowisko
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału powłokotwórczego i klejowego oraz techniki aplikacji na środowisko
5,0SStudent posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału powłokotwórczego i klejowego oraz techniki aplikacji na środowisko, a także technik oceny właściwości powłok i klejów

Literatura podstawowa

  1. I. Ochrimienko, W. Wierchołancew, Chemia i technologia substancji błonotwórczych, WNT, Warszawa, 1982
  2. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996
  3. S. Tkaczyk, Powłoki organiczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1994
  4. Z. Wicks, Organic Coatings, J. Wiley & Sons, Hoboken, 2007
  5. J. Koleske, Paint and coating testing manual, ASTM, Filadelfia, 1995, 14-th

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia dot. stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (PVC), krytycznego stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (CPVC) oraz parametru delta (PVC/CPVC)7
T-A-2Obliczenia dot. formułowania składu kompozycji powłokowych i klejowych4
T-A-3Obliczenia dot. planów zużycia materiałów powłokowych i klejowych w zależności od metody aplikacji i rodzaju podłoża4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka, klej, kategorie materiałów powłokowych i adhezyjnych), aspekty ekologiczne stosowania1
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych i adhezyjnych (skrobiowe, lateksy kauczuków naturalnego i kopolimerów syntetycznych, akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)4
T-W-3Napełniacze i pigmenty mikro- i nanocząstkowe, ich charakterystyka i rola w powłoce2
T-W-4Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, środki koalescencyjne, środki przeciwpienne, środki biocydowe i in.)2
T-W-5Mechanizm tworzenia powłoki oraz spoiny klejowej z materiałów polimerowych/żywic rozpuszczalnikowych, dyspersji wodnych oraz proszkowych (lub stopów polimerowych)1
T-W-6Zarys technologii otrzymywania farb ciekłych oraz proszkowych oraz klejów2
T-W-7Technologie nanoszenia materiałów powłokowych oraz klejów na podłoże (malowanie pędzlem i wałkiem, natrysk pneumatyczny, hydrauliczny i elektrostatyczny, malowanie kurtynowe, zanurzanie, pokrywanie elektroforetyczne)2
T-W-8Metody oceny właściwości farb/lakierów i powłok oraz klejów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Samodzielne wykonywanie obliczeń po zajęciach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna i przygotowanie do zaliczenia wykladu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2b_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów materiałów powłokotwórczych oraz klejów, rodzajów polimerów oraz żywic stosowanych do ich otrzymywania, rodzajów dodatków oraz substancji pomocniczych, technologii ich formułowania oraz nakładania na podłoże, a takze metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W02ma wiedzę z fizyki w zakresie umożliwiającym rozumienie zjawisk i procesów fizycznych
TCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
TCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
TCH_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej, fizycznej i analitycznej
TCH_1A_W10ma wiedzę z zakresu budowy reaktorów chemicznych i aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym
TCH_1A_W11ma wiedzę o surowcach przemysłu chemicznego i pokrewnych procesach stosowanych w ich przetwarzaniu do produktów użytkowych
TCH_1A_W12ma wiedzę z inżynierii chemicznej, maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
TCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
TCH_1A_W16ma wiedzę ogólna niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej
TCH_1A_W17ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
TCH_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, prawa patentowego, informacji patentowej
TCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami i żywicami powłokotwórczymi i adhezyjnymi, innymi składnikami farb, lakierów i klejów, oraz problematyką technologiii otrzymywania tych materiałów, metodami nakladania na podłoże oraz oceny właściwości kompozycji materiałów powłokowych oraz klejowych, a także finalnych produktów, tj. powłok i spoin klejowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka, klej, kategorie materiałów powłokowych i adhezyjnych), aspekty ekologiczne stosowania
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych i adhezyjnych (skrobiowe, lateksy kauczuków naturalnego i kopolimerów syntetycznych, akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-3Napełniacze i pigmenty mikro- i nanocząstkowe, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-4Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, środki koalescencyjne, środki przeciwpienne, środki biocydowe i in.)
T-W-5Mechanizm tworzenia powłoki oraz spoiny klejowej z materiałów polimerowych/żywic rozpuszczalnikowych, dyspersji wodnych oraz proszkowych (lub stopów polimerowych)
T-W-6Zarys technologii otrzymywania farb ciekłych oraz proszkowych oraz klejów
T-W-7Technologie nanoszenia materiałów powłokowych oraz klejów na podłoże (malowanie pędzlem i wałkiem, natrysk pneumatyczny, hydrauliczny i elektrostatyczny, malowanie kurtynowe, zanurzanie, pokrywanie elektroforetyczne)
T-A-1Obliczenia dot. stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (PVC), krytycznego stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (CPVC) oraz parametru delta (PVC/CPVC)
T-A-2Obliczenia dot. formułowania składu kompozycji powłokowych i klejowych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych powłok i klejów
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości spoiw schnących fizycznie i utwardzanych chemicznie
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie ogólnego składu kompozycji powłokowych i klejowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o mechanizmach tworzenia powłoki i/lub spoiny klejowej, polimerach/żywicach powlokotwórczych i adhezyjnych, komponentach farb, lakierów i klejów oraz metodami technologicznymi ich otrzymywania i stosowania.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów/żywic powłokotwórczych i adhezyjnych, wprowadzane dodatki/komponenty] technologie formulowania tych materiałów, a także metody ich nanoszenia na podłoże.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów/żywic powłokotwórczych i adhezyjnych, wprowadzane dodatki/komponenty] technologie formulowania tych materiałów, a także metody ich nanoszenia na podłoże.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2b_U01Student powinien umieć sformułować farbę, lakier lub kompozycję klejową, dokonać wyboru adekwatnej metody aplikacji na podłoże, zaproponować metody charakteryzacji zarówno kompozycji powłokotwórczej jak i klejowej, a takze finalnych powłok lub spoin klejowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
TCH_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w co najmniej jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu technologii chemicznej potrafi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonej specjalności oraz współpracować w opracowaniu dokumentacji inżynierskich ze specjalistami z innych dziedzin
TCH_1A_U04potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna, w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_1A_U06ma umiejętność posługiwania się językiem obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski, na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w zakresie technologii chemicznej, w tym również umiejętność posługiwania sie słownictwem technicznym z zakresu ukończonej specjalności
TCH_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej
TCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U12potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich
TCH_1A_U13potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad bezpieczeństwa pracy obowiązujące w przemyśle chemicznym
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U15potrafi wstępnie ocenić efekty ekonomiczne inżynierskich działań modernizacyjnych związanych z eksploatacja procesów technologii chemicznej
TCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
TCH_1A_U17potrafi oznaczać podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów stosowanych w technologii chemicznej
TCH_1A_U20potrafi stosować podstawowe metody analityczne i techniki laboratoryjne do analizy, syntezy, wydzielania i oczyszczania związków chemicznych stosowanych w technologii chemicznej, w szczególności w zakresie ukończonej specjalności
TCH_1A_U21potrafi wykorzystywać zasady technologiczne w opracowaniu nowych rozwiązań z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U22w oparciu o analizę istniejącego procesu potrafi zaproponować zmiany i modernizacje poprawiające wskaźniki ekonomiczne oraz oddziaływanie na środowisko
TCH_1A_U23potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_1A_U24potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, złożony z operacji i procesów jednostkowych, i ocenić jego funkcjonowanie przy użyciu właściwych, metod i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami i żywicami powłokotwórczymi i adhezyjnymi, innymi składnikami farb, lakierów i klejów, oraz problematyką technologiii otrzymywania tych materiałów, metodami nakladania na podłoże oraz oceny właściwości kompozycji materiałów powłokowych oraz klejowych, a także finalnych produktów, tj. powłok i spoin klejowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka, klej, kategorie materiałów powłokowych i adhezyjnych), aspekty ekologiczne stosowania
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych i adhezyjnych (skrobiowe, lateksy kauczuków naturalnego i kopolimerów syntetycznych, akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-3Napełniacze i pigmenty mikro- i nanocząstkowe, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-4Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, środki koalescencyjne, środki przeciwpienne, środki biocydowe i in.)
T-W-5Mechanizm tworzenia powłoki oraz spoiny klejowej z materiałów polimerowych/żywic rozpuszczalnikowych, dyspersji wodnych oraz proszkowych (lub stopów polimerowych)
T-W-6Zarys technologii otrzymywania farb ciekłych oraz proszkowych oraz klejów
T-W-7Technologie nanoszenia materiałów powłokowych oraz klejów na podłoże (malowanie pędzlem i wałkiem, natrysk pneumatyczny, hydrauliczny i elektrostatyczny, malowanie kurtynowe, zanurzanie, pokrywanie elektroforetyczne)
T-A-1Obliczenia dot. stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (PVC), krytycznego stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (CPVC) oraz parametru delta (PVC/CPVC)
T-A-2Obliczenia dot. formułowania składu kompozycji powłokowych i klejowych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych powłok i klejów
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości spoiw schnących fizycznie i utwardzanych chemicznie
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie ogólnego składu kompozycji powłokowych i klejowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów powłokowych i klejowych
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów powłokowych i klejowych
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji materiałów powłokowych i klejowych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie j.w.
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału powłokowego i klejowego do określonego zastosowania
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz podstawowe umiejętności w zakresie oceny i doboru materiału powłokowego i klejowego do określonego zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2b_K01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów powlokowych i klejowych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju farby, lakieru, kleju na otaczające środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności zakładu/instalacji produkcyjnej farb, lakierów oraz klejów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
TCH_1A_K04ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe
TCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
TCH_1A_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
TCH_1A_K07potrafi pełnić rolę kierownika zespołu badawczego: umie oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów realizacji zadania
TCH_1A_K09potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
TCH_1A_K10potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
TCH_1A_K11rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu w sposób zrozumiały – m. in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o korzystnych jak i niekorzystnych aspektach działalności związanej z produkcją i stosowaniem związków chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami i żywicami powłokotwórczymi i adhezyjnymi, innymi składnikami farb, lakierów i klejów, oraz problematyką technologiii otrzymywania tych materiałów, metodami nakladania na podłoże oraz oceny właściwości kompozycji materiałów powłokowych oraz klejowych, a także finalnych produktów, tj. powłok i spoin klejowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka, klej, kategorie materiałów powłokowych i adhezyjnych), aspekty ekologiczne stosowania
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych i adhezyjnych (skrobiowe, lateksy kauczuków naturalnego i kopolimerów syntetycznych, akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-3Napełniacze i pigmenty mikro- i nanocząstkowe, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-5Mechanizm tworzenia powłoki oraz spoiny klejowej z materiałów polimerowych/żywic rozpuszczalnikowych, dyspersji wodnych oraz proszkowych (lub stopów polimerowych)
T-W-6Zarys technologii otrzymywania farb ciekłych oraz proszkowych oraz klejów
T-W-7Technologie nanoszenia materiałów powłokowych oraz klejów na podłoże (malowanie pędzlem i wałkiem, natrysk pneumatyczny, hydrauliczny i elektrostatyczny, malowanie kurtynowe, zanurzanie, pokrywanie elektroforetyczne)
T-A-1Obliczenia dot. stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (PVC), krytycznego stężenia objętościowego pigmentów i napełniaczy (CPVC) oraz parametru delta (PVC/CPVC)
T-A-2Obliczenia dot. formułowania składu kompozycji powłokowych i klejowych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych powłok i klejów
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości spoiw schnących fizycznie i utwardzanych chemicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych
3,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału powłokotwórczego i klejowego oraz techniki aplikacji na środowisko
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału powłokotwórczego i klejowego oraz techniki aplikacji na środowisko
5,0SStudent posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych z udziałe materiałów powłokowych i/lub klejowych oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału powłokotwórczego i klejowego oraz techniki aplikacji na środowisko, a także technik oceny właściwości powłok i klejów