Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa - projekt inżynierski:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praca dyplomowa - projekt inżynierski | ||
Specjalność | Technologia organiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 15,0 | ECTS (formy) | 15,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i technologia chemiczna organiczna, chemia fizyczna, inżynieria chemiczna, matematyka i staystyka, analiza instrumentalna. |
W-2 | Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji, obliczeń i prezentacji wyników. |
W-3 | Chemia i technologia chemiczna organiczna, chemia fizyczna, inżynieria chemiczna, matematyka i staystyka, analiza instrumentalna. |
W-4 | Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji, obliczeń i prezentacji wyników. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej w formie maszynopisu. |
C-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej zawierającej tezy pracy, dowody i wnioski. |
C-3 | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej w formie maszynopisu. |
C-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej zawierającej tezy pracy, dowody i wnioski. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
T-PD-1 | Kontynuacja badań. | 0 |
T-PD-2 | Opracowanie wyników badań laboratoryjnych (lub obliczeń inżynierskich). | 0 |
T-PD-3 | Napisanie pracy dyplomowej inżynierskiej (lub wykonanie projektu inżynierskiego) z zachowaniem wymagań stawianych pracom dyplomowym magisterskim na WTiICh. | 0 |
T-PD-4 | Prezentacja pracy inżynierskiej (lub projektu inżynierskiego). | 0 |
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
A-PD-1 | Studiowanie i opracowanie literatury związanej z tematyką pracy inżynierskiej (lub projektu inżynierskiego). | 60 |
A-PD-2 | Opracowanie i analiza wyników. Formułowanie wniosków. | 134 |
A-PD-3 | Opracowanie i przygotowanie pracy inżynierskiej (lub projektu inżynierskiego) w formie zwartego maszynopisu. | 150 |
A-PD-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej zawierającej tezy pracy, dowody i wnioski. | 15 |
A-PD-5 | Konsultacje | 45 |
A-PD-6 | Przygotowanie do egzaminu dyplomowego. | 45 |
A-PD-7 | Egzamin dyplomowy inżynierski. | 1 |
450 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyjaśnianie problemów badawczych (lub projektowych). |
M-2 | Wskazywanie sposobów opracowywania wyników z przeprowadzonych badań (lub wykonanych obliczeń) i ich prezentacji w pracy z użyciem komputera i specjalistycznego oprogramowania. |
M-3 | Indywidualna dyskusja dydaktyczna studenta z opiekunem pracy. |
M-4 | Wyjaśnianie problemów badawczych. |
M-5 | Wskazywanie sposobów opracowywania wyników z przeprowadzonych badań i ich prezentacji w pracy z użyciem komputera i specjalistycznego oprogramowania. |
M-6 | Indywidualna dyskusja dydaktyczna z opiekunem pracy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów pracy. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sposobów rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i analitycznych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła kreatywności i samodzielności. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy dyplomowej (projektu) przedstawionej w formie maszynopisu. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena postępów pracy. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena sposobów rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i analitycznych. |
S-7 | Ocena formująca: Ocena ciągła kreatywności i samodzielności. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy dyplomowej przedstawionej w formie maszynopisu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-5_W01 Student ma wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej. Ma pogłebiona wiedzę w obszarze metod, technik i narzędzi i materiałów stosowanych w realizacji procesów technologicznych, posiada wiedzę z dziedzin poza technicznych. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, w szczególności będacych przedmiotem prowadzonych badań. Zna kierunki i trendy rozwoju i doskonalenia tych technologii z uwzglednieniem aspektów ekonomicznych i ochrony środowiska, a także bezpieczeństwa pracy. Posiada wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów technologicznch na szybkość reakcji i na wskaźniki technologiczne. Ma wiedzę umożliwiajacą optymalizaję procesu technologicznego i jego opisu metodami matematycznymi. | TCH_1A_W01, TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W05, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-PD-2, T-PD-3, T-PD-4, T-PD-1 | M-4, M-5, M-6 | S-5, S-6, S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-5_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną, analizować je i wykorzystywać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy chemicznej, fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli i ocenu procesu technologicznego lub otrzymanego produktu. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska, ekonomii do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, dokonywać analizy i oceny rozwiazań w technolgii chemicznej. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne oraz zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi wskazać metody rozdzielania złożonych mieszanin reakcyjnych oraz sposoby wydzielania z nich produktów użytecznych. Potrafi dobrać i zoptymalizować parametry procesowe. Potrafi zbudować stanowisko badawcze biorąc pod uwagę aspekty bezpieczeństwa pracy. Potrafi przeprowadzić analizę ekonomiczną procesu technologicznego. Potrafi opracować wyniki z przeprowadzonych badań i je zaprezentować. | TCH_1A_U03, TCH_1A_U05, TCH_1A_U11, TCH_1A_U24 | T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-PD-2, T-PD-3, T-PD-4 | M-4, M-5, M-6 | S-5, S-6, S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-5_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywny i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii chemicznej. Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. | TCH_1A_K08 | T1A_K04 | InzA_K02 | C-3, C-4 | T-PD-2, T-PD-3, T-PD-4 | M-4, M-5, M-6 | S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-5_W01 Student ma wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej. Ma pogłebiona wiedzę w obszarze metod, technik i narzędzi i materiałów stosowanych w realizacji procesów technologicznych, posiada wiedzę z dziedzin poza technicznych. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, w szczególności będacych przedmiotem prowadzonych badań. Zna kierunki i trendy rozwoju i doskonalenia tych technologii z uwzglednieniem aspektów ekonomicznych i ochrony środowiska, a także bezpieczeństwa pracy. Posiada wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów technologicznch na szybkość reakcji i na wskaźniki technologiczne. Ma wiedzę umożliwiajacą optymalizaję procesu technologicznego i jego opisu metodami matematycznymi. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu tematyki pracy dyplomowej oraz studiowanej specjalności, nie potrafi wskazać rozwiązania problemu badawczego. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy dyplomowej oraz studiowanej specjalności, potrafi wskazać poprawne rozwiązanie problemu badawczego. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu tematyki pracy dyplomowej oraz studiowanej specjalności, potrafi wskazać poprawne rozwiązanie problemu badawczego oraz znaleźć rozwiązania alternatywne. | |
4,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy dyplomowej oraz studiowanej specjalności, potrafi wskazać poprawne rozwiązanie problemu badawczego, znaleźć rozwiązania alternatywne i odpowiednio je analizować. | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy dyplomowej oraz studiowanej specjalności, potrafi wskazać poprawne rozwiązanie problemu badawczego, znaleźć rozwiązania alternatywne i właściwie je analizować i porównywać. | |
5,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy dyplomowej oraz studiowanej specjalności, potrafi wskazać poprawne rozwiązanie problemu badawczego, znaleźć rozwiązania alternatywne właściwie je analizować i porównać oraz wskazać na prace rozwijające tematykę badawczą. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-5_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną, analizować je i wykorzystywać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy chemicznej, fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli i ocenu procesu technologicznego lub otrzymanego produktu. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska, ekonomii do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, dokonywać analizy i oceny rozwiazań w technolgii chemicznej. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne oraz zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi wskazać metody rozdzielania złożonych mieszanin reakcyjnych oraz sposoby wydzielania z nich produktów użytecznych. Potrafi dobrać i zoptymalizować parametry procesowe. Potrafi zbudować stanowisko badawcze biorąc pod uwagę aspekty bezpieczeństwa pracy. Potrafi przeprowadzić analizę ekonomiczną procesu technologicznego. Potrafi opracować wyniki z przeprowadzonych badań i je zaprezentować. | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności potrzebnych do samodzielnego rozwiązania problemu badawczego postawionego w pracy dyplomowej, nie potrafi znaleźć i przeprowadzić analizy literatury przedmiotu, nie potrafi opracować wyników z przeprowadzonych badań. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności potrzebne do samodzielnego rozwiązania problemu badawczego postawionego w pracy dyplomowej, potrafi znaleźć i przeprowadzić podstawową analizę literatury przedmiotu, potrafi opracować wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student ma umiejętności potrzebne do samodzielnego rozwiązania problemu badawczego postawionego w pracy dyplomowej, potrafi znaleźć i przeprowadzić podstawową analizę literatury przedmiotu, opracować wyniki z przeprowadzonych badań i sformułować podstawowe wnioski. | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności potrzebne do samodzielnego rozwiązania problemu badawczego postawionego w pracy dyplomowej: potrafi znaleźć i przeprowadzić szerszą analizę literatury przedmiotu, szczegółowo opracować wyniki z przeprowadzonych badań, sformułować właściwe wnioski. | |
4,5 | Student ma umiejętności potrzebne do samodzielnego rozwiązania problemu badawczego postawionego w pracy dyplomowej, potrafi znaleźć i przeprowadzić szeroką analizę literatury przedmiotu z uwzględnieniem różnych źródeł i baz danych, szczegółowo opracować wyniki z przeprowadzonych badań, wyciągnąć właściwe wnioski, ocenić przydatność innych znanych rozwiązań problemu badawczego. | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności potrzebne do samodzielnego rozwiązania problemu badawczego postawionego w pracy dyplomowej: potrafi znaleźć i przeprowadzić szeroką analizę literatury przedmiotu z uwzględnieniom różnych źródeł i baz danych, szczegółowo opracować wyniki z przeprowadzonych badań i wyciągnąć właściwe wnioski, porównać je z danymi literaturowymi, ocenić przydatność innych znanych rozwiązań problemu badawczego, także zaproponować własne rozwiązania, zaproponować sposób prezentacji wyników z przeprowadzonych badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-5_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywny i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii chemicznej. Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. | 2,0 | Student nie ma podstawowych kompetencji niezbędnych do przygotowania pracy dyplomowej, nie myśli logicznie i nie wykazuje zaangażowania i zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje umiarkowane zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, nie wykazuje kreatywności i nie myśli logicznie. | |
3,5 | Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętnie współpracuje z opiekunem pracy, jest sumienny i obowiązkowy. | |
4,0 | Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szersze zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny. | |
4,5 | Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy. | |
5,0 | Student ma bardzo dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się informacjami, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. |
Literatura podstawowa
- Literatura źródłowa., Bieżąca literatura z zakresu tematu pracy dyplomowej, w tym podręczniki tematyczne, oryginalne publikacje naukowe i patenty.
Literatura dodatkowa
- T. Przechlewski, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
- K. Pawlik, R. Zenderowski, Dyplom z internetu : jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, CeDeWU, Warszawa, 2010
- J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012