Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia morza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Wszechoceanu, właściwościami fizycznymi i chemicznymi wód morskich, ruchami wód oceanicznych oraz charakterystyką osadów oceanicznych
C-2Zapoznanie studenta z wpływem Wszechoceanu na klimat lokalny i globalny
C-3Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Środowisko Morza Bałtyckiego (charakterystyka fizycznogeograficzna, życie w Bałtyku, eutrofizacja, zanieczyszczenia i ich wpływ na środowisko, gospodarka wodno-ściekowa w regionie Bałtyku, polityka ochrony środowiska w regionie Bałtyku)15
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka Wszechoceanu z uwzględnieniem oceanów i mórz. Bilans wodny Ziemi1
T-W-2Właściwości fizyczne wód morskich2
T-W-3Hydrochemia mórz3
T-W-4Ruchy wód oceanicznych3
T-W-5Osady oceaniczne2
T-W-6Zasoby naturalne Wszechoceanu i ich eksploatacja1
T-W-7Rola Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia3
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej12
30
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-3Konsultacje z wykładowcą3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2seminarium z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta w oparciu o aktywność i udział w dyskusji podczas prowadzonych zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień objętych tematyką ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05b_W01
Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące Wszechoceanu, posiada wiadomości na temat właściwości fizycznych i chemicznych wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz osadów oceanicznych. Student jest w stanie wyjaśnić wpływ Wszechoceanu na kształtowanie klimatu.
KOS_1A_W07, KOS_1A_W08T1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
KOS_1A_D05b_W02
Student zna zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku.
KOS_1A_W07, KOS_1A_W08T1A_W03C-3T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05b_U01
Student umie pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi ocenić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu.
KOS_1A_U01T1A_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
KOS_1A_D05b_U02
Student potrafi na podstawie zebranych samodzielnie infromacji przygotować i przedstawić prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U03T1A_U01, T1A_U03C-3T-A-1M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05b_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość istnienia i rozumie zależności wynikające z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego.
KOS_1A_K02, KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05b_W01
Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące Wszechoceanu, posiada wiadomości na temat właściwości fizycznych i chemicznych wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz osadów oceanicznych. Student jest w stanie wyjaśnić wpływ Wszechoceanu na kształtowanie klimatu.
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz budowy i właściwości osadów oceanicznych. Student ma podstawową wiedzę na temat roli Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D05b_W02
Student zna zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05b_U01
Student umie pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi ocenić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu.
2,0
3,0Student umie w stopniu dostatecznym pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym omówić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D05b_U02
Student potrafi na podstawie zebranych samodzielnie infromacji przygotować i przedstawić prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza.
2,0
3,0Student umie, korzystając z dodatkowej pomocy, zebrać na zadany temat podstawowe informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł. Student potrafi przygotować prostą prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05b_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość istnienia i rozumie zależności wynikające z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego.
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz istnienia zależności wynikających z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wolnomiejski N., Pawlikowski T., Zarys ekologii i ochrony mórz, część I, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2006
  2. Stiepanow W. N., Oceanosfera, PWN, Warszawa, 1987
  3. Różańska Z., Zasoby, zanieczyszczenia i ochrona wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku, PWN, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  2. materiały Uniwersytetu Bałtyckiego (The Baltic University): „The Baltic Sea Environment”, wersja polska Katowice, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Środowisko Morza Bałtyckiego (charakterystyka fizycznogeograficzna, życie w Bałtyku, eutrofizacja, zanieczyszczenia i ich wpływ na środowisko, gospodarka wodno-ściekowa w regionie Bałtyku, polityka ochrony środowiska w regionie Bałtyku)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka Wszechoceanu z uwzględnieniem oceanów i mórz. Bilans wodny Ziemi1
T-W-2Właściwości fizyczne wód morskich2
T-W-3Hydrochemia mórz3
T-W-4Ruchy wód oceanicznych3
T-W-5Osady oceaniczne2
T-W-6Zasoby naturalne Wszechoceanu i ich eksploatacja1
T-W-7Rola Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia3
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-3Konsultacje z wykładowcą3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05b_W01Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące Wszechoceanu, posiada wiadomości na temat właściwości fizycznych i chemicznych wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz osadów oceanicznych. Student jest w stanie wyjaśnić wpływ Wszechoceanu na kształtowanie klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia, takie jak: zapobieganie dewastacji środowiska naturalnego, w tym poprzez postępowanie zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz jego odbudowa metodami technicznymi, chemicznymi i biologicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Wszechoceanu, właściwościami fizycznymi i chemicznymi wód morskich, ruchami wód oceanicznych oraz charakterystyką osadów oceanicznych
C-2Zapoznanie studenta z wpływem Wszechoceanu na klimat lokalny i globalny
Treści programoweT-W-1Charakterystyka Wszechoceanu z uwzględnieniem oceanów i mórz. Bilans wodny Ziemi
T-W-2Właściwości fizyczne wód morskich
T-W-3Hydrochemia mórz
T-W-4Ruchy wód oceanicznych
T-W-5Osady oceaniczne
T-W-6Zasoby naturalne Wszechoceanu i ich eksploatacja
T-W-7Rola Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz budowy i właściwości osadów oceanicznych. Student ma podstawową wiedzę na temat roli Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05b_W02Student zna zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia, takie jak: zapobieganie dewastacji środowiska naturalnego, w tym poprzez postępowanie zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz jego odbudowa metodami technicznymi, chemicznymi i biologicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku
Treści programoweT-A-1Środowisko Morza Bałtyckiego (charakterystyka fizycznogeograficzna, życie w Bałtyku, eutrofizacja, zanieczyszczenia i ich wpływ na środowisko, gospodarka wodno-ściekowa w regionie Bałtyku, polityka ochrony środowiska w regionie Bałtyku)
Metody nauczaniaM-2seminarium z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta w oparciu o aktywność i udział w dyskusji podczas prowadzonych zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień objętych tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05b_U01Student umie pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi ocenić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Wszechoceanu, właściwościami fizycznymi i chemicznymi wód morskich, ruchami wód oceanicznych oraz charakterystyką osadów oceanicznych
C-2Zapoznanie studenta z wpływem Wszechoceanu na klimat lokalny i globalny
Treści programoweT-W-1Charakterystyka Wszechoceanu z uwzględnieniem oceanów i mórz. Bilans wodny Ziemi
T-W-2Właściwości fizyczne wód morskich
T-W-3Hydrochemia mórz
T-W-4Ruchy wód oceanicznych
T-W-5Osady oceaniczne
T-W-6Zasoby naturalne Wszechoceanu i ich eksploatacja
T-W-7Rola Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie w stopniu dostatecznym pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym omówić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05b_U02Student potrafi na podstawie zebranych samodzielnie infromacji przygotować i przedstawić prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku
Treści programoweT-A-1Środowisko Morza Bałtyckiego (charakterystyka fizycznogeograficzna, życie w Bałtyku, eutrofizacja, zanieczyszczenia i ich wpływ na środowisko, gospodarka wodno-ściekowa w regionie Bałtyku, polityka ochrony środowiska w regionie Bałtyku)
Metody nauczaniaM-2seminarium z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień objętych tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie, korzystając z dodatkowej pomocy, zebrać na zadany temat podstawowe informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł. Student potrafi przygotować prostą prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05b_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość istnienia i rozumie zależności wynikające z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Wszechoceanu, właściwościami fizycznymi i chemicznymi wód morskich, ruchami wód oceanicznych oraz charakterystyką osadów oceanicznych
C-2Zapoznanie studenta z wpływem Wszechoceanu na klimat lokalny i globalny
C-3Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku
Treści programoweT-W-1Charakterystyka Wszechoceanu z uwzględnieniem oceanów i mórz. Bilans wodny Ziemi
T-W-2Właściwości fizyczne wód morskich
T-W-3Hydrochemia mórz
T-W-4Ruchy wód oceanicznych
T-W-5Osady oceaniczne
T-W-6Zasoby naturalne Wszechoceanu i ich eksploatacja
T-W-7Rola Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu
T-A-1Środowisko Morza Bałtyckiego (charakterystyka fizycznogeograficzna, życie w Bałtyku, eutrofizacja, zanieczyszczenia i ich wpływ na środowisko, gospodarka wodno-ściekowa w regionie Bałtyku, polityka ochrony środowiska w regionie Bałtyku)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2seminarium z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta w oparciu o aktywność i udział w dyskusji podczas prowadzonych zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień objętych tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz istnienia zależności wynikających z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0