Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Automatyka i pomiary:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka i pomiary
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, mechanika płynów,elektrotechnika w zakresie programu szkolnego, aparatura chemiczna
W-2informatyka komputerowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z tworzeniem i transformacją operatorową modeli matematycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętoności z zakresu syntezy i analizy schematów regulacji automatycznej.
C-3Zapoznanie studentów z problemami doboru i strojenia regulatorów w powiązaniu z analizą stabilności układów ze sprężeniem zwrotnym.
C-4Rozszerzenie umiejętności obliczeń cyfrowych w zakresie zagadnień regulacji automatycznej obiektów i procesów jednostkowych inżynieriii chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.1
T-A-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.1
T-A-3Analiza matematyczna funkcjonowania elementarnych wariantów układów regulacji automatycznej.1
T-A-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Funkcje przejścia. Zastępcza funkcja przejścia.1
T-A-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.1
T-A-6Struktury regulatorów. Porównanie nastaw parametrów.1
T-A-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.1
T-A-8Człony operacyjny. Funkcja przejścia sygnałów. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.1
T-A-9Jakość i stabilnośc regulacji automatycznej. Charakterystyki oceny jakopości. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.1
T-A-10Analiza matematyczna układów regulacji wieloparametrowej.1
T-A-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy elementarnych węzłów technologicznych z symbolami PA.1
T-A-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Wskażniki efektywności regulacji automatycznej.1
T-A-13Informacje otrzymywane z przyrządów pomiarowych. Informacyjny dobór elementów pomiarowych.1
T-A-14Zbiory danych pomiarowych. Charakterystyki statystyczne pomiarów przemysłowych i informacyjnych.1
T-A-15Tworzenie bazy danych pomiarowych. Opis funkcyjny danych pomiarowych. Błędy.1
15
wykłady
T-W-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.1
T-W-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.1
T-W-3Elementy występujące w układach stabilizacji i regulacji automatycznej. Warianty układów regulacji automatycznej.1
T-W-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Zastępcza funkcja przejścia.1
T-W-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.1
T-W-6Struktury i cechy systemów regulatorów. Porównanie cech.1
T-W-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.1
T-W-8Człony operacyjne. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.1
T-W-9Jakość i stabilnośc parametryczna i strukturalna regulacji automatycznej. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.1
T-W-10Układy regulacji wieloparametrowej.1
T-W-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy węzłów technologicznych z symbolami PA.1
T-W-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Kryteria oceny efektywności regulacji automatycznej.1
T-W-13Metody i układy pomiarowe. Charakterystyki elementów pomiarowych.1
T-W-14Pomiary wielkości fizycznych z elektrycznymi sygnałami wyjściowymi.1
T-W-15Tupy sygnałów. Zastosowanie teorii informacji w pomiarach i przesyłaniu sygnałów. Obróbka i zapis pomiarów sygnałów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Analiza informacji uzyskanych z zajęć audutoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających zajęcia audytoryjne.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza informacji przekazanych nna wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do zazliczeń z wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny,
M-2zajęcia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena za przedmiot w oparciu o ranking z sumarycznej wartości ocen z obu sprawdzianów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D03b_W02
Student zdobywa ogólna wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania układów regulacj obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
KOS_1A_W01, KOS_1A_W02, KOS_1A_W13T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D03b_U01
Student umie wykorzystywać zdobytą wiedzę i potrafi stosować prawa i zasady teorii regulacji automatycznej w ogólnych problemach teoretycznych i obliczeniach symulacyjnych.
KOS_1A_U09, KOS_1A_U16T1A_U07, T1A_U14InzA_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D03b_K01
Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej (m in. wpływu na środowisko).
KOS_1A_K01, KOS_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D03b_W02
Student zdobywa ogólna wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania układów regulacj obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie teorii regulacji automatycznej i nie zna zasad formułowania układów regulacj.
3,0Student zdobył ogólną wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania układów regulacji obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
3,5Student zdobył wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania elementyarnych układów regulacji automatycznej obiektów inżynierii chemicznej opisanych ogólnymi postaciami modeli matematycznych.
4,0Student zdobył wiedzę w zakresie różnych form zapisu układów regulacj oraz ich wzajemną transformację dla procesów inżynierii chemicznej z zadaną uproszczoną dynamiką.
4,5Student zdobył wiedzę w zakresie tworzenia układów regulacji systemów technologicznych chemicznych z elementarnych układów regulacji procesów inżynierii chemicznej.
5,0Student zdobył wszechstronną wiedzę w zakresie syntezy i analizy elementarnych i złożonych wieloparametrowych układów stabilizacji i regulacji automatycznej dla modeli matematycznych liniowych i linearyzowanych wraz z ilościową oceną jakości informacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D03b_U01
Student umie wykorzystywać zdobytą wiedzę i potrafi stosować prawa i zasady teorii regulacji automatycznej w ogólnych problemach teoretycznych i obliczeniach symulacyjnych.
2,0Student nie potrafi stosować wiedzy z zakresu teorii regulacji automatycznej w rozważaniach dotyczacych ogólnych problemów teoretycznych i obliczeń symulacyjnych.
3,0Student umie wykorzystywać zdobytą wiedzę i potrafi stosować prawa i zasady teorii regulacji automatycznej w ogólnych problemach teoretycznych i obliczeniach symulacyjnych.
3,5Student umie stosować zdobytą wiedzę z teorii regulacji automatyczne w problemach ogólnych i potrafi wyniki interpretować w innych formach zapisu matematycznego.
4,0Student umie stosować zdobytą wiedzę z teorii regulacji automatycznej w konkretnych przypadkach i potrafi prowadzić analizę wychodząc z róznych form matematycznego zapisu układu regulacji.
4,5Student umie syntezowac i analizować układy regulacji automatycznej dla konkretnych obiektów inżynierii chemicznej oraz przeprowadzać elementarne obliczenia symulacyjne.
5,0Student umie swobodnie wykorzystywać matematyczną stronę analizy teoretycznej z zakresie teorii regulacji podstawowych procesów inżynierii chemicznej, potrafi przeprowadzać elementarne obliczenia symulacyjne oraz zastosować ilościowe kryteria oceny z wykorzystaniem wyspecjalizowanych programów komputerowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D03b_K01
Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej (m in. wpływu na środowisko).
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.

Literatura podstawowa

  1. W. Findeisen, Technika regulacji automatycznej., PWN, Warszawa, 1969
  2. W.A.Biesiekierski, Zbiór zadań z teorii sterowqania automatycznego, WNT, Warszawa, 1973
  3. A. Urbaniak, Podstawy automatyki, WPP, Poznań, 2007
  4. W. Greblicki, Podstawy automayki, WPW, Wrocław, 2006
  5. J. Mikulski, Podstawy nautomatyki-liniowe układy regulacji, WPŚ, Gliwice, 2001
  6. S. Bretsznajder, Zagadnienia projektowania procesów przemysłu chemicznego, PWT, Warszawa, 1956

Literatura dodatkowa

  1. Z. Trybalski, Automatyzacja procesów chemicznych, WPŚ, Gliwice, 1978
  2. T. Bogumił, Aparatura kontrolno-pomiarowa, WSP, Warszawa, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.1
T-A-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.1
T-A-3Analiza matematyczna funkcjonowania elementarnych wariantów układów regulacji automatycznej.1
T-A-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Funkcje przejścia. Zastępcza funkcja przejścia.1
T-A-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.1
T-A-6Struktury regulatorów. Porównanie nastaw parametrów.1
T-A-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.1
T-A-8Człony operacyjny. Funkcja przejścia sygnałów. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.1
T-A-9Jakość i stabilnośc regulacji automatycznej. Charakterystyki oceny jakopości. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.1
T-A-10Analiza matematyczna układów regulacji wieloparametrowej.1
T-A-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy elementarnych węzłów technologicznych z symbolami PA.1
T-A-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Wskażniki efektywności regulacji automatycznej.1
T-A-13Informacje otrzymywane z przyrządów pomiarowych. Informacyjny dobór elementów pomiarowych.1
T-A-14Zbiory danych pomiarowych. Charakterystyki statystyczne pomiarów przemysłowych i informacyjnych.1
T-A-15Tworzenie bazy danych pomiarowych. Opis funkcyjny danych pomiarowych. Błędy.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.1
T-W-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.1
T-W-3Elementy występujące w układach stabilizacji i regulacji automatycznej. Warianty układów regulacji automatycznej.1
T-W-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Zastępcza funkcja przejścia.1
T-W-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.1
T-W-6Struktury i cechy systemów regulatorów. Porównanie cech.1
T-W-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.1
T-W-8Człony operacyjne. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.1
T-W-9Jakość i stabilnośc parametryczna i strukturalna regulacji automatycznej. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.1
T-W-10Układy regulacji wieloparametrowej.1
T-W-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy węzłów technologicznych z symbolami PA.1
T-W-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Kryteria oceny efektywności regulacji automatycznej.1
T-W-13Metody i układy pomiarowe. Charakterystyki elementów pomiarowych.1
T-W-14Pomiary wielkości fizycznych z elektrycznymi sygnałami wyjściowymi.1
T-W-15Tupy sygnałów. Zastosowanie teorii informacji w pomiarach i przesyłaniu sygnałów. Obróbka i zapis pomiarów sygnałów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Analiza informacji uzyskanych z zajęć audutoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających zajęcia audytoryjne.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza informacji przekazanych nna wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do zazliczeń z wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D03b_W02Student zdobywa ogólna wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania układów regulacj obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań w zakresie ochrony środowiska, w szczególności niezbędną do rozumienia i opisu praw fizycznych i chemicznych oraz wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej
KOS_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw fizycznych stanowiących podstawę dla dalszego kształcenia, w szczególności w zakresie chemii fizycznej, inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W13zna podstawowe narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń i oceny statystycznej wyników pomiarów i badań, niezbędne przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich oraz do przygotowania prezentacji zamierzeń i rezultatów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem i transformacją operatorową modeli matematycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętoności z zakresu syntezy i analizy schematów regulacji automatycznej.
C-3Zapoznanie studentów z problemami doboru i strojenia regulatorów w powiązaniu z analizą stabilności układów ze sprężeniem zwrotnym.
C-4Rozszerzenie umiejętności obliczeń cyfrowych w zakresie zagadnień regulacji automatycznej obiektów i procesów jednostkowych inżynieriii chemicznej.
Treści programoweT-W-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.
T-W-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.
T-W-3Elementy występujące w układach stabilizacji i regulacji automatycznej. Warianty układów regulacji automatycznej.
T-W-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Zastępcza funkcja przejścia.
T-W-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.
T-W-6Struktury i cechy systemów regulatorów. Porównanie cech.
T-W-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.
T-W-8Człony operacyjne. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.
T-W-9Jakość i stabilnośc parametryczna i strukturalna regulacji automatycznej. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.
T-W-10Układy regulacji wieloparametrowej.
T-W-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy węzłów technologicznych z symbolami PA.
T-W-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Kryteria oceny efektywności regulacji automatycznej.
T-W-13Metody i układy pomiarowe. Charakterystyki elementów pomiarowych.
T-W-14Pomiary wielkości fizycznych z elektrycznymi sygnałami wyjściowymi.
T-W-15Tupy sygnałów. Zastosowanie teorii informacji w pomiarach i przesyłaniu sygnałów. Obróbka i zapis pomiarów sygnałów.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.
T-A-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.
T-A-3Analiza matematyczna funkcjonowania elementarnych wariantów układów regulacji automatycznej.
T-A-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Funkcje przejścia. Zastępcza funkcja przejścia.
T-A-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.
T-A-6Struktury regulatorów. Porównanie nastaw parametrów.
T-A-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.
T-A-8Człony operacyjny. Funkcja przejścia sygnałów. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.
T-A-9Jakość i stabilnośc regulacji automatycznej. Charakterystyki oceny jakopości. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.
T-A-10Analiza matematyczna układów regulacji wieloparametrowej.
T-A-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy elementarnych węzłów technologicznych z symbolami PA.
T-A-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Wskażniki efektywności regulacji automatycznej.
T-A-13Informacje otrzymywane z przyrządów pomiarowych. Informacyjny dobór elementów pomiarowych.
T-A-14Zbiory danych pomiarowych. Charakterystyki statystyczne pomiarów przemysłowych i informacyjnych.
T-A-15Tworzenie bazy danych pomiarowych. Opis funkcyjny danych pomiarowych. Błędy.
Metody nauczaniaM-2zajęcia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie teorii regulacji automatycznej i nie zna zasad formułowania układów regulacj.
3,0Student zdobył ogólną wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania układów regulacji obiektów i procesów inżynierii chemicznej.
3,5Student zdobył wiedzę w zakresie teorii regulacji automatycznej oraz ogólnych zasad formułowania elementyarnych układów regulacji automatycznej obiektów inżynierii chemicznej opisanych ogólnymi postaciami modeli matematycznych.
4,0Student zdobył wiedzę w zakresie różnych form zapisu układów regulacj oraz ich wzajemną transformację dla procesów inżynierii chemicznej z zadaną uproszczoną dynamiką.
4,5Student zdobył wiedzę w zakresie tworzenia układów regulacji systemów technologicznych chemicznych z elementarnych układów regulacji procesów inżynierii chemicznej.
5,0Student zdobył wszechstronną wiedzę w zakresie syntezy i analizy elementarnych i złożonych wieloparametrowych układów stabilizacji i regulacji automatycznej dla modeli matematycznych liniowych i linearyzowanych wraz z ilościową oceną jakości informacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D03b_U01Student umie wykorzystywać zdobytą wiedzę i potrafi stosować prawa i zasady teorii regulacji automatycznej w ogólnych problemach teoretycznych i obliczeniach symulacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U09potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem i transformacją operatorową modeli matematycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętoności z zakresu syntezy i analizy schematów regulacji automatycznej.
C-3Zapoznanie studentów z problemami doboru i strojenia regulatorów w powiązaniu z analizą stabilności układów ze sprężeniem zwrotnym.
C-4Rozszerzenie umiejętności obliczeń cyfrowych w zakresie zagadnień regulacji automatycznej obiektów i procesów jednostkowych inżynieriii chemicznej.
Treści programoweT-A-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.
T-A-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.
T-A-3Analiza matematyczna funkcjonowania elementarnych wariantów układów regulacji automatycznej.
T-A-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Funkcje przejścia. Zastępcza funkcja przejścia.
T-A-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.
T-A-6Struktury regulatorów. Porównanie nastaw parametrów.
T-A-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.
T-A-8Człony operacyjny. Funkcja przejścia sygnałów. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.
T-A-9Jakość i stabilnośc regulacji automatycznej. Charakterystyki oceny jakopości. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.
T-A-10Analiza matematyczna układów regulacji wieloparametrowej.
T-A-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy elementarnych węzłów technologicznych z symbolami PA.
T-A-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Wskażniki efektywności regulacji automatycznej.
T-A-13Informacje otrzymywane z przyrządów pomiarowych. Informacyjny dobór elementów pomiarowych.
T-A-14Zbiory danych pomiarowych. Charakterystyki statystyczne pomiarów przemysłowych i informacyjnych.
T-A-15Tworzenie bazy danych pomiarowych. Opis funkcyjny danych pomiarowych. Błędy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować wiedzy z zakresu teorii regulacji automatycznej w rozważaniach dotyczacych ogólnych problemów teoretycznych i obliczeń symulacyjnych.
3,0Student umie wykorzystywać zdobytą wiedzę i potrafi stosować prawa i zasady teorii regulacji automatycznej w ogólnych problemach teoretycznych i obliczeniach symulacyjnych.
3,5Student umie stosować zdobytą wiedzę z teorii regulacji automatyczne w problemach ogólnych i potrafi wyniki interpretować w innych formach zapisu matematycznego.
4,0Student umie stosować zdobytą wiedzę z teorii regulacji automatycznej w konkretnych przypadkach i potrafi prowadzić analizę wychodząc z róznych form matematycznego zapisu układu regulacji.
4,5Student umie syntezowac i analizować układy regulacji automatycznej dla konkretnych obiektów inżynierii chemicznej oraz przeprowadzać elementarne obliczenia symulacyjne.
5,0Student umie swobodnie wykorzystywać matematyczną stronę analizy teoretycznej z zakresie teorii regulacji podstawowych procesów inżynierii chemicznej, potrafi przeprowadzać elementarne obliczenia symulacyjne oraz zastosować ilościowe kryteria oceny z wykorzystaniem wyspecjalizowanych programów komputerowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D03b_K01Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej (m in. wpływu na środowisko).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
KOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem i transformacją operatorową modeli matematycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętoności z zakresu syntezy i analizy schematów regulacji automatycznej.
C-3Zapoznanie studentów z problemami doboru i strojenia regulatorów w powiązaniu z analizą stabilności układów ze sprężeniem zwrotnym.
C-4Rozszerzenie umiejętności obliczeń cyfrowych w zakresie zagadnień regulacji automatycznej obiektów i procesów jednostkowych inżynieriii chemicznej.
Treści programoweT-W-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.
T-W-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.
T-W-3Elementy występujące w układach stabilizacji i regulacji automatycznej. Warianty układów regulacji automatycznej.
T-W-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Zastępcza funkcja przejścia.
T-W-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.
T-W-6Struktury i cechy systemów regulatorów. Porównanie cech.
T-W-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.
T-W-8Człony operacyjne. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.
T-W-9Jakość i stabilnośc parametryczna i strukturalna regulacji automatycznej. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.
T-W-10Układy regulacji wieloparametrowej.
T-W-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy węzłów technologicznych z symbolami PA.
T-W-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Kryteria oceny efektywności regulacji automatycznej.
T-W-13Metody i układy pomiarowe. Charakterystyki elementów pomiarowych.
T-W-14Pomiary wielkości fizycznych z elektrycznymi sygnałami wyjściowymi.
T-W-15Tupy sygnałów. Zastosowanie teorii informacji w pomiarach i przesyłaniu sygnałów. Obróbka i zapis pomiarów sygnałów.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych obiektów inżynierii chemicznej. Funkcja przejścia.
T-A-2Schematy blokowe. Redukcja schematów blokowych.
T-A-3Analiza matematyczna funkcjonowania elementarnych wariantów układów regulacji automatycznej.
T-A-4Sprzężenie zwrotne. Rodzaje sprzężeń. Funkcje przejścia. Zastępcza funkcja przejścia.
T-A-5Prawa regulacji. Regulatory. Charakterystyki. Dobór regulatorów. Nastawy parametrów.
T-A-6Struktury regulatorów. Porównanie nastaw parametrów.
T-A-7Grafy. Grafy schematów blokowych. Macierze grafów.
T-A-8Człony operacyjny. Funkcja przejścia sygnałów. Modelowanie analogowe. Schematy analogowe.
T-A-9Jakość i stabilnośc regulacji automatycznej. Charakterystyki oceny jakopości. Algebraiczne i częstotliwościowe kryteria stabilności.
T-A-10Analiza matematyczna układów regulacji wieloparametrowej.
T-A-11Symbole PA literowo-cyfrowe. Schematy elementarnych węzłów technologicznych z symbolami PA.
T-A-12Podstawy projektowanie układów regulacji automatycznej. Wskażniki efektywności regulacji automatycznej.
T-A-13Informacje otrzymywane z przyrządów pomiarowych. Informacyjny dobór elementów pomiarowych.
T-A-14Zbiory danych pomiarowych. Charakterystyki statystyczne pomiarów przemysłowych i informacyjnych.
T-A-15Tworzenie bazy danych pomiarowych. Opis funkcyjny danych pomiarowych. Błędy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny,
M-2zajęcia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena za przedmiot w oparciu o ranking z sumarycznej wartości ocen z obu sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.