Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie stosowane w ochronie środowiska I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie stosowane w ochronie środowiska I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs chemii nieorganicznej
W-2ukończony kurs chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń.
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi metodami oczyszczania ścieków w I i II stopniu.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących technologii stosowanych w ochronie środowiska
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i ochrony środowiska do rozwiązywania problemów występujących w ochronie powietrza, wód i gleb.
C-5ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z ochrona powietrza, wó czy gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza żródeł i rodzajów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wykorzystanie informacji z literatury o podstawowych pojęciach: zanieczyszczenie powietrza, źródło zanieczyszczeń, emisja, unos, depozycja, naturalne źródła emisji, antropogeniczne źródła emisji, kwaśne opady, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog.2
T-A-2Rozpoznanie zanieczyszczeń powietrza przez zakłady energetyczne, motoryzację, przemysł.2
T-A-3Analiza sposobów wyrażania stężenia zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, skuteczności oczyszczania gazów odlotowych, dyspozycyjności urządzenia oczyszczajacego gazy odlotowe, wskaźnika efektywności eksploatacji urządzeń, wymaganej efektywności i dyspozycyjności eksploatacyjnej urządzeń.2
T-A-4Wykorzystanie informacji z literatury do poznania metod odpadowej, półodpadowej, bezodpadowej w technologii procesu odsiarczania spalin z wykorzystaniem absorpcji w absorberach, adsorpcji.2
T-A-5Analiza technologii absorpcji tlenków azotu w roztworach kwaśnych i alkalicznych, zawiesinach oraz w połączeniu z redukcją. Jednoczesne oczyszczanie spalin z ditlenku siarki i tlenków azotu metodą adsorpcji.6
T-A-6Analiza technologii oczyszczania gazów ze związków organicznych. Zastosowanie wysokotemperaturowego spalania w ochronie powietrza. Urządzenia do katalitycznego spalania.2
T-A-7Analiza technologii stosowanych w usuwaniu tlenków węgla z gazów odlotowych: absorpcyjne metody usuwania ditlenku węgla, adsorpcyjne i innne metody- technika Carnola, kriogeniczna, membranowa.2
T-A-8Wykorzystanie informacji z literatury o zanieczyszczeniach wód śródlądowych ściekami przemysłowymi i komunalnymi, zanieczyszczenie mórz i oceanów. Zanieczyszczenie rzek i jezior polskich.2
T-A-9Analiza metod oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych,stosowane urządzenia i ich zasada działania.6
T-A-10Analiza zanieczyszczeń gleb odpadami przemysłowymi, komunalnymi, pozostałościami trwałych zanieczyszczeń organicznych.2
T-A-11Zalety i wady energetyki jądrowej.2
30
wykłady
T-W-1Poznanie globalnych problemów ochrony powietrza. Zapoznanie się z rodzajami zanieszyszczeń powietrza. Przegląd źródeł zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego1
T-W-2Zapoznanie się z technicznymi metodami ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami pierwotnymi i wtórnymi. Przegląd metod ograniczania emisji zanieczyszczeń2
T-W-3Poznania metod odpylania gazów przemysłowych. Przegląd metod usuwania zanieczyszczeń gazowych: absorpcyjnych, adsorpcyjnych, katalitycznego utleniania i redukcji, spalania, kondensacji i kompresyjnej.2
T-W-4Poznania rodzaji urządzeń odpylających i podstawowych wielkości charakteryzujących urządzenia oczyszczające2
T-W-5Zapoznanie się z źródłami zanieczyszczeń wód. Poznanie charakterystyki, klasyfikacji, skladu i właściwości ścieków.2
T-W-6Zapoznania sie z metodami mechanicznymi, biologicznymi i chemicznymi oczyszczania ścieków.3
T-W-7Poznanie technologii oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych.Poznanie procesów samooczyszczania wód.2
T-W-8Monitoring zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb i produktów żywnościowych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach30
A-A-2konsultacje3
A-A-3Przygotowanie schematów technologicznych stosowanych w oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń.5
A-A-4Przygotowanie schematów konstrukcji urządzeń odpylajacych i urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków.5
A-A-5Przygotowanie prezentacji6
A-A-6Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
A-A-7Studiowanie literatury6
60
wykłady
A-W-1Udział w wykladzie.15
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Studiowanie literatury13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materiału.
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna opracowanego tematu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C06-1_W09
posiada wiedzę na temat stosowanych technologii w ochronie powietrza, wody przed zanieczyszczeniami oraz sposobów ograniczania i eleminowania emisji do środowiska.
KOS_1A_W09T1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-10, T-A-11M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C06-1_U01
Ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z zagadnieniami oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń.
KOS_1A_U01T1A_U01C-5T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-1, S-3
KOS_1A_C06-1_U05
potrafi przygotować i przedstawić prezentację z zakresu technologii stosowanych w ochronie środowiska.
KOS_1A_U05T1A_U04C-4, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C06-1_K08
ma świadomość wpływu zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie, glebie i żywności na zdrowie ludzi. Rozumie znaczenie nowych technologii w ochronie środowiska.
KOS_1A_K08T1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C06-1_W09
posiada wiedzę na temat stosowanych technologii w ochronie powietrza, wody przed zanieczyszczeniami oraz sposobów ograniczania i eleminowania emisji do środowiska.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować postawowe metody stosowane w ochronie powietrza, wody i gleby przed zanieczyszczeniami. Potraci wymienić głowne zanieczyszcenia występujące w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C06-1_U01
Ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z zagadnieniami oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi korzystać z informacji o podstawowych metodach oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C06-1_U05
potrafi przygotować i przedstawić prezentację z zakresu technologii stosowanych w ochronie środowiska.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi przygotować i prezentować zagadnienia z technologii stosowanych w ochronie środowiska posługując się poprawnym językiem, logiczną analizą problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C06-1_K08
ma świadomość wpływu zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie, glebie i żywności na zdrowie ludzi. Rozumie znaczenie nowych technologii w ochronie środowiska.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby na organizm i znaczenie podstawowych technologii stosowanych w ochronie środowiska.
3,5potrafi wykazać znaczenie zagrożeń wynikających z zanieczyszconego środowiska na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować zanieczyszczenia, uzupełnia wiedzę dotyczącą metod stosowanych w ochronie środowiska
4,0ma świadomość zagrożenia zanieczyszczeniami powietrza, wody, gleby na organizm i znaczenie technologii stosowanych w ochronie środowiska, uzupełnia wiedzę dotyczącą metod stosowanych w ochronie środowiska.
4,5aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na zmniejszenie występowania zanieczyszczeń w środowisku.
5,0zna metody udostępniania własnej wiedzy mogacej mieć wpływ na stan środowiska naturalnego i nowych technologii w ochronie środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, PNT, Warszawa, 1998
  2. Mazur M., Systemy ochrony powietrza, AGH, Kraków, 2004
  3. Anielak A.M., Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa, 2000
  4. Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami. Metody, aparatura i instalacje, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Gomółka E., Szaynok A., Chemia wody i powietrza, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1997
  2. Zwoździak J., Człowiek, środowisko, zagrożenie, Oficyna Wyd. PW, Wrocław, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza żródeł i rodzajów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wykorzystanie informacji z literatury o podstawowych pojęciach: zanieczyszczenie powietrza, źródło zanieczyszczeń, emisja, unos, depozycja, naturalne źródła emisji, antropogeniczne źródła emisji, kwaśne opady, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog.2
T-A-2Rozpoznanie zanieczyszczeń powietrza przez zakłady energetyczne, motoryzację, przemysł.2
T-A-3Analiza sposobów wyrażania stężenia zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, skuteczności oczyszczania gazów odlotowych, dyspozycyjności urządzenia oczyszczajacego gazy odlotowe, wskaźnika efektywności eksploatacji urządzeń, wymaganej efektywności i dyspozycyjności eksploatacyjnej urządzeń.2
T-A-4Wykorzystanie informacji z literatury do poznania metod odpadowej, półodpadowej, bezodpadowej w technologii procesu odsiarczania spalin z wykorzystaniem absorpcji w absorberach, adsorpcji.2
T-A-5Analiza technologii absorpcji tlenków azotu w roztworach kwaśnych i alkalicznych, zawiesinach oraz w połączeniu z redukcją. Jednoczesne oczyszczanie spalin z ditlenku siarki i tlenków azotu metodą adsorpcji.6
T-A-6Analiza technologii oczyszczania gazów ze związków organicznych. Zastosowanie wysokotemperaturowego spalania w ochronie powietrza. Urządzenia do katalitycznego spalania.2
T-A-7Analiza technologii stosowanych w usuwaniu tlenków węgla z gazów odlotowych: absorpcyjne metody usuwania ditlenku węgla, adsorpcyjne i innne metody- technika Carnola, kriogeniczna, membranowa.2
T-A-8Wykorzystanie informacji z literatury o zanieczyszczeniach wód śródlądowych ściekami przemysłowymi i komunalnymi, zanieczyszczenie mórz i oceanów. Zanieczyszczenie rzek i jezior polskich.2
T-A-9Analiza metod oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych,stosowane urządzenia i ich zasada działania.6
T-A-10Analiza zanieczyszczeń gleb odpadami przemysłowymi, komunalnymi, pozostałościami trwałych zanieczyszczeń organicznych.2
T-A-11Zalety i wady energetyki jądrowej.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poznanie globalnych problemów ochrony powietrza. Zapoznanie się z rodzajami zanieszyszczeń powietrza. Przegląd źródeł zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego1
T-W-2Zapoznanie się z technicznymi metodami ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami pierwotnymi i wtórnymi. Przegląd metod ograniczania emisji zanieczyszczeń2
T-W-3Poznania metod odpylania gazów przemysłowych. Przegląd metod usuwania zanieczyszczeń gazowych: absorpcyjnych, adsorpcyjnych, katalitycznego utleniania i redukcji, spalania, kondensacji i kompresyjnej.2
T-W-4Poznania rodzaji urządzeń odpylających i podstawowych wielkości charakteryzujących urządzenia oczyszczające2
T-W-5Zapoznanie się z źródłami zanieczyszczeń wód. Poznanie charakterystyki, klasyfikacji, skladu i właściwości ścieków.2
T-W-6Zapoznania sie z metodami mechanicznymi, biologicznymi i chemicznymi oczyszczania ścieków.3
T-W-7Poznanie technologii oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych.Poznanie procesów samooczyszczania wód.2
T-W-8Monitoring zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb i produktów żywnościowych.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach30
A-A-2konsultacje3
A-A-3Przygotowanie schematów technologicznych stosowanych w oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń.5
A-A-4Przygotowanie schematów konstrukcji urządzeń odpylajacych i urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków.5
A-A-5Przygotowanie prezentacji6
A-A-6Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
A-A-7Studiowanie literatury6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladzie.15
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Studiowanie literatury13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C06-1_W09posiada wiedzę na temat stosowanych technologii w ochronie powietrza, wody przed zanieczyszczeniami oraz sposobów ograniczania i eleminowania emisji do środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń.
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi metodami oczyszczania ścieków w I i II stopniu.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących technologii stosowanych w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-1Poznanie globalnych problemów ochrony powietrza. Zapoznanie się z rodzajami zanieszyszczeń powietrza. Przegląd źródeł zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
T-W-2Zapoznanie się z technicznymi metodami ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami pierwotnymi i wtórnymi. Przegląd metod ograniczania emisji zanieczyszczeń
T-W-3Poznania metod odpylania gazów przemysłowych. Przegląd metod usuwania zanieczyszczeń gazowych: absorpcyjnych, adsorpcyjnych, katalitycznego utleniania i redukcji, spalania, kondensacji i kompresyjnej.
T-W-4Poznania rodzaji urządzeń odpylających i podstawowych wielkości charakteryzujących urządzenia oczyszczające
T-W-5Zapoznanie się z źródłami zanieczyszczeń wód. Poznanie charakterystyki, klasyfikacji, skladu i właściwości ścieków.
T-W-6Zapoznania sie z metodami mechanicznymi, biologicznymi i chemicznymi oczyszczania ścieków.
T-W-7Poznanie technologii oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych.Poznanie procesów samooczyszczania wód.
T-W-8Monitoring zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb i produktów żywnościowych.
T-A-10Analiza zanieczyszczeń gleb odpadami przemysłowymi, komunalnymi, pozostałościami trwałych zanieczyszczeń organicznych.
T-A-11Zalety i wady energetyki jądrowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna opracowanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować postawowe metody stosowane w ochronie powietrza, wody i gleby przed zanieczyszczeniami. Potraci wymienić głowne zanieczyszcenia występujące w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C06-1_U01Ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z zagadnieniami oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-5ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z ochrona powietrza, wó czy gleb.
Treści programoweT-W-1Poznanie globalnych problemów ochrony powietrza. Zapoznanie się z rodzajami zanieszyszczeń powietrza. Przegląd źródeł zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
T-W-5Zapoznanie się z źródłami zanieczyszczeń wód. Poznanie charakterystyki, klasyfikacji, skladu i właściwości ścieków.
T-W-8Monitoring zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb i produktów żywnościowych.
T-A-1Analiza żródeł i rodzajów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wykorzystanie informacji z literatury o podstawowych pojęciach: zanieczyszczenie powietrza, źródło zanieczyszczeń, emisja, unos, depozycja, naturalne źródła emisji, antropogeniczne źródła emisji, kwaśne opady, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog.
T-A-2Rozpoznanie zanieczyszczeń powietrza przez zakłady energetyczne, motoryzację, przemysł.
T-A-4Wykorzystanie informacji z literatury do poznania metod odpadowej, półodpadowej, bezodpadowej w technologii procesu odsiarczania spalin z wykorzystaniem absorpcji w absorberach, adsorpcji.
T-A-8Wykorzystanie informacji z literatury o zanieczyszczeniach wód śródlądowych ściekami przemysłowymi i komunalnymi, zanieczyszczenie mórz i oceanów. Zanieczyszczenie rzek i jezior polskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi korzystać z informacji o podstawowych metodach oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C06-1_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację z zakresu technologii stosowanych w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i ochrony środowiska do rozwiązywania problemów występujących w ochronie powietrza, wód i gleb.
C-5ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z ochrona powietrza, wó czy gleb.
Treści programoweT-W-3Poznania metod odpylania gazów przemysłowych. Przegląd metod usuwania zanieczyszczeń gazowych: absorpcyjnych, adsorpcyjnych, katalitycznego utleniania i redukcji, spalania, kondensacji i kompresyjnej.
T-W-4Poznania rodzaji urządzeń odpylających i podstawowych wielkości charakteryzujących urządzenia oczyszczające
T-W-6Zapoznania sie z metodami mechanicznymi, biologicznymi i chemicznymi oczyszczania ścieków.
T-W-7Poznanie technologii oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych.Poznanie procesów samooczyszczania wód.
T-A-5Analiza technologii absorpcji tlenków azotu w roztworach kwaśnych i alkalicznych, zawiesinach oraz w połączeniu z redukcją. Jednoczesne oczyszczanie spalin z ditlenku siarki i tlenków azotu metodą adsorpcji.
T-A-6Analiza technologii oczyszczania gazów ze związków organicznych. Zastosowanie wysokotemperaturowego spalania w ochronie powietrza. Urządzenia do katalitycznego spalania.
T-A-7Analiza technologii stosowanych w usuwaniu tlenków węgla z gazów odlotowych: absorpcyjne metody usuwania ditlenku węgla, adsorpcyjne i innne metody- technika Carnola, kriogeniczna, membranowa.
T-A-9Analiza metod oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych,stosowane urządzenia i ich zasada działania.
T-A-10Analiza zanieczyszczeń gleb odpadami przemysłowymi, komunalnymi, pozostałościami trwałych zanieczyszczeń organicznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi przygotować i prezentować zagadnienia z technologii stosowanych w ochronie środowiska posługując się poprawnym językiem, logiczną analizą problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C06-1_K08ma świadomość wpływu zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie, glebie i żywności na zdrowie ludzi. Rozumie znaczenie nowych technologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń.
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi metodami oczyszczania ścieków w I i II stopniu.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących technologii stosowanych w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-1Poznanie globalnych problemów ochrony powietrza. Zapoznanie się z rodzajami zanieszyszczeń powietrza. Przegląd źródeł zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
T-W-2Zapoznanie się z technicznymi metodami ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami pierwotnymi i wtórnymi. Przegląd metod ograniczania emisji zanieczyszczeń
T-W-3Poznania metod odpylania gazów przemysłowych. Przegląd metod usuwania zanieczyszczeń gazowych: absorpcyjnych, adsorpcyjnych, katalitycznego utleniania i redukcji, spalania, kondensacji i kompresyjnej.
T-W-5Zapoznanie się z źródłami zanieczyszczeń wód. Poznanie charakterystyki, klasyfikacji, skladu i właściwości ścieków.
T-W-6Zapoznania sie z metodami mechanicznymi, biologicznymi i chemicznymi oczyszczania ścieków.
T-W-7Poznanie technologii oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych.Poznanie procesów samooczyszczania wód.
T-W-8Monitoring zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb i produktów żywnościowych.
T-A-1Analiza żródeł i rodzajów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wykorzystanie informacji z literatury o podstawowych pojęciach: zanieczyszczenie powietrza, źródło zanieczyszczeń, emisja, unos, depozycja, naturalne źródła emisji, antropogeniczne źródła emisji, kwaśne opady, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog.
T-A-2Rozpoznanie zanieczyszczeń powietrza przez zakłady energetyczne, motoryzację, przemysł.
T-A-9Analiza metod oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych,stosowane urządzenia i ich zasada działania.
T-A-10Analiza zanieczyszczeń gleb odpadami przemysłowymi, komunalnymi, pozostałościami trwałych zanieczyszczeń organicznych.
T-A-11Zalety i wady energetyki jądrowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna opracowanego tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby na organizm i znaczenie podstawowych technologii stosowanych w ochronie środowiska.
3,5potrafi wykazać znaczenie zagrożeń wynikających z zanieczyszconego środowiska na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować zanieczyszczenia, uzupełnia wiedzę dotyczącą metod stosowanych w ochronie środowiska
4,0ma świadomość zagrożenia zanieczyszczeniami powietrza, wody, gleby na organizm i znaczenie technologii stosowanych w ochronie środowiska, uzupełnia wiedzę dotyczącą metod stosowanych w ochronie środowiska.
4,5aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na zmniejszenie występowania zanieczyszczeń w środowisku.
5,0zna metody udostępniania własnej wiedzy mogacej mieć wpływ na stan środowiska naturalnego i nowych technologii w ochronie środowiska.