Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Ulfig <Krzysztof.Ulfig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Ulfig <Krzysztof.Ulfig@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza biologiczna i chemiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Porównanie komórki roślinnej i zwierzęcej, zróżnicowanie kształtu i funkcji komórek w świecie roślin i zwierząt. Podział i wzrost komórek. Tkanki roślinne i zwierzęce. Budowa morfologiczna roślin i zwierząt. Zróżnicowanie anatomiczne przedstawicieli różnych gromad roślin i typów zwierząt. Podstawowe funkcje życiowe organizmów roślinnych i zwierzęcych. Cykle rozwojowe w świecie roślin i zwierząt. Rozwój zarodkowy zwierząt. Przegląd form morfologicznych organizmów roślinnych i zwierzęcych. Identyfikacja podstawowych grup organizmów. Zastosowanie kluczy do oznaczania roślin i zwierząt. Zastosowanie prostych testów ekotoksykologicznych.15
15
wykłady
T-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analiza piśmiennictwa5
A-L-3Przygotowanie referatów10
30
wykłady
A-W-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).15
A-W-2Analiza piśmiennictwa45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
M-3Prowadzenie doświadczeń i analiza mikroskopowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B03-2_W01
ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu organizmów, na różnych poziomach organizacji ich budowy.
C-1T-W-1M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_B03-2_W02
zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji organizmów do różnych środowisk.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_B03-2_W03
zna mechanizmy i trendy w ewolucji organizmów.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_B03-2_W04
ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji organizmów.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_B03-2_W05
zna możliwości wykorzystania organizmów w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii.
C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B03-2_U01
potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz organizmy językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię biologiczną.
C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
KOS_1A_B03-2_U02
potrafi wykorzystać wiedzę biologiczną w rozwiązywaniu problemów dotyczących oczyszczania środowiska z ksenobiotyków, bioremediacji i w szeroko pojętej ochronie zasobów przyrody
C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B03-2_W01
ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu organizmów, na różnych poziomach organizacji ich budowy.
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B03-2_W02
zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji organizmów do różnych środowisk.
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B03-2_W03
zna mechanizmy i trendy w ewolucji organizmów.
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B03-2_W04
ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji organizmów.
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B03-2_W05
zna możliwości wykorzystania organizmów w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii.
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B03-2_U01
potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz organizmy językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię biologiczną.
2,0
3,0Przeciętny poziom umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B03-2_U02
potrafi wykorzystać wiedzę biologiczną w rozwiązywaniu problemów dotyczących oczyszczania środowiska z ksenobiotyków, bioremediacji i w szeroko pojętej ochronie zasobów przyrody
2,0
3,0Przeciętny poziom umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pullin A.S., Biologiczne podstawy przyrody., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  3. Pawlaczyk-Szpilowa M., Biologia i ekologia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  4. Starkel L. (red.), Geografia Polski, Środowisko przyrodnicze., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Jurt Richard, Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  2. Kornaś J., Medwecka–Kornaś A., Geografia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Lack A.J, D.E. Evans, Biologia roślin. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porównanie komórki roślinnej i zwierzęcej, zróżnicowanie kształtu i funkcji komórek w świecie roślin i zwierząt. Podział i wzrost komórek. Tkanki roślinne i zwierzęce. Budowa morfologiczna roślin i zwierząt. Zróżnicowanie anatomiczne przedstawicieli różnych gromad roślin i typów zwierząt. Podstawowe funkcje życiowe organizmów roślinnych i zwierzęcych. Cykle rozwojowe w świecie roślin i zwierząt. Rozwój zarodkowy zwierząt. Przegląd form morfologicznych organizmów roślinnych i zwierzęcych. Identyfikacja podstawowych grup organizmów. Zastosowanie kluczy do oznaczania roślin i zwierząt. Zastosowanie prostych testów ekotoksykologicznych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analiza piśmiennictwa5
A-L-3Przygotowanie referatów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).15
A-W-2Analiza piśmiennictwa45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_W01ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu organizmów, na różnych poziomach organizacji ich budowy.
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_W02zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji organizmów do różnych środowisk.
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_W03zna mechanizmy i trendy w ewolucji organizmów.
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_W04ma podstawową wiedzę z zakresu klasyfikacji organizmów.
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_W05zna możliwości wykorzystania organizmów w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom wiedzy w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_U01potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz organizmy językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię biologiczną.
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
M-3Prowadzenie doświadczeń i analiza mikroskopowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B03-2_U02potrafi wykorzystać wiedzę biologiczną w rozwiązywaniu problemów dotyczących oczyszczania środowiska z ksenobiotyków, bioremediacji i w szeroko pojętej ochronie zasobów przyrody
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością świata organizmów żywych oraz przebiegiem procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach organizacji biologicznej. Studenci nabywają umiejętność analitycznego myślenia poprzez poszukiwanie powiązań pomiędzy budową poszczególnych organizmów i ich organów a pełnionymi przez nie funkcjami. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas ćwiczeń laboratoryjnych powinny sprzyjać stosowaniu metod badawczych oraz analizy wyników badań. Wiedza nabyta podczas wykładów i ćwiczeń z tego przedmiotu stanowi bazę informacji umożliwiającą dalsze studiowanie zagadnień specjalistycznych z zakresu ochrony środowiska, ekologii, toksykologii środowiskowej oraz ochrony przyrody i krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Biologia jako nauka. Poziomy organizacji biologicznej. Systemy przyrody: sztuczne, naturalne, mono i polifiletyczne. Budowa i funkcja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Podstawy nauki o ewolucji. Antropogeneza. Hipotezy na temat powstania życia na Ziemi. Zasady systematyki organizmów. Przegląd systematyczny i charakterystyka biologiczna przedstawicieli królestw monera, protista, grzyby, rośliny i zwierzęta. Różnorodność biologiczna flory i fauny Polski ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymierających, zagrożonych oraz objętych ochroną. Przegląd gatunków pełniących funkcje bioindykacyjne. Substancje chemiczne wydzielane przez organizmy (enzymy, witaminy, hormony, antybiotyki, alkaloidy i mykotoksyny). Organizmy testowe w ekotoksykologii. Wykorzystanie organizmów w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy).
M-2Referaty przygotowane przez studentów.
M-3Prowadzenie doświadczeń i analiza mikroskopowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin końcowy testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwia
S-3Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętny poziom umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0