Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Nastaj <Jozef.Nastaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lach <Krzysztof.Lach@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,50,62egzamin
laboratoriaL4 30 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodyką rozwiązywania inżynierskich problemów obliczeniowych z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej przy użyciu programów Mathcad i Matlab.
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programami Mathcad i Matlab w rozwiązywaniu inżynierskich problemów obliczeniowych z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej.
C-3Uświadomienie studentom odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mathcad - rozwiązywanie równań różniczkowych oraz ich układów.4
T-L-2Mathcad - rozwiązywanie przykładowych zadań z dziedziny inżynierii chemicznej.6
T-L-3Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania równań różniczkowych za pomocą programu Mathcad.2
T-L-4Matlab: operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.2
T-L-5Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, funkcje.2
T-L-6Matlab - działania na wektorach i macierzach, pętle, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.2
T-L-7Matlab - programowe tablicowane wybranych funkcji.5
T-L-8Matlab - programowe rozwinięcie wybranej funkcji w szereg.5
T-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich za pomocą programu Matlab.2
30
wykłady
T-W-1MATHCAD: Posługiwanie się systemem MATHCAD jako podstawowym narzędziem do wykonywania obliczeń inżynierskich i naukowych, opisu wykonywanych działań oraz graficznej prezentacji uzyskanych wyników.1
T-W-2Opracowywanie dokumentu w MATHCADzie.1
T-W-3Podstawowe klasy zagadnien inżynierskich i naukowych rozwiazywanych za pośrednictwem programu MATHCAD: obliczenia iteracyjne, rachunek macierzowy, układy rowna. liniowych i nieliniowych, funkcje statystyczne, analiza regresji, równania różniczkowe, obliczenia symboliczne.5
T-W-4MATLAB: Wprowadzenie do programu Matlab (zmienne, liczby, operatory, funkcje).1
T-W-5Pliki skryptowe i funkcyjne, wykresy, instrukcjewejścia/wyjścia.2
T-W-6Rachunek macierzowy, instrukcje warunkowe, pętle programowe.2
T-W-7Przykłady programów praktycznych (zagadnienia obliczeń cyklicznych i iteracyjnych)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia13
A-L-4zaliczenie praktyczne przy komputerze4
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu28
A-W-3egzamin2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania pisemnego z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A03-2_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programach Mathcad i Matlab.
KOS_1A_W13T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A03-2_U01
Student potrafi posłużyć się programami Mathcad oraz Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U02, KOS_1A_U03, KOS_1A_U09, KOS_1A_U10, KOS_1A_U11, KOS_1A_U17T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A03-2_K01
Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
KOS_1A_K05T1A_K04C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A03-2_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programach Mathcad i Matlab.
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab.
3,5Student potrafi definiować podstawowe funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab, ale potrzebuje wskazówek w doborze poprawnej metody rozwiązania.
4,0Student potrafi definiować podstawowe funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab i zaproponować poprawną metodę rozwiązania.
4,5Student potrafi definiować wszystkie (podstawowe i specjalistyczne) funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab .
5,0Student potrafi definiować wszystkie funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab oraz opracowac algorytm obliczeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A03-2_U01
Student potrafi posłużyć się programami Mathcad oraz Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń.
2,0Student nie potrafi obsługiwać programy Mathcad i Matlab.
3,0Student potrafi obsługiwać programy Mathcad oraz Matlab i posiada umijętność ich zastosowania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
3,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
4,0Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich.
4,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
5,0Student potrafi w sposób samodzielny i kreatywny wybrać i użyć funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A03-2_K01
Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
3,0Student ma małą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
3,5Student wykazuje pewną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz potrafi zaproponować sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,5Student ma dobrą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.

Literatura podstawowa

  1. W. Regel, Mathcad – przykłady zastosowań, MIKOM, Warszawa, 2004
  2. A. Zalewski, R. Cegieła, Matlab – obliczenia numeryczne i ich zastosowanie, Nakom, Poznań, 1996

Literatura dodatkowa

  1. W. Paleczek, Mathcad 12, 11, 2001i, 2001, 2000 w algorytmach, EXIT, Warszawa, 2005
  2. M. Sokół, Mathcad – Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mathcad - rozwiązywanie równań różniczkowych oraz ich układów.4
T-L-2Mathcad - rozwiązywanie przykładowych zadań z dziedziny inżynierii chemicznej.6
T-L-3Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania równań różniczkowych za pomocą programu Mathcad.2
T-L-4Matlab: operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.2
T-L-5Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, funkcje.2
T-L-6Matlab - działania na wektorach i macierzach, pętle, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.2
T-L-7Matlab - programowe tablicowane wybranych funkcji.5
T-L-8Matlab - programowe rozwinięcie wybranej funkcji w szereg.5
T-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich za pomocą programu Matlab.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1MATHCAD: Posługiwanie się systemem MATHCAD jako podstawowym narzędziem do wykonywania obliczeń inżynierskich i naukowych, opisu wykonywanych działań oraz graficznej prezentacji uzyskanych wyników.1
T-W-2Opracowywanie dokumentu w MATHCADzie.1
T-W-3Podstawowe klasy zagadnien inżynierskich i naukowych rozwiazywanych za pośrednictwem programu MATHCAD: obliczenia iteracyjne, rachunek macierzowy, układy rowna. liniowych i nieliniowych, funkcje statystyczne, analiza regresji, równania różniczkowe, obliczenia symboliczne.5
T-W-4MATLAB: Wprowadzenie do programu Matlab (zmienne, liczby, operatory, funkcje).1
T-W-5Pliki skryptowe i funkcyjne, wykresy, instrukcjewejścia/wyjścia.2
T-W-6Rachunek macierzowy, instrukcje warunkowe, pętle programowe.2
T-W-7Przykłady programów praktycznych (zagadnienia obliczeń cyklicznych i iteracyjnych)3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia13
A-L-4zaliczenie praktyczne przy komputerze4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu28
A-W-3egzamin2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A03-2_W01Posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania inżynierskich zagadnień obliczeniowych w programach Mathcad i Matlab.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W13zna podstawowe narzędzia informatyczne służące do wykonywania obliczeń i oceny statystycznej wyników pomiarów i badań, niezbędne przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich oraz do przygotowania prezentacji zamierzeń i rezultatów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką rozwiązywania inżynierskich problemów obliczeniowych z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej przy użyciu programów Mathcad i Matlab.
Treści programoweT-W-1MATHCAD: Posługiwanie się systemem MATHCAD jako podstawowym narzędziem do wykonywania obliczeń inżynierskich i naukowych, opisu wykonywanych działań oraz graficznej prezentacji uzyskanych wyników.
T-W-2Opracowywanie dokumentu w MATHCADzie.
T-L-1Mathcad - rozwiązywanie równań różniczkowych oraz ich układów.
T-L-2Mathcad - rozwiązywanie przykładowych zadań z dziedziny inżynierii chemicznej.
T-W-3Podstawowe klasy zagadnien inżynierskich i naukowych rozwiazywanych za pośrednictwem programu MATHCAD: obliczenia iteracyjne, rachunek macierzowy, układy rowna. liniowych i nieliniowych, funkcje statystyczne, analiza regresji, równania różniczkowe, obliczenia symboliczne.
T-W-4MATLAB: Wprowadzenie do programu Matlab (zmienne, liczby, operatory, funkcje).
T-W-5Pliki skryptowe i funkcyjne, wykresy, instrukcjewejścia/wyjścia.
T-W-6Rachunek macierzowy, instrukcje warunkowe, pętle programowe.
T-W-7Przykłady programów praktycznych (zagadnienia obliczeń cyklicznych i iteracyjnych)
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania pisemnego z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab.
3,5Student potrafi definiować podstawowe funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab, ale potrzebuje wskazówek w doborze poprawnej metody rozwiązania.
4,0Student potrafi definiować podstawowe funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab i zaproponować poprawną metodę rozwiązania.
4,5Student potrafi definiować wszystkie (podstawowe i specjalistyczne) funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab .
5,0Student potrafi definiować wszystkie funkcje i procedury programów Mathcad i Matlab oraz opracowac algorytm obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A03-2_U01Student potrafi posłużyć się programami Mathcad oraz Matlab do sformułowania, analizowania i rozwiązania problemu inżynierskiego, wyciągania prawidłowych wniosków oraz prezentowania wyników obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
KOS_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U09potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
KOS_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programami Mathcad i Matlab w rozwiązywaniu inżynierskich problemów obliczeniowych z dziedziny inżynierii chemicznej i procesowej.
Treści programoweT-L-1Mathcad - rozwiązywanie równań różniczkowych oraz ich układów.
T-L-2Mathcad - rozwiązywanie przykładowych zadań z dziedziny inżynierii chemicznej.
T-L-3Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania równań różniczkowych za pomocą programu Mathcad.
T-L-4Matlab: operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.
T-L-5Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, funkcje.
T-L-6Matlab - działania na wektorach i macierzach, pętle, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.
T-L-7Matlab - programowe tablicowane wybranych funkcji.
T-L-8Matlab - programowe rozwinięcie wybranej funkcji w szereg.
T-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich za pomocą programu Matlab.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obsługiwać programy Mathcad i Matlab.
3,0Student potrafi obsługiwać programy Mathcad oraz Matlab i posiada umijętność ich zastosowania w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
3,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
4,0Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich.
4,5Student potrafi użyć wskazane funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
5,0Student potrafi w sposób samodzielny i kreatywny wybrać i użyć funkcje programu Mathcad oraz Matlab w rozwiązywaniu zadań inżynierskich oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski z analizy wyników obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A03-2_K01Student nabywa świadomość odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom odpowiedzialności za poprawność doboru metody i przeprowadzenia obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
Treści programoweT-W-1MATHCAD: Posługiwanie się systemem MATHCAD jako podstawowym narzędziem do wykonywania obliczeń inżynierskich i naukowych, opisu wykonywanych działań oraz graficznej prezentacji uzyskanych wyników.
T-W-2Opracowywanie dokumentu w MATHCADzie.
T-L-1Mathcad - rozwiązywanie równań różniczkowych oraz ich układów.
T-L-2Mathcad - rozwiązywanie przykładowych zadań z dziedziny inżynierii chemicznej.
T-L-3Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania równań różniczkowych za pomocą programu Mathcad.
T-L-4Matlab: operatory i funkcje matematyczne, operacje na zmiennych, wykresy.
T-L-5Matlab - skrypty i podstawy programowania: odczyt i zapis danych, instrukcje warunkowe, funkcje.
T-L-6Matlab - działania na wektorach i macierzach, pętle, zaawansowane metody odczytu i zapisu danych.
T-L-7Matlab - programowe tablicowane wybranych funkcji.
T-L-8Matlab - programowe rozwinięcie wybranej funkcji w szereg.
T-L-9Zaliczenie praktyczne na komputerze - sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich za pomocą programu Matlab.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania pisemnego z rozwiązaniem przykładowych problemów inżynierskich
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
3,0Student ma małą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
3,5Student wykazuje pewną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz potrafi zaproponować sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,5Student ma dobrą świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności inżyniera za poprawność doboru metody i przeprowadzania obliczeń przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.