Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Sztuka studiowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sztuka studiowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie się efektywnego i twórczego studiowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Motywacja i cele studiowania. Studiowanie prawdziwe a powierzchowne. Jak najlepiej wykorzystać czas spędzony w szkole wyższej? Jak polubić swoją uczelnię i przekształcić studiowanie w przygodę intelektualną wysokiej próby? Konieczność kształcenia ustawicznego i elastyczność - znak czasu. Jak się skutecznie uczyć? Jak się zrelaksować? Jak zapamiętywać większe ilości informacji. Formy uczenia się. Poznanie procesów zapamiętywania, potęgowanie zdolności uczenia się, rozwijanie koncentracji. Indywidualny charakter optymalnych metod przyswajania wiedzy. Wiedza cząstką kwalifikacji a umiejętności składnikiem kwalifikacji . Zarządzanie czasem i osiąganie celów. Umiejętność pracy zespołowej. Pozauczelniane formy aktywności w trakcie studiowania - wyjazdy zagraniczne, staże, wolontrariaty, przynależność do organizacji i stowarzyszeń.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach29
A-W-2Udział w zaliczeniu pisemnym1
A-W-3Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konserwatorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A07a_W01
Ma wiedzę ogólną dotyczącą społecznych efektów działalności inżynierskiej, efektywnego i twórczego zdobywania wiedzy, konieczności kształcenia ustawicznego.
Nano_1A_W13T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A07a_U01
Ma umiejętność samoksztalcenia się i świadomość konieczności kształcenia ustawicznego.
Nano_1A_U05T1A_U05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A07a_K01
Rozumie konieczność samokształcenia się i stałego podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
Nano_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A07a_W01
Ma wiedzę ogólną dotyczącą społecznych efektów działalności inżynierskiej, efektywnego i twórczego zdobywania wiedzy, konieczności kształcenia ustawicznego.
2,0
3,0Co najmniej 55% poprawnych odpowiedzi na teście zaliczeniowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A07a_U01
Ma umiejętność samoksztalcenia się i świadomość konieczności kształcenia ustawicznego.
2,0
3,0Co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi na teście zaliczeniowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A07a_K01
Rozumie konieczność samokształcenia się i stałego podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Co najmniej 55% poprawnych odpowiedzi na teście sprawdzającym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aurelia Polańska, Sztuka studiowania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia, 1997
  2. D. Rowantree, Sztuka studiowania, Zysk i s-ka
  3. J. Kozielecki, O człowieku wielowymiarowym, Wyd. Żak, Warszawa, 1996
  4. A.L. McGinnis, Sztuka motywacji, czyli jak wydobyć z ludzi co najlepsze., PWN, Warszawa, 1995
  5. K. Obuchowski, Psychologia dążeń ludzkich, PWN, Warszawa, 1974
  6. J. Orczyk, Zarys metodyki pracy umysłowej, Warszawa, 1978
  7. O.J. Rudniański, Uczelnia i Ty, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1975
  8. H. Seley, Stres okiełznany, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. E. Fromm, Niech się stanie człowiek, PWN, Warszawa, 1996
  2. A. Kępiński, Autoportret człowieka, Wyd. Literackie, Kraków, 1992
  3. T. Kotarbiński, Sprawność i błąd, PZWS, Warszawa, 1996
  4. W. Marciszewski, Sztuka dyskutowania, PZWS, Warszawa, 1995
  5. M. Święcicki, Jak studiować, jak pisać prace magisterską, Warszawa, 1969

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Motywacja i cele studiowania. Studiowanie prawdziwe a powierzchowne. Jak najlepiej wykorzystać czas spędzony w szkole wyższej? Jak polubić swoją uczelnię i przekształcić studiowanie w przygodę intelektualną wysokiej próby? Konieczność kształcenia ustawicznego i elastyczność - znak czasu. Jak się skutecznie uczyć? Jak się zrelaksować? Jak zapamiętywać większe ilości informacji. Formy uczenia się. Poznanie procesów zapamiętywania, potęgowanie zdolności uczenia się, rozwijanie koncentracji. Indywidualny charakter optymalnych metod przyswajania wiedzy. Wiedza cząstką kwalifikacji a umiejętności składnikiem kwalifikacji . Zarządzanie czasem i osiąganie celów. Umiejętność pracy zespołowej. Pozauczelniane formy aktywności w trakcie studiowania - wyjazdy zagraniczne, staże, wolontrariaty, przynależność do organizacji i stowarzyszeń.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach29
A-W-2Udział w zaliczeniu pisemnym1
A-W-3Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A07a_W01Ma wiedzę ogólną dotyczącą społecznych efektów działalności inżynierskiej, efektywnego i twórczego zdobywania wiedzy, konieczności kształcenia ustawicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W13ma wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie się efektywnego i twórczego studiowania.
Treści programoweT-W-1Motywacja i cele studiowania. Studiowanie prawdziwe a powierzchowne. Jak najlepiej wykorzystać czas spędzony w szkole wyższej? Jak polubić swoją uczelnię i przekształcić studiowanie w przygodę intelektualną wysokiej próby? Konieczność kształcenia ustawicznego i elastyczność - znak czasu. Jak się skutecznie uczyć? Jak się zrelaksować? Jak zapamiętywać większe ilości informacji. Formy uczenia się. Poznanie procesów zapamiętywania, potęgowanie zdolności uczenia się, rozwijanie koncentracji. Indywidualny charakter optymalnych metod przyswajania wiedzy. Wiedza cząstką kwalifikacji a umiejętności składnikiem kwalifikacji . Zarządzanie czasem i osiąganie celów. Umiejętność pracy zespołowej. Pozauczelniane formy aktywności w trakcie studiowania - wyjazdy zagraniczne, staże, wolontrariaty, przynależność do organizacji i stowarzyszeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład konserwatorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Co najmniej 55% poprawnych odpowiedzi na teście zaliczeniowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A07a_U01Ma umiejętność samoksztalcenia się i świadomość konieczności kształcenia ustawicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie się efektywnego i twórczego studiowania.
Treści programoweT-W-1Motywacja i cele studiowania. Studiowanie prawdziwe a powierzchowne. Jak najlepiej wykorzystać czas spędzony w szkole wyższej? Jak polubić swoją uczelnię i przekształcić studiowanie w przygodę intelektualną wysokiej próby? Konieczność kształcenia ustawicznego i elastyczność - znak czasu. Jak się skutecznie uczyć? Jak się zrelaksować? Jak zapamiętywać większe ilości informacji. Formy uczenia się. Poznanie procesów zapamiętywania, potęgowanie zdolności uczenia się, rozwijanie koncentracji. Indywidualny charakter optymalnych metod przyswajania wiedzy. Wiedza cząstką kwalifikacji a umiejętności składnikiem kwalifikacji . Zarządzanie czasem i osiąganie celów. Umiejętność pracy zespołowej. Pozauczelniane formy aktywności w trakcie studiowania - wyjazdy zagraniczne, staże, wolontrariaty, przynależność do organizacji i stowarzyszeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład konserwatorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi na teście zaliczeniowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A07a_K01Rozumie konieczność samokształcenia się i stałego podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie się efektywnego i twórczego studiowania.
Treści programoweT-W-1Motywacja i cele studiowania. Studiowanie prawdziwe a powierzchowne. Jak najlepiej wykorzystać czas spędzony w szkole wyższej? Jak polubić swoją uczelnię i przekształcić studiowanie w przygodę intelektualną wysokiej próby? Konieczność kształcenia ustawicznego i elastyczność - znak czasu. Jak się skutecznie uczyć? Jak się zrelaksować? Jak zapamiętywać większe ilości informacji. Formy uczenia się. Poznanie procesów zapamiętywania, potęgowanie zdolności uczenia się, rozwijanie koncentracji. Indywidualny charakter optymalnych metod przyswajania wiedzy. Wiedza cząstką kwalifikacji a umiejętności składnikiem kwalifikacji . Zarządzanie czasem i osiąganie celów. Umiejętność pracy zespołowej. Pozauczelniane formy aktywności w trakcie studiowania - wyjazdy zagraniczne, staże, wolontrariaty, przynależność do organizacji i stowarzyszeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład konserwatorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach oraz zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Co najmniej 55% poprawnych odpowiedzi na teście sprawdzającym
3,5
4,0
4,5
5,0