Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Paterkowski <Wojciech.Paterkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe2
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną4
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych4
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza4
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza3
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń3
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji4
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym15
A-L-3przygotowanie zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym.
ICHP_2A_W01T2A_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_U01
student potrafi posługiwać się modelami słuzacymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
ICHP_2A_U08T2A_U08InzA2_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_K01
Student ma świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
ICHP_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie tresci programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_U01
student potrafi posługiwać się modelami słuzacymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
2,0
3,0student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_K01
Student ma świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
2,0
3,0świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. POŚ, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 2008 (Dz. U. nr 25 poz.150), wraz z pózniejszymi zmianami, 2008

Literatura dodatkowa

  1. POŚ, Rozporzadzenie MS z dnia 26.01.2010 r., (Dz. U. nr 16 z 2003 r., poz. 87), w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu, 2010
  2. POŚ, Rozporzadzenie MS z dnia 22.04.2011 r., w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. 2011, nr 95, poz. 558), 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe2
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną4
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych4
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza4
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza3
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń3
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji4
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym15
A-L-3przygotowanie zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-12_W01Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie tresci programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-12_U01student potrafi posługiwać się modelami słuzacymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-12_K01Student ma świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student ma umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta podczas zajęć oraz sprządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość sposobów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu
3,5
4,0
4,5
5,0