Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu

Sylabus przedmiotu Modelowanie - ekologia i środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie - ekologia i środowisko
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Nastaj <Jozef.Nastaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi metodami modelowania ekologicznego środowiska naturalnego
C-2ukształtowanie umiejętności stosowania podstawowych metod modelowania ekologicznego środowiska naturalnego
C-3ukształtowanie świadomości ciągłego doskonalenia metod modelowania ekologicznego środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła danych niezbędnych w modelowaniu: GIS (Geographical Information System), techniki pomiarów przy modelowaniu.6
T-A-2Formułowanie wybranych modeli w przestrzeni trój- i cztero- wymiarowej.8
T-A-3Przykłady modeli układów: człowiek-środowisko.4
T-A-4Praktyczne metody modelowania transportu zanieczyszczeń w wodzie, glebie i powietrzu.12
30
wykłady
T-W-1Metody matematyczne w analizie środowiska, teoria podejmowania decyzji, prawdo-podobieństwo, przewidywanie klęsk żywiołowych.4
T-W-2Modelowanie środowiska. Opracowanie, kalibracja i weryfikacja modelu. Struktura modelu: model fizyczny, równania modelu, dyskretyzacja, kod komputerowy.5
T-W-3Techniki wizualizacji danych środowiskowych. Specyficzne problemy występujące w modelowaniu środowiska.3
T-W-4Złożone systemy środowiska. Procesy transportowe zachodzące w środowisku. Przemiany chemiczne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3opracowanie sprawozdania z ćwiczeń audytoryjnych20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-14_W01
student definiuje podstawowe zasady ekologicznego modelowania środowiska
ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-14_U01
student potrafi rozwiazywać podstawowe zagadnienia z dziedziny ekologicznego modelowania środowiska naturalnego
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U05, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U10T2A_U01, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-14_K01
student ma świadomość ciągłego doskonalenia modelowania środowiska naturalnego w oparciu o sprawdzone praktycznie zasady ekologii
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K07T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07InzA2_K01C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-14_W01
student definiuje podstawowe zasady ekologicznego modelowania środowiska
2,0
3,0student jest w stanie wymienić zagadnienia występujące w modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-14_U01
student potrafi rozwiazywać podstawowe zagadnienia z dziedziny ekologicznego modelowania środowiska naturalnego
2,0
3,0student potrafi zastosowac niektóre metody modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-14_K01
student ma świadomość ciągłego doskonalenia modelowania środowiska naturalnego w oparciu o sprawdzone praktycznie zasady ekologii
2,0
3,0student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia występujące w modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Clarke K.C., Parks B.O. Crane M.P., Geographical Information System and Environmental Modeling, Prentice Hall, New York, 2002
  2. Datta A.K., Biological and Bioenvironmental Heat and Mass Transfer, Marcel Dekker Inc., New York, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Foryś U., Matematyka w biologii, WNT, Warszawa, 2005, 1
  2. Uchmański J., Klasyczna ekologia matematyczna, PWN, Warszawa, 1992, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła danych niezbędnych w modelowaniu: GIS (Geographical Information System), techniki pomiarów przy modelowaniu.6
T-A-2Formułowanie wybranych modeli w przestrzeni trój- i cztero- wymiarowej.8
T-A-3Przykłady modeli układów: człowiek-środowisko.4
T-A-4Praktyczne metody modelowania transportu zanieczyszczeń w wodzie, glebie i powietrzu.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody matematyczne w analizie środowiska, teoria podejmowania decyzji, prawdo-podobieństwo, przewidywanie klęsk żywiołowych.4
T-W-2Modelowanie środowiska. Opracowanie, kalibracja i weryfikacja modelu. Struktura modelu: model fizyczny, równania modelu, dyskretyzacja, kod komputerowy.5
T-W-3Techniki wizualizacji danych środowiskowych. Specyficzne problemy występujące w modelowaniu środowiska.3
T-W-4Złożone systemy środowiska. Procesy transportowe zachodzące w środowisku. Przemiany chemiczne.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3opracowanie sprawozdania z ćwiczeń audytoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-14_W01student definiuje podstawowe zasady ekologicznego modelowania środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi metodami modelowania ekologicznego środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-1Metody matematyczne w analizie środowiska, teoria podejmowania decyzji, prawdo-podobieństwo, przewidywanie klęsk żywiołowych.
T-W-2Modelowanie środowiska. Opracowanie, kalibracja i weryfikacja modelu. Struktura modelu: model fizyczny, równania modelu, dyskretyzacja, kod komputerowy.
T-W-3Techniki wizualizacji danych środowiskowych. Specyficzne problemy występujące w modelowaniu środowiska.
T-W-4Złożone systemy środowiska. Procesy transportowe zachodzące w środowisku. Przemiany chemiczne.
T-A-1Źródła danych niezbędnych w modelowaniu: GIS (Geographical Information System), techniki pomiarów przy modelowaniu.
T-A-2Formułowanie wybranych modeli w przestrzeni trój- i cztero- wymiarowej.
T-A-3Przykłady modeli układów: człowiek-środowisko.
T-A-4Praktyczne metody modelowania transportu zanieczyszczeń w wodzie, glebie i powietrzu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie wymienić zagadnienia występujące w modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-14_U01student potrafi rozwiazywać podstawowe zagadnienia z dziedziny ekologicznego modelowania środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego kształcenia się oraz zrealizować samokształcenie
ICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności stosowania podstawowych metod modelowania ekologicznego środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-1Metody matematyczne w analizie środowiska, teoria podejmowania decyzji, prawdo-podobieństwo, przewidywanie klęsk żywiołowych.
T-W-2Modelowanie środowiska. Opracowanie, kalibracja i weryfikacja modelu. Struktura modelu: model fizyczny, równania modelu, dyskretyzacja, kod komputerowy.
T-W-3Techniki wizualizacji danych środowiskowych. Specyficzne problemy występujące w modelowaniu środowiska.
T-W-4Złożone systemy środowiska. Procesy transportowe zachodzące w środowisku. Przemiany chemiczne.
T-A-1Źródła danych niezbędnych w modelowaniu: GIS (Geographical Information System), techniki pomiarów przy modelowaniu.
T-A-2Formułowanie wybranych modeli w przestrzeni trój- i cztero- wymiarowej.
T-A-3Przykłady modeli układów: człowiek-środowisko.
T-A-4Praktyczne metody modelowania transportu zanieczyszczeń w wodzie, glebie i powietrzu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zastosowac niektóre metody modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-14_K01student ma świadomość ciągłego doskonalenia modelowania środowiska naturalnego w oparciu o sprawdzone praktycznie zasady ekologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie świadomości ciągłego doskonalenia metod modelowania ekologicznego środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-1Metody matematyczne w analizie środowiska, teoria podejmowania decyzji, prawdo-podobieństwo, przewidywanie klęsk żywiołowych.
T-W-2Modelowanie środowiska. Opracowanie, kalibracja i weryfikacja modelu. Struktura modelu: model fizyczny, równania modelu, dyskretyzacja, kod komputerowy.
T-W-3Techniki wizualizacji danych środowiskowych. Specyficzne problemy występujące w modelowaniu środowiska.
T-W-4Złożone systemy środowiska. Procesy transportowe zachodzące w środowisku. Przemiany chemiczne.
T-A-1Źródła danych niezbędnych w modelowaniu: GIS (Geographical Information System), techniki pomiarów przy modelowaniu.
T-A-2Formułowanie wybranych modeli w przestrzeni trój- i cztero- wymiarowej.
T-A-3Przykłady modeli układów: człowiek-środowisko.
T-A-4Praktyczne metody modelowania transportu zanieczyszczeń w wodzie, glebie i powietrzu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia występujące w modelowaniu środowiska naturalnego z uwzględnieniem praktycznych zasad ekologii
3,5
4,0
4,5
5,0