Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Odpylanie gazów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odpylanie gazów
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Łącki <Henryk.Lacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowy kurs fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zpoznanie studentów z włsnościami pyłów, metodami odpylania i urządzeniami odpylającymi
C-2umiejętnośś projektowania podstawowych konstrukcji odpylaczy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów1
T-P-2Dobór urządzenia odpylającego1
T-P-3Obliczenia projektowe7
9
wykłady
T-W-1Źródła powstawania pyłów i ich oddziaływanie na środowisko naturalne. Podział aerozoli i metod odpylania. Podstawowe własności ziarna pyłu i warstwy pyłu. Wielkości charakteryzujące odpylacze. Ruch ziaren pyłu w gazie.2
T-W-2Odpylanie grawitacyjne - komory osadcze, komory Howarda - działanie, podstawowe typy, obliczenia, zastosowanie.1
T-W-3Rozdział bezwładnościowy pyłów.1
T-W-4Separacja odśrodkowa pyłów - cyklony, cyklony przeciwbieżne, baterie cyklonów i multicyklony - zasada działania, rozkłady prędkości, zastosowanie przemysłowe, charakterystyczne wymiary i ich obliczanie.2
T-W-5Filtracja zapylonych gazów. Mechanizm działania filtrów suchych. Materiały filtracyjne, budowa i zasada działania filtrów tkaninowych.1
T-W-6Elektrofiltry - działanie, budowa i zastosowanie przemysłowe. Porównanie metod filtracyjnych i podstawy doboru filtrów.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2smodzielna realizacja zadania projektowego13
A-P-3konsultacje1
A-P-4zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe4
A-W-3praca własna7
A-W-4pzrygotowanie do egzaminu7
A-W-5konsultacje2
A-W-6egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C07-08_W01
student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzować metody i uzrzadzenia odpylające
ICPN_2A_W07, ICPN_2A_W09, ICPN_2A_W10T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C07-08_U01
powinien umieć przeprowadziś podstawowe obliczenia i dobrać, odpowiednie do zadanego zapylaenia, urządzenie odpylające
ICPN_2A_U10, ICPN_2A_U11, ICPN_2A_U19T2A_U10, T2A_U11, T2A_U19InzA2_U03, InzA2_U08C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C07-08_K01
student będzie miał świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
ICPN_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-2T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C07-08_W01
student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzować metody i uzrzadzenia odpylające
2,0student nie potrafi zdefiniować i omówić podstawowych pjęcia dotyczacych własnosci pyłów i ich ruch w gazie, nie potrafi scharakteryzować metod i uzrzadzeń odpylających
3,0student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzuje poprawnie metody i uzrządzenia odpylające
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C07-08_U01
powinien umieć przeprowadziś podstawowe obliczenia i dobrać, odpowiednie do zadanego zapylaenia, urządzenie odpylające
2,0nie umie przeprowadzić podstawowych obliczeń i dokonać doboru odpowiedniego do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,0umie przeprowadzić podstawowye obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,5umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
4,0umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
4,5umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
5,0umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór i zaproponować inne rozwiązanie problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C07-08_K01
student będzie miał świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
2,0
3,0student ma świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. P. Kabsch, Odpylanie i odpylacze, WNT, Warszawa, 1992
  2. J. Warych, Oczyszczanie odlotowych gazów odlotowych, WNT, Warszawa, 1994
  3. J. Warych, Procesy oczyszczania gazow, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów1
T-P-2Dobór urządzenia odpylającego1
T-P-3Obliczenia projektowe7
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła powstawania pyłów i ich oddziaływanie na środowisko naturalne. Podział aerozoli i metod odpylania. Podstawowe własności ziarna pyłu i warstwy pyłu. Wielkości charakteryzujące odpylacze. Ruch ziaren pyłu w gazie.2
T-W-2Odpylanie grawitacyjne - komory osadcze, komory Howarda - działanie, podstawowe typy, obliczenia, zastosowanie.1
T-W-3Rozdział bezwładnościowy pyłów.1
T-W-4Separacja odśrodkowa pyłów - cyklony, cyklony przeciwbieżne, baterie cyklonów i multicyklony - zasada działania, rozkłady prędkości, zastosowanie przemysłowe, charakterystyczne wymiary i ich obliczanie.2
T-W-5Filtracja zapylonych gazów. Mechanizm działania filtrów suchych. Materiały filtracyjne, budowa i zasada działania filtrów tkaninowych.1
T-W-6Elektrofiltry - działanie, budowa i zastosowanie przemysłowe. Porównanie metod filtracyjnych i podstawy doboru filtrów.2
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2smodzielna realizacja zadania projektowego13
A-P-3konsultacje1
A-P-4zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe4
A-W-3praca własna7
A-W-4pzrygotowanie do egzaminu7
A-W-5konsultacje2
A-W-6egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C07-08_W01student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzować metody i uzrzadzenia odpylające
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
ICPN_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
ICPN_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z włsnościami pyłów, metodami odpylania i urządzeniami odpylającymi
Treści programoweT-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów
T-W-1Źródła powstawania pyłów i ich oddziaływanie na środowisko naturalne. Podział aerozoli i metod odpylania. Podstawowe własności ziarna pyłu i warstwy pyłu. Wielkości charakteryzujące odpylacze. Ruch ziaren pyłu w gazie.
T-W-2Odpylanie grawitacyjne - komory osadcze, komory Howarda - działanie, podstawowe typy, obliczenia, zastosowanie.
T-W-3Rozdział bezwładnościowy pyłów.
T-W-4Separacja odśrodkowa pyłów - cyklony, cyklony przeciwbieżne, baterie cyklonów i multicyklony - zasada działania, rozkłady prędkości, zastosowanie przemysłowe, charakterystyczne wymiary i ich obliczanie.
T-W-5Filtracja zapylonych gazów. Mechanizm działania filtrów suchych. Materiały filtracyjne, budowa i zasada działania filtrów tkaninowych.
T-W-6Elektrofiltry - działanie, budowa i zastosowanie przemysłowe. Porównanie metod filtracyjnych i podstawy doboru filtrów.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zdefiniować i omówić podstawowych pjęcia dotyczacych własnosci pyłów i ich ruch w gazie, nie potrafi scharakteryzować metod i uzrzadzeń odpylających
3,0student potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pjęcia dotyczace własnosci pyłów, ich ruch w gazie, scharakteryzuje poprawnie metody i uzrządzenia odpylające
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C07-08_U01powinien umieć przeprowadziś podstawowe obliczenia i dobrać, odpowiednie do zadanego zapylaenia, urządzenie odpylające
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICPN_2A_U11potrafi weryfikować koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w inżynierii chemicznej i procesowej a w szczególności w zakresie swojej specjalności
ICPN_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejętnośś projektowania podstawowych konstrukcji odpylaczy
Treści programoweT-P-1projekt odpylacza, informacje wstępne, podział tematów
T-P-2Dobór urządzenia odpylającego
T-P-3Obliczenia projektowe
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie przeprowadzić podstawowych obliczeń i dokonać doboru odpowiedniego do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,0umie przeprowadzić podstawowye obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
3,5umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające
4,0umie przeprowadzić obliczenia i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
4,5umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór
5,0umie przeprowadzić obliczenia rozszerzone i potrafi dokonać doboru odpowiedniego, do zadanego zapylaenia, urządzeniago odpylające oraz uzasadnić wybór i zaproponować inne rozwiązanie problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C07-08_K01student będzie miał świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2umiejętnośś projektowania podstawowych konstrukcji odpylaczy
Treści programoweT-P-3Obliczenia projektowe
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość skutków oddziaływania swych decyzji na otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0