Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przemysłowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia przemysłowa
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie I stopnia studiów na Kierunku Technologia Chemiczna , Biotechnologia lub innych studiów technicznych
W-2Ukończony kurs mikrobiologii ogólnej (wykłady+laboratoria)
W-3Zoznanie studenta z sposobami ochrony "nowych" szczepów bakterii i grzybów oraz ze sopsobami funkcjonowania tzw. banków genów i kutur

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów w procesach przemysłowych
C-2Przygotowanie studenta do pracy ze szczepami grzybów i bakterii o znaczeniu przemysłowym
C-3Zapoznanie studenta z metodami hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w labortorium mikroobiologicznym1
T-L-2Izloacja mikrorganizmów o znaczeniu przemysłowym z próbek środowiskowych z próbek gleby i żywności2
T-L-3Uzyskanie czystych szczepów mikroorganizmów wyizolowanych z gleby i próbek żywności2
T-L-4Identyfikacja szczepów grzybowych i bakteryjnych na podstawie prób biochemicznych1
T-L-5Fermentacja alkoholowa- produkcja alkoholu w skali laboratoryjnej2
T-L-6Wycieczka do browaru.1
9
wykłady
T-W-1Techniki pozyskiwania i rozpoznawania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym1
T-W-2Mikroorganizmy wykorzystywane w procesach przemysłowych.1
T-W-3Właściwości produkcyjne mikroorganizmów przemysłowych.2
T-W-4Metody hodowli mikroorganizmów w reaktorach przemysłowych.1
T-W-5Doskonalenie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym1
T-W-6Sposoby sterowania metabolizmem mikrooganizmów1
T-W-7Zastosowania potencjału biologicznego mikroorganizmów w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, chemicznym i w ochronie środowiska1
T-W-8Ochrona patentowa szczepów przemysłowych. Banki genów. Największe kultury mikrooganizmów na świecie. Wyszukiwanie informcji na temat szczepów przemysłowych w internecie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Ćwiczenia labortoryjne wykonywane indywidualnie oraz w zespolach dwuosobowych9
A-L-2Interpretacja uzyskanych wyników na podstawie analizy dostępnych kluczy do oznaczania mikroorganizmów21
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Konsultacje z wykładowcą2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny (prezentacja multimedialna)
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz (ekpozycja) - wycieczka do browaru
M-4symulacja komputerowa zamówienia wybranej kultury bakterii

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test zamknięty, jednokrotnego wyboru. Przewiduje się II teminy w sesji oraz II terminy w sesji poprawkowej. maksymalna ilość punktów uzyskanych w czasie egzmaniu wynosi 100 ( 50 pytan x 2 pkt. za każde prawidłową odpowiedź)
S-2Ocena formująca: przewiduje się 2 kolokwia obejmujące materiał teoretyczny i praktyczny kliku ćwiczeń. Dla każdego kolokwium przewidziany jest tylko jeden termin. Maksymalna liczba punktów, którą może uzyskać z każdego kolokwium to 10. W przypadku nieobecności na kolokwium z przyczyn usprawiedliwionych, mozliwe jest przystapienie do kolokwium w innym terminie. Każde kolokwium może być poprawiane tylko 2 razy. Kolokwia zawierają wyłacznie pytania otwarte.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-04_W01
Student dobiera metody hodowli mikroorganizmów w zależności od zamierzonych celów produkcyjnych. Zna sposoby przechowywania kultur starterowych oraz posiada rozszerzoną wiedzę na temat sposóbów hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach. Potrafi obcenić wpływ produktów powstających w wyniku procesu prowadzonego z udziałem mikroorganizmów na środowisko.
ICPN_2A_W01T2A_W01C-1, C-2T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-04_U01
Student potrafii interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz prawidło wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
ICPN_2A_U01T2A_U01C-1, C-2, C-3T-W-8, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-04_K01
Student potrafi działać w sposób kreatywny i przewidzieć skutki prowadzonych prac mikrobiologicznych, ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
ICPN_2A_K01T2A_K01C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-04_W01
Student dobiera metody hodowli mikroorganizmów w zależności od zamierzonych celów produkcyjnych. Zna sposoby przechowywania kultur starterowych oraz posiada rozszerzoną wiedzę na temat sposóbów hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach. Potrafi obcenić wpływ produktów powstających w wyniku procesu prowadzonego z udziałem mikroorganizmów na środowisko.
2,0Student był niebecny na więcej niż 50% zajeć laboratoryjnych, ma niezaliczone kolokwium I i II ( średnia ocen poniżej 2,75). Nie umie wymienić kryteriów doboru mikrooganizmów do procesów przemysłowych. Nie potrafi definiować podstawowych pojęć takich jak : skining mikroogamnizmów, kultury starterowe, inokulum. Nie umie wytłumaczyć w jaki sposób doskonali się szczepy mikrooganizmów przemysłowych.
3,0Student był obecny na 95% zajęć labortoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 2,75 - 3,25. Umie wymienić główne kryteria doboru mikrooganizmów do procesów przemysłowych. Zna definicje podstawowych pojęć takich jak: skrining mikrooganizmów, kultury starterowe, inokulum.
3,5Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 3,36 - 3,75. Umie wymienić główne kryteria doboru mikroorganizmów do procesów przemysłowych. Zna podstawowe pojęcia i definicje, związane z hodowlą mikroorganizmów w bioreaktorach. Umie na dowolnym, wybranym przez siebie przykładzie opisać w jaki sposób można doskonalić mikroorganizmy przemysłowe.
4,0Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 3,75-4,25. Umie wymienić wszystkie kryteria doboru mikroorganizmów do procesów przemysłowych. Zna definicje i pojęcia, związane z hodowlą mikroorganizmów w biorekatorach. Umie się sowobodnie poruszać po metodach doskonalenia mikrooganizmów przemsyłowych.
4,5Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 4,26- 4,75. Zna pojęcia i definicje, związane z hodowlą mikrooganizmów w bioreaktorach. Umie się swobodnie poruszać po metodach doskonalenia mikrooganizmów przemysłowych. Potrafi wytłumaczyć w jaki spsób sterując metabolizmem mikrooganizmów można usyskać większą wydajność procesów przemsyłowych.
5,0Stydent był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią oceną w przedziale: 4,76- 5,0. Zna definicje i pojęcia związane z hodowlą i doskonaleniem mikroorganizmów przemysłowych. Objaśnia szlaki metaboliczne. Potrafi samodzielnie dobrać mikroorganizmy do procesów przemysłowych (dla przemysłu spożywczego, chemicznego, farmaceutycznego lub ochrony środowiska). Umie korzystać z zasobów informacji patentowej oraz banków kultur. Potrafi formułować własne opinie na temat przydatnności określonych szczepów mikrooganizmów do zastosowań w przemyśle.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-04_U01
Student potrafii interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz prawidło wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
2,0
3,0Sudent w stopniu podstaowym umie zinterpretować wyniki prezentowanych w czasie zajęć procesów prowadzonych z użyciem mikroorganimów przemysłowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-04_K01
Student potrafi działać w sposób kreatywny i przewidzieć skutki prowadzonych prac mikrobiologicznych, ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
2,0jak wiedza
3,0Student potrafi działać w sposób kreatywny ale nie radzi sobie z przewidywaniami skutków prowadzonych prac mikrobiologicznych, nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej
3,5jak wiedza
4,0jak wiedza
4,5jak wiedza
5,0jak wiedza

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikorobiologia techniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, TOM I i II
  2. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R.A., Krótkie wykłady: mikrobiologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2004
  3. Zyska B. (red.), Mikrobiologia materiałów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2005, 1
  4. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Cieśliński H., Filipkowski P., Kur J., Lass A., Wanarska M., Podstawy mikrobiologii przemysłowej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007
  2. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  4. Błaszczyk M,K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w labortorium mikroobiologicznym1
T-L-2Izloacja mikrorganizmów o znaczeniu przemysłowym z próbek środowiskowych z próbek gleby i żywności2
T-L-3Uzyskanie czystych szczepów mikroorganizmów wyizolowanych z gleby i próbek żywności2
T-L-4Identyfikacja szczepów grzybowych i bakteryjnych na podstawie prób biochemicznych1
T-L-5Fermentacja alkoholowa- produkcja alkoholu w skali laboratoryjnej2
T-L-6Wycieczka do browaru.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Techniki pozyskiwania i rozpoznawania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym1
T-W-2Mikroorganizmy wykorzystywane w procesach przemysłowych.1
T-W-3Właściwości produkcyjne mikroorganizmów przemysłowych.2
T-W-4Metody hodowli mikroorganizmów w reaktorach przemysłowych.1
T-W-5Doskonalenie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym1
T-W-6Sposoby sterowania metabolizmem mikrooganizmów1
T-W-7Zastosowania potencjału biologicznego mikroorganizmów w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, chemicznym i w ochronie środowiska1
T-W-8Ochrona patentowa szczepów przemysłowych. Banki genów. Największe kultury mikrooganizmów na świecie. Wyszukiwanie informcji na temat szczepów przemysłowych w internecie.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Ćwiczenia labortoryjne wykonywane indywidualnie oraz w zespolach dwuosobowych9
A-L-2Interpretacja uzyskanych wyników na podstawie analizy dostępnych kluczy do oznaczania mikroorganizmów21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Konsultacje z wykładowcą2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-04_W01Student dobiera metody hodowli mikroorganizmów w zależności od zamierzonych celów produkcyjnych. Zna sposoby przechowywania kultur starterowych oraz posiada rozszerzoną wiedzę na temat sposóbów hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach. Potrafi obcenić wpływ produktów powstających w wyniku procesu prowadzonego z udziałem mikroorganizmów na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów w procesach przemysłowych
C-2Przygotowanie studenta do pracy ze szczepami grzybów i bakterii o znaczeniu przemysłowym
Treści programoweT-W-8Ochrona patentowa szczepów przemysłowych. Banki genów. Największe kultury mikrooganizmów na świecie. Wyszukiwanie informcji na temat szczepów przemysłowych w internecie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (prezentacja multimedialna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test zamknięty, jednokrotnego wyboru. Przewiduje się II teminy w sesji oraz II terminy w sesji poprawkowej. maksymalna ilość punktów uzyskanych w czasie egzmaniu wynosi 100 ( 50 pytan x 2 pkt. za każde prawidłową odpowiedź)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student był niebecny na więcej niż 50% zajeć laboratoryjnych, ma niezaliczone kolokwium I i II ( średnia ocen poniżej 2,75). Nie umie wymienić kryteriów doboru mikrooganizmów do procesów przemysłowych. Nie potrafi definiować podstawowych pojęć takich jak : skining mikroogamnizmów, kultury starterowe, inokulum. Nie umie wytłumaczyć w jaki sposób doskonali się szczepy mikrooganizmów przemysłowych.
3,0Student był obecny na 95% zajęć labortoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 2,75 - 3,25. Umie wymienić główne kryteria doboru mikrooganizmów do procesów przemysłowych. Zna definicje podstawowych pojęć takich jak: skrining mikrooganizmów, kultury starterowe, inokulum.
3,5Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 3,36 - 3,75. Umie wymienić główne kryteria doboru mikroorganizmów do procesów przemysłowych. Zna podstawowe pojęcia i definicje, związane z hodowlą mikroorganizmów w bioreaktorach. Umie na dowolnym, wybranym przez siebie przykładzie opisać w jaki sposób można doskonalić mikroorganizmy przemysłowe.
4,0Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 3,75-4,25. Umie wymienić wszystkie kryteria doboru mikroorganizmów do procesów przemysłowych. Zna definicje i pojęcia, związane z hodowlą mikroorganizmów w biorekatorach. Umie się sowobodnie poruszać po metodach doskonalenia mikrooganizmów przemsyłowych.
4,5Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 4,26- 4,75. Zna pojęcia i definicje, związane z hodowlą mikrooganizmów w bioreaktorach. Umie się swobodnie poruszać po metodach doskonalenia mikrooganizmów przemysłowych. Potrafi wytłumaczyć w jaki spsób sterując metabolizmem mikrooganizmów można usyskać większą wydajność procesów przemsyłowych.
5,0Stydent był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią oceną w przedziale: 4,76- 5,0. Zna definicje i pojęcia związane z hodowlą i doskonaleniem mikroorganizmów przemysłowych. Objaśnia szlaki metaboliczne. Potrafi samodzielnie dobrać mikroorganizmy do procesów przemysłowych (dla przemysłu spożywczego, chemicznego, farmaceutycznego lub ochrony środowiska). Umie korzystać z zasobów informacji patentowej oraz banków kultur. Potrafi formułować własne opinie na temat przydatnności określonych szczepów mikrooganizmów do zastosowań w przemyśle.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-04_U01Student potrafii interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz prawidło wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów w procesach przemysłowych
C-2Przygotowanie studenta do pracy ze szczepami grzybów i bakterii o znaczeniu przemysłowym
C-3Zapoznanie studenta z metodami hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach.
Treści programoweT-W-8Ochrona patentowa szczepów przemysłowych. Banki genów. Największe kultury mikrooganizmów na świecie. Wyszukiwanie informcji na temat szczepów przemysłowych w internecie.
T-L-2Izloacja mikrorganizmów o znaczeniu przemysłowym z próbek środowiskowych z próbek gleby i żywności
T-L-4Identyfikacja szczepów grzybowych i bakteryjnych na podstawie prób biochemicznych
T-L-5Fermentacja alkoholowa- produkcja alkoholu w skali laboratoryjnej
T-W-1Techniki pozyskiwania i rozpoznawania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym
T-W-2Mikroorganizmy wykorzystywane w procesach przemysłowych.
T-W-3Właściwości produkcyjne mikroorganizmów przemysłowych.
T-W-4Metody hodowli mikroorganizmów w reaktorach przemysłowych.
T-W-5Doskonalenie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym
T-W-6Sposoby sterowania metabolizmem mikrooganizmów
T-W-7Zastosowania potencjału biologicznego mikroorganizmów w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, chemicznym i w ochronie środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (prezentacja multimedialna)
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz (ekpozycja) - wycieczka do browaru
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test zamknięty, jednokrotnego wyboru. Przewiduje się II teminy w sesji oraz II terminy w sesji poprawkowej. maksymalna ilość punktów uzyskanych w czasie egzmaniu wynosi 100 ( 50 pytan x 2 pkt. za każde prawidłową odpowiedź)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent w stopniu podstaowym umie zinterpretować wyniki prezentowanych w czasie zajęć procesów prowadzonych z użyciem mikroorganimów przemysłowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-04_K01Student potrafi działać w sposób kreatywny i przewidzieć skutki prowadzonych prac mikrobiologicznych, ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów w procesach przemysłowych
C-2Przygotowanie studenta do pracy ze szczepami grzybów i bakterii o znaczeniu przemysłowym
C-3Zapoznanie studenta z metodami hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach.
Treści programoweT-L-3Uzyskanie czystych szczepów mikroorganizmów wyizolowanych z gleby i próbek żywności
T-L-4Identyfikacja szczepów grzybowych i bakteryjnych na podstawie prób biochemicznych
T-L-5Fermentacja alkoholowa- produkcja alkoholu w skali laboratoryjnej
T-L-6Wycieczka do browaru.
T-W-3Właściwości produkcyjne mikroorganizmów przemysłowych.
T-W-4Metody hodowli mikroorganizmów w reaktorach przemysłowych.
T-W-5Doskonalenie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym
T-W-7Zastosowania potencjału biologicznego mikroorganizmów w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, chemicznym i w ochronie środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (prezentacja multimedialna)
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz (ekpozycja) - wycieczka do browaru
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test zamknięty, jednokrotnego wyboru. Przewiduje się II teminy w sesji oraz II terminy w sesji poprawkowej. maksymalna ilość punktów uzyskanych w czasie egzmaniu wynosi 100 ( 50 pytan x 2 pkt. za każde prawidłową odpowiedź)
S-2Ocena formująca: przewiduje się 2 kolokwia obejmujące materiał teoretyczny i praktyczny kliku ćwiczeń. Dla każdego kolokwium przewidziany jest tylko jeden termin. Maksymalna liczba punktów, którą może uzyskać z każdego kolokwium to 10. W przypadku nieobecności na kolokwium z przyczyn usprawiedliwionych, mozliwe jest przystapienie do kolokwium w innym terminie. Każde kolokwium może być poprawiane tylko 2 razy. Kolokwia zawierają wyłacznie pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0jak wiedza
3,0Student potrafi działać w sposób kreatywny ale nie radzi sobie z przewidywaniami skutków prowadzonych prac mikrobiologicznych, nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej
3,5jak wiedza
4,0jak wiedza
4,5jak wiedza
5,0jak wiedza