Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy energetyczne i napęd:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy energetyczne i napęd
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy teorii systemów. Maszyny cieplne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowa wiedza z zakresu systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem systemów napędowych oraz charakterystyk napędowych i zagadnień współpracy układu ruchowego statku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie układu napędowego statku w zmiennych warunkach pływania z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.13
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych oraz systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Wymagania stawiane siłowniom okrętowym. Klasyfikacja siłowni okrętowych. Charakterystyka nieodnawialnych i odnawialnych nośników energii pierwotnej.4
T-W-2Rozwiązania niekonwencjonalne, w tym: jądrowe, hybrydowe i z ogniwami paliwowymi.2
T-W-3Charakterystyka ogólna głównych zespołów napędowych, elektrowni, kotlowni i systemów pomocniczych. Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.2
T-W-4Współpraca układu napędowego w zmiennych warunkach pływania. Sposoby rozszerzenia pola pracy silnika. Zbiorcze charakterystyki napędowe.3
T-W-5Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.3
T-W-6Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.3
T-W-7Charakterystyka systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-8Zaliczenie wykladów.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-L-2Przygotowanie do laboratoriow oraz przygotowywanie sprawozdań.10
A-L-3Zaliczanie laboratoriow.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.19
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżaca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-04_W01
Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich układów napędowych.
TR_2A_W03, TR_2A_W05, TR_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-04_U01
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów okrętowych systemow energetycznych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy ich projektowaniu i budowie.
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05C-1T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-04_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko.
TR_2A_K07, TR_2A_K02T2A_K02, T2A_K07InzA2_K01C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-04_W01
Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich układów napędowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-04_U01
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów okrętowych systemow energetycznych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy ich projektowaniu i budowie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-04_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Chmielniak T.J., Technologie energetyczne, Wyd. Ucz. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
  4. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  5. Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997

Literatura dodatkowa

  1. J. Szargut J. i inni., Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Fundacja Poszanowania Energii, Warszawa, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układu napędowego statku w zmiennych warunkach pływania z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.13
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych oraz systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Wymagania stawiane siłowniom okrętowym. Klasyfikacja siłowni okrętowych. Charakterystyka nieodnawialnych i odnawialnych nośników energii pierwotnej.4
T-W-2Rozwiązania niekonwencjonalne, w tym: jądrowe, hybrydowe i z ogniwami paliwowymi.2
T-W-3Charakterystyka ogólna głównych zespołów napędowych, elektrowni, kotlowni i systemów pomocniczych. Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.2
T-W-4Współpraca układu napędowego w zmiennych warunkach pływania. Sposoby rozszerzenia pola pracy silnika. Zbiorcze charakterystyki napędowe.3
T-W-5Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.3
T-W-6Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.3
T-W-7Charakterystyka systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-8Zaliczenie wykladów.1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-L-2Przygotowanie do laboratoriow oraz przygotowywanie sprawozdań.10
A-L-3Zaliczanie laboratoriow.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.19
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-04_W01Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich układów napędowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podstawowa wiedza z zakresu systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem systemów napędowych oraz charakterystyk napędowych i zagadnień współpracy układu ruchowego statku.
Treści programoweT-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych oraz systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Wymagania stawiane siłowniom okrętowym. Klasyfikacja siłowni okrętowych. Charakterystyka nieodnawialnych i odnawialnych nośników energii pierwotnej.
T-W-3Charakterystyka ogólna głównych zespołów napędowych, elektrowni, kotlowni i systemów pomocniczych. Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.
T-W-4Współpraca układu napędowego w zmiennych warunkach pływania. Sposoby rozszerzenia pola pracy silnika. Zbiorcze charakterystyki napędowe.
T-W-5Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.
T-W-6Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-2Rozwiązania niekonwencjonalne, w tym: jądrowe, hybrydowe i z ogniwami paliwowymi.
T-W-7Charakterystyka systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-04_U01Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów okrętowych systemow energetycznych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy ich projektowaniu i budowie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Podstawowa wiedza z zakresu systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem systemów napędowych oraz charakterystyk napędowych i zagadnień współpracy układu ruchowego statku.
Treści programoweT-L-1Badanie układu napędowego statku w zmiennych warunkach pływania z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżaca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-04_K01Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Podstawowa wiedza z zakresu systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem systemów napędowych oraz charakterystyk napędowych i zagadnień współpracy układu ruchowego statku.
Treści programoweT-L-1Badanie układu napędowego statku w zmiennych warunkach pływania z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.
T-W-1Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych oraz systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Wymagania stawiane siłowniom okrętowym. Klasyfikacja siłowni okrętowych. Charakterystyka nieodnawialnych i odnawialnych nośników energii pierwotnej.
T-W-3Charakterystyka ogólna głównych zespołów napędowych, elektrowni, kotlowni i systemów pomocniczych. Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych.
T-W-4Współpraca układu napędowego w zmiennych warunkach pływania. Sposoby rozszerzenia pola pracy silnika. Zbiorcze charakterystyki napędowe.
T-W-5Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.
T-W-6Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-2Rozwiązania niekonwencjonalne, w tym: jądrowe, hybrydowe i z ogniwami paliwowymi.
T-W-7Charakterystyka systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżaca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.