Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Badanie i prognozowanie ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badanie i prognozowanie ruchu drogowego
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości i umiejętności z matematyki 1 oraz matematyki 2
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z badań operacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami planowania eksperymentów oraz metodami prognozowania w odniesieniu do ruchu drogowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe oraz zasady BHP podczas wykonywania badań w ruchu drogowym.1
T-L-2Przykłady zastosowania modeli statystyki matematycznej w interpretacji wyników badań ruchu drogowego. Przykłady obliczeniowych metod prognozowania ruchu drogowego.2
T-L-3Wybór techniki oraz przeprowadzenie eksperymentu, dla: ruchu pojazdów na skrzyżowaniu lub potoków pasażerskich w wybranych przekrojach linii komunikacji miejskiej.7
T-L-4Przetworzenie wyników pomiarów oraz ich analiza z zastosowaniem statystyki matematycznej (z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania).4
T-L-5Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy planowania eskperymentów2
T-W-2Metodyka planowania eksperymentów (w tym plany doświadczeń, dobór zmiennych eksperymentalnych, zasady prowadzenia badań, narzędzia statystyczne w analizie wyników).4
T-W-3Cel, zakres, metody i wyniki kompleksowych badań ruchu drogowego. Założenia, modele i wyniki generalnego pomiaru ruchu.2
T-W-4Przegląd metod prognozowania. Ocena jakości prognoz.4
T-W-5Przykłady zastosowań poszczególnych metod i technik w zakresie typowych doświadczalnych zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć14
A-L-3Opracowanie sprawozdań20
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody programowane: z użyciem komputera.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-03_W01
ma wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym
TR_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-03_U01
potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatność metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego
TR_1A_U10, TR_1A_U16T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-L-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-03_K01
jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym
TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-L-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-03_W01
ma wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie zaawansowanym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-03_U01
potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatność metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego
2,0Student nie potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego
3,0Student potrafi wykorzystać metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić ich przydatności.
3,5Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie podstawowym.
4,0Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie średnim.
4,5Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie dobrym.
5,0Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie zaawansowanym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-03_K01
jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym
2,0Student nie jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym
3,0Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie podstawowym
3,5Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie średnim
4,0Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie dobrym
4,5Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie zaawansowanym

Literatura podstawowa

  1. Polański Z., Planowanie doświadczeń w technice, PWN, Warszawa, 1984
  2. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2004
  3. Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PNT, Warszawa, 1984
  4. Tracz M., Pomiary i badania ruchu drogowego, Seria „Biblioteka Drogownictwa”, WKŁ, Warszawa, 1984
  5. Żurowska J., Prognozowanie przewozów. Modele. Metody. Przykłady, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kacprzyński B., Planowanie eksperymentów. Podstawy matematyczne, WNT, Warszawa, 1974
  2. Kołodziński E., Symulacyjne metody badania systemów, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe oraz zasady BHP podczas wykonywania badań w ruchu drogowym.1
T-L-2Przykłady zastosowania modeli statystyki matematycznej w interpretacji wyników badań ruchu drogowego. Przykłady obliczeniowych metod prognozowania ruchu drogowego.2
T-L-3Wybór techniki oraz przeprowadzenie eksperymentu, dla: ruchu pojazdów na skrzyżowaniu lub potoków pasażerskich w wybranych przekrojach linii komunikacji miejskiej.7
T-L-4Przetworzenie wyników pomiarów oraz ich analiza z zastosowaniem statystyki matematycznej (z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania).4
T-L-5Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy planowania eskperymentów2
T-W-2Metodyka planowania eksperymentów (w tym plany doświadczeń, dobór zmiennych eksperymentalnych, zasady prowadzenia badań, narzędzia statystyczne w analizie wyników).4
T-W-3Cel, zakres, metody i wyniki kompleksowych badań ruchu drogowego. Założenia, modele i wyniki generalnego pomiaru ruchu.2
T-W-4Przegląd metod prognozowania. Ocena jakości prognoz.4
T-W-5Przykłady zastosowań poszczególnych metod i technik w zakresie typowych doświadczalnych zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć14
A-L-3Opracowanie sprawozdań20
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-03_W01ma wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami planowania eksperymentów oraz metodami prognozowania w odniesieniu do ruchu drogowego
Treści programoweT-L-2Przykłady zastosowania modeli statystyki matematycznej w interpretacji wyników badań ruchu drogowego. Przykłady obliczeniowych metod prognozowania ruchu drogowego.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy planowania eskperymentów
T-L-3Wybór techniki oraz przeprowadzenie eksperymentu, dla: ruchu pojazdów na skrzyżowaniu lub potoków pasażerskich w wybranych przekrojach linii komunikacji miejskiej.
T-L-4Przetworzenie wyników pomiarów oraz ich analiza z zastosowaniem statystyki matematycznej (z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania).
T-W-2Metodyka planowania eksperymentów (w tym plany doświadczeń, dobór zmiennych eksperymentalnych, zasady prowadzenia badań, narzędzia statystyczne w analizie wyników).
T-W-3Cel, zakres, metody i wyniki kompleksowych badań ruchu drogowego. Założenia, modele i wyniki generalnego pomiaru ruchu.
T-W-4Przegląd metod prognozowania. Ocena jakości prognoz.
T-W-5Przykłady zastosowań poszczególnych metod i technik w zakresie typowych doświadczalnych zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Metody programowane: z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-03_U01potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatność metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami planowania eksperymentów oraz metodami prognozowania w odniesieniu do ruchu drogowego
Treści programoweT-L-2Przykłady zastosowania modeli statystyki matematycznej w interpretacji wyników badań ruchu drogowego. Przykłady obliczeniowych metod prognozowania ruchu drogowego.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy planowania eskperymentów
T-L-3Wybór techniki oraz przeprowadzenie eksperymentu, dla: ruchu pojazdów na skrzyżowaniu lub potoków pasażerskich w wybranych przekrojach linii komunikacji miejskiej.
T-L-4Przetworzenie wyników pomiarów oraz ich analiza z zastosowaniem statystyki matematycznej (z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania).
T-W-2Metodyka planowania eksperymentów (w tym plany doświadczeń, dobór zmiennych eksperymentalnych, zasady prowadzenia badań, narzędzia statystyczne w analizie wyników).
T-W-3Cel, zakres, metody i wyniki kompleksowych badań ruchu drogowego. Założenia, modele i wyniki generalnego pomiaru ruchu.
T-W-4Przegląd metod prognozowania. Ocena jakości prognoz.
T-W-5Przykłady zastosowań poszczególnych metod i technik w zakresie typowych doświadczalnych zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Metody programowane: z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego
3,0Student potrafi wykorzystać metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić ich przydatności.
3,5Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie podstawowym.
4,0Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie średnim.
4,5Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie dobrym.
5,0Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-03_K01jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami planowania eksperymentów oraz metodami prognozowania w odniesieniu do ruchu drogowego
Treści programoweT-L-2Przykłady zastosowania modeli statystyki matematycznej w interpretacji wyników badań ruchu drogowego. Przykłady obliczeniowych metod prognozowania ruchu drogowego.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy planowania eskperymentów
T-L-3Wybór techniki oraz przeprowadzenie eksperymentu, dla: ruchu pojazdów na skrzyżowaniu lub potoków pasażerskich w wybranych przekrojach linii komunikacji miejskiej.
T-L-4Przetworzenie wyników pomiarów oraz ich analiza z zastosowaniem statystyki matematycznej (z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania).
T-W-2Metodyka planowania eksperymentów (w tym plany doświadczeń, dobór zmiennych eksperymentalnych, zasady prowadzenia badań, narzędzia statystyczne w analizie wyników).
T-W-3Cel, zakres, metody i wyniki kompleksowych badań ruchu drogowego. Założenia, modele i wyniki generalnego pomiaru ruchu.
T-W-4Przegląd metod prognozowania. Ocena jakości prognoz.
T-W-5Przykłady zastosowań poszczególnych metod i technik w zakresie typowych doświadczalnych zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Metody programowane: z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym
3,0Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie podstawowym
3,5Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie średnim
4,0Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie dobrym
4,5Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie zaawansowanym