Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TR_1A_D4-06_W02 | Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie samochodowym oraz zegłudze śródlądowej, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TR_1A_W05 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu |
---|
TR_1A_W10 | ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia |
TR_1A_W12 | ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem |
TR_1A_W13 | ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie |
TR_1A_W14 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
TR_1A_W16 | ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
T1A_W09 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
InzA_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami przewozów drogowych i śródlądowych |
---|
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów drogowych i śródlądowych |
Treści programowe | T-W-1 | Temat: Podstawy wiedzy o przewozach drogowych i śródlądowych
Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych i śródlądowych w czasach starożytnych. Fazy rozwoju w czasach drogowych i śródlądowych nowożytnych. Zalety i wady transportu zmechanizowanego i nie zmechanizowanego |
---|
T-W-2 | Temat: Rynek przewozów drogowych
Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego |
T-W-3 | Temat: Rodzaje przewozów w transporcie drogowym
Treść: Niezarobkowy przewóz drogowy, Regularny przewóz osób, Regularny przewóz specjalny, Przewóz wahadłowy, Warunki wykonywania przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, Zasady organizacji przewozów pasażerów. Przewóz okazjonalny, Przewóz kabotażowy, Transport kombinowany, Międzynarodowy transport kombinowany, podział przewozów kombinowanych |
T-W-4 | Temat: Regulacje prawne dot. przewozów drogowych
Treść: warunki uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; zezwolenie na wykonanie przewozów drogowych: zezwolenia krajowe, zezwolenia zagraniczne; Kompetencje zawodowe przewoźnika, warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym |
T-W-5 | Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania
Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic. |
T-W-6 | Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym
Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku. |
T-W-7 | Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych
Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems) |
T-W-8 | Temat: Rynek przewozów śródlądowych
Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE. |
T-W-9 | Temat: Zasady organizacji przewozów śródlądowych
Treść: Uwarunkowania infrastrukturalne organizacji przewozów śródlądowych: śródlądowe drogi wodne w świetle standardów europejskich i przepisów polskich, porty i przystanie rzeczne Wielozadaniowość infrastruktury związanej z drogami wodnymi i jej atuty środowiskowe; Zasady organizacji przewozów śródlądowych pasażerów. Zasady przygotowania ładunku do przewozu żeglugą śródlądową. Zasady organizacji przewozów śródlądowych ładunków. Wady i zalety zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach. Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach śródlądowych |
T-W-10 | Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe”
Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych. |
T-A-1 | Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych |
T-A-2 | Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia oraz mocowania ładunków w przewozach drogowych. |
T-A-3 | Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz żegludze śródlądowej. |
T-A-4 | Identyfikacja barier w rozwoju przewozów śródlądowych |
T-A-5 | Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
5,0 | Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |