Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TR_1A_D3-05_U01 | Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TR_1A_U09 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
TR_1A_U10 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
TR_1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
TR_1A_U16 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
TR_1A_U17 | potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych |
Treści programowe | T-W-2 | Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności. |
---|
T-W-3 | Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich. |
T-W-4 | Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne. |
T-W-5 | Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych. |
T-W-1 | Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. |
T-W-6 | Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne. |
T-A-1 | Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu. |
T-A-2 | Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym |
T-A-3 | Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym |
T-A-4 | Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze |
T-L-1 | Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia. |
T-L-2 | Badania przepływu w przewodzie prostym. |
T-L-3 | Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych. |
T-L-4 | Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. |
T-L-6 | Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne. |
T-L-5 | Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria) |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 |
4,0 | Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 |
5,0 | Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału |