Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Innowacyjne techniki i technologie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Innowacyjne techniki i technologie w transporcie
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie1
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski2
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie2
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie2
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL2
T-A-6Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.2
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.2
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.2
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.2
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.1
T-W-6Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-01_W01
Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W03, TR_2A_W05, TR_2A_W07, TR_2A_W08T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-2, S-4
TR_2A_D1-01_W02
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W10, TR_2A_W11T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-W-5, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-01_U01
Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej z zakresu transportu
TR_2A_U06, TR_2A_U08T2A_U05, T2A_U07C-2T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-2, S-4
TR_2A_D1-01_U02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem innowacyjne rozwiązania techniczne oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U13, TR_2A_U21T2A_U12, T2A_U15InzA2_U05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-01_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu działalności innowacyjnej oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-01_W01
Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_D1-01_W02
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-01_U01
Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej z zakresu transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_D1-01_U02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem innowacyjne rozwiązania techniczne oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-01_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu działalności innowacyjnej oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Komisja Europejska, Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2011
  2. Liberacki B., Załoga E., Innowacje w transporcie. Korzyści dla użytkownika., WNUS, 2010
  3. Lisiecki M., Klasyczne i nowe metody organizacji i zarządzania., WSMiZ, Warszawa, 2001
  4. Mindur L. (red), Współczesne technologie transportowe., Wyd. PR, 2002
  5. Niedziełski P., Polityka innowacyjna w transporcie., Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003
  6. Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2004
  7. Skowroński S., Innowacje, czyli szansa dla każdej firmy, Skierniewice, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie1
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski2
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie2
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie2
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL2
T-A-6Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.2
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.2
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.2
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.2
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.1
T-W-6Zaliczenie1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_W01Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W07ma szczegółową wiedzę dotyczącą procesów i usług logistycznych, zna i rozumie zasady projektowania sieci logistycznych i zarządzania łańcuchami dostaw
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
Treści programoweT-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_W02Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_U01Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej z zakresu transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
Treści programoweT-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_U02Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem innowacyjne rozwiązania techniczne oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu działalności innowacyjnej oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań