Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu użytkownia i zastosowania komputerów.
W-2Podstawowe umiejętności posługiwania się systemem operacyjnym Windows, przetwarzania tekstów, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego oraz pojęcia baz danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego.
C-2Umiejętność opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących otrzymane wyniki i umożliwiające ich interpretację.
C-3Umiejętność praktycznego zarządzania zasobami danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sposoby wprowadzania danych otrzymanych wyników eksperymentów (import daych).Tworzenie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna.2
T-L-2Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczanie obiektów tworzonych w innych aplikacjach.2
T-L-3Rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego w zakresie modelowania i optymalizacji obiektów oceanotechnikcznych.6
T-L-4Realacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących obiektów oceanotechnicznych.4
T-L-5Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3Przeglądanie internetu4
A-L-4Przygotowanie się do zajęć8
A-L-5Przygotowanie materiałów na zajęcia8
A-L-6Przygotowanie się do zaliczenia9
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągłą
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B08_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
O_1A_W22T1A_W02, T1A_W07InzA_W05C-1T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B08_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących otrzymane wyniki i umożliwiające ich interpretację oraz rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem technik komputerowych
O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U12T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B08_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych.
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć opisu matematycznego modelu oraz jego optymalizacji.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu opisu matematycznego modelu oraz jego optymalizacji.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu modelowania oraz sposobów i metod jego optymalizacji.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu modelowania systemów i procesów oraz sposobów, metod i narzędzi do optymalizacji.
5,0Student posiada pełną wiedzę z zakresu modelowania systemów i procesów oraz sposobów, metod i narzędzi do optymalizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B08_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących otrzymane wyniki i umożliwiające ich interpretację oraz rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem technik komputerowych
2,0Student nie posiada umiejętności opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących wyniki oraz rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem technik komputerowych.
3,0Student potrafi wykorzystać postawowe typy wykresów, opracowawć dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów bez możliwości ich analizy, stworzyć rezacyjną bazę danych według wskazanego projektu, rozwiązywać proste zadania inżynierskie.
3,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów, opracowawć dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, stworzyć rezacyjną bazę danych według wskazanego projektu oraz wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać proste zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,0Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracowawć dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, zaprojektować i stworzyć rezacyjną bazę danych i wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracowawć dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, zaprojektować i stworzyć rezacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.
5,0Student potrafi w pełni wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracowawć dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, zaprojektować i stworzyć rezacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.

Literatura podstawowa

  1. Dec Z., ABC.. Worda 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
  2. Czajkowski M., Poznajemy ...Excela 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
  3. Kuciński K., Poznajemy...Accessa 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
  4. Stachurski A., Wprowadzenie do optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Cassel P., Eddy C., Access - Baza danych dla każdego, Helion, Gliwice, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sposoby wprowadzania danych otrzymanych wyników eksperymentów (import daych).Tworzenie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna.2
T-L-2Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczanie obiektów tworzonych w innych aplikacjach.2
T-L-3Rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego w zakresie modelowania i optymalizacji obiektów oceanotechnikcznych.6
T-L-4Realacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących obiektów oceanotechnicznych.4
T-L-5Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3Przeglądanie internetu4
A-L-4Przygotowanie się do zajęć8
A-L-5Przygotowanie materiałów na zajęcia8
A-L-6Przygotowanie się do zaliczenia9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B08_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego.
Treści programoweT-L-3Rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego w zakresie modelowania i optymalizacji obiektów oceanotechnikcznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągłą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych.
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć opisu matematycznego modelu oraz jego optymalizacji.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu opisu matematycznego modelu oraz jego optymalizacji.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu modelowania oraz sposobów i metod jego optymalizacji.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu modelowania systemów i procesów oraz sposobów, metod i narzędzi do optymalizacji.
5,0Student posiada pełną wiedzę z zakresu modelowania systemów i procesów oraz sposobów, metod i narzędzi do optymalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B08_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących otrzymane wyniki i umożliwiające ich interpretację oraz rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem technik komputerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego.
C-2Umiejętność opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących otrzymane wyniki i umożliwiające ich interpretację.
C-3Umiejętność praktycznego zarządzania zasobami danych.
Treści programoweT-L-1Sposoby wprowadzania danych otrzymanych wyników eksperymentów (import daych).Tworzenie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna.
T-L-2Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczanie obiektów tworzonych w innych aplikacjach.
T-L-3Rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego w zakresie modelowania i optymalizacji obiektów oceanotechnikcznych.
T-L-4Realacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągłą
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności opracowania dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów prezentujących wyniki oraz rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem technik komputerowych.
3,0Student potrafi wykorzystać postawowe typy wykresów, opracowawć dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów bez możliwości ich analizy, stworzyć rezacyjną bazę danych według wskazanego projektu, rozwiązywać proste zadania inżynierskie.
3,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów, opracowawć dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, stworzyć rezacyjną bazę danych według wskazanego projektu oraz wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać proste zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,0Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracowawć dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, zaprojektować i stworzyć rezacyjną bazę danych i wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracowawć dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, zaprojektować i stworzyć rezacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.
5,0Student potrafi w pełni wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracowawć dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwości ich analizy, zaprojektować i stworzyć rezacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.