Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Optymalizacja sprawności napędowej statku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Optymalizacja sprawności napędowej statku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 5 0,80,38zaliczenie
wykładyW7 10 1,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wymagania, kompetencje i umiejętności z teorii okrętu
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z oporów, pędników i napędu
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z właściwości morskich statku
W-4Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z teorii okrętu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów5
5
wykłady
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej2
T-W-2Opór sttaku na wodach ograniczonych1
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiegho na statek1
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie1
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne2
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej1
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych1
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie sprawozdań6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-1_W01
Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku
O_1A_W22T1A_W02, T1A_W07InzA_W05C-1T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-1_U01
Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu różnych parametrów statku i środowiska na sprawność napędową
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-1_K02
Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice
O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-1_W01
Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą sprawności napędowej statku
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych składników sprawności napędowej
4,0Student ma wiedzę w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na sprawność napędową
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych i śruby napędowej i ich wpływu na sprawność napędową statku
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania sprawności napędowej statku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-1_U01
Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu różnych parametrów statku i środowiska na sprawność napędową
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student potrafi zdefiniować sprawność napędową statku
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne składowe sprawności napędowej statku
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego sprawność napędową
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na na sprawność napędową statku
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować sprawność napędoąj statku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-1_K02
Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu

Literatura podstawowa

  1. Staliński J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1969
  2. Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk 1988, 1988
  3. Frackowiak M., Pawłowski M., Ćwiczenia z hydromechaniki okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1978
  4. Zbiór zadan z teorii okrętu, pod red. L. Kobyliński, PWN, 1962, PWN, Gdańsk, 1962
  5. Charchulski Kazimierz, Energetyczne problemy eksploatacji napędów okrętowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1991
  6. Charchulski Kazimierz, Metody i algorytmy rozwiązywania problemów eksploatacyjno-ruchowych okrętowych układów napędowych, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1992
  7. Charchulski kazimierz, Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej2
T-W-2Opór sttaku na wodach ograniczonych1
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiegho na statek1
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie1
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne2
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej1
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych1
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie sprawozdań6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O03-1_W01Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą sprawności napędowej statku
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych składników sprawności napędowej
4,0Student ma wiedzę w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na sprawność napędową
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych i śruby napędowej i ich wpływu na sprawność napędową statku
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania sprawności napędowej statku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O03-1_U01Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu różnych parametrów statku i środowiska na sprawność napędową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student potrafi zdefiniować sprawność napędową statku
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne składowe sprawności napędowej statku
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego sprawność napędową
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na na sprawność napędową statku
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować sprawność napędoąj statku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O03-1_K02Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-2Opór sttaku na wodach ograniczonych
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiegho na statek
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu