Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych
Sylabus przedmiotu Urządzenia pomocnicze siłowni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia pomocnicze siłowni | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu termodynamiki, siłowni okrętowych oraz silników i układów napędowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej działania oraz umiejętności obsługiwania urządzeń pomocniczych siłowni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans wyparownika | 2 |
T-A-2 | Ćwiczenia na symulatorze siłowni okrętowych - wirowanie paliw, praca wyparownika, odolejanie wód zęzowych | 2 |
T-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, szkolenie BHP, określenie wymagań, sposobów oceny, wymagań odnośnie sprawozdań z przeprowadzonych badań | 2 |
T-L-2 | Budowa i działanie wirówki paliwa | 4 |
T-L-3 | Odolejanie wód zęzowych - odolejacz OB, budowa i działanie | 2 |
T-L-4 | Wyparownik próżniowy - budowa i działanie | 4 |
T-L-5 | Wirowanie paliwa, obsługa odolejacza wód zęzowych, obsługa wyparownika - praca na symulatorze silowni okrętowych | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych | 1 |
T-W-2 | Oczyszczanie okrętowych paliw i olejów smarowych metodą sedymentacji grawitacyjnej i przez wirowanie | 2 |
T-W-3 | Budowa i działanie wirówek paliwa i oleju smarowego | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka procesu odolejania wód zęzowych | 2 |
T-W-5 | Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych odolejaczy | 2 |
T-W-6 | Podstawy teoretyczne pracy wyparowników, rozwiązanie konstrukcyjne wyparowników | 4 |
T-W-7 | Podsumowanie zajęć, egzamin | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Studiowanie literatury ( czasopisma, internet, instrukcje) | 10 |
A-A-3 | Prezentacja dotycząca budowy i zastosowanie wybranych urządzeń pomocniczych siłowni | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć na podstawie instrukcji laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań | 15 |
A-L-4 | Studiowanie literatury ( internet, czasopisma, podręczniki) | 25 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 21 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | Studia literaturowe ( czasopisma fachowe, internet) | 25 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny 50% - materiały audiowizualne |
M-2 | Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych ( symulator siłowni) |
M-3 | Wykład konwersatoryjny - 20% - dyskusja podsumowująca |
M-4 | Udział w zajęciach laboratoryjnych - przeprowadzenie pomiarów , obsługa urządzeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca - egzamin |
S-3 | Ocena formująca: Wejściówka do zajęć laboratoryjnych, ocena jakości sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie ustne przy stanowisku laboratoryjnym |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-03_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni | O_1A_W14, O_1A_W21 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
O_1A_D2-03_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zakresu stosowania i eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni oraz przeprowadzania pomiarów | O_1A_W10, O_1A_W21 | T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-03_U01 Student potrafi zinterpretować schematy funkcjonalne urządzeń pomocniczych siłowni, określić parametry pracy, ocenić ich poprawne działanie | O_1A_U01, O_1A_U03, O_1A_U07 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
O_1A_D2-03_U02 Student potrafi ocenić parametry pracy urządzeń i ich wpływ na funkcjonowanie systemu | O_1A_U04, O_1A_U08 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-03_K01 Student potrafi ocenić skutki społeczne wadliwego funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni okrętowej | O_1A_K02, O_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
O_1A_D2-03_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni | O_1A_K01, O_1A_K02, O_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-03_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształceniaStudent nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
O_1A_D2-03_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zakresu stosowania i eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni oraz przeprowadzania pomiarów | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-03_U01 Student potrafi zinterpretować schematy funkcjonalne urządzeń pomocniczych siłowni, określić parametry pracy, ocenić ich poprawne działanie | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym | |
O_1A_D2-03_U02 Student potrafi ocenić parametry pracy urządzeń i ich wpływ na funkcjonowanie systemu | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-03_K01 Student potrafi ocenić skutki społeczne wadliwego funkcjonowania urządzeń pomocniczych siłowni okrętowej | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli | |
O_1A_D2-03_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji urządzeń pomocniczych siłowni | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Perepeczko A., Górski Z.:, Okrętowe urządzenia pomocnicze, Trademark, Gdynia, 1998
- Balcerski A, Siłownie Okrętowe, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1997
- Michalski R., Siłownie Okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
Literatura dodatkowa
- Urbański P., Paliwa i smary, Wydawnicrwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1997