Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i meteorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska i meteorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 31 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C02_W01 Student zdobywa wiedzę na temat meteorologii i ochrony środowiska w rejonie Bałtyku i podstawową wiedzę o warunkach meteorologicznych na całym świecie. Powietrze i układy baryczne. Wartości ekstremalne i średnie wieloletnie waruków meteorologicznych. Modele i oceny warunków meteorologicznych w środowisku morskim. Biometeorologiczne oddziaływanie na człowieka, klimatyczne uwarunkowania zachorowalność. Bodźce fizyczne chemiczne i biologiczne, mikroklimat | J_1A_W03 | T1A_W01 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
J_1A_C02_W02 Student zdobywa wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej co związane jest z ochroną środowiska i meteorologią | J_1A_W13 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C02_U01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne związane z ochroną środowiska o meteorologią | J_1A_U12 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
J_1A_C02_U02 Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i morskim oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą | J_1A_U13 | T1A_U11 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
J_1A_C02_U03 Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ochronę środowiska i meteorologię i uwzględniających ich aspekty pozatechniczne | J_1A_U17 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C02_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | J_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C02_W01 Student zdobywa wiedzę na temat meteorologii i ochrony środowiska w rejonie Bałtyku i podstawową wiedzę o warunkach meteorologicznych na całym świecie. Powietrze i układy baryczne. Wartości ekstremalne i średnie wieloletnie waruków meteorologicznych. Modele i oceny warunków meteorologicznych w środowisku morskim. Biometeorologiczne oddziaływanie na człowieka, klimatyczne uwarunkowania zachorowalność. Bodźce fizyczne chemiczne i biologiczne, mikroklimat | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
J_1A_C02_W02 Student zdobywa wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej co związane jest z ochroną środowiska i meteorologią | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C02_U01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne związane z ochroną środowiska o meteorologią | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
J_1A_C02_U02 Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i morskim oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
J_1A_C02_U03 Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ochronę środowiska i meteorologię i uwzględniających ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C02_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Fleming G., Klimat-środowisko-człowiek, PWRiL, 0
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im S. Leszczyńskiego PAN, Warszawa, 2004
- Kożuchowski K., Pogoda i klimat, Świat Książki, 0
- Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Prawdzić K., Meteorologia i klimatyzacja morska, Akademia Morska, Szczecin, 0
- Trzeciak S., Meteorologia morska z oceanografią, PWN, 0