Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa
Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ruchu wodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość środków transportu wodnego i infrastruktury transportu wodnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad oceny jakości regulacji ruchu na wodach morskich i śródlądowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie przepustowości ruchu dróg wodnych | 2 |
T-L-2 | Symulacja sterowania ruchem w kanałach i śluzach | 4 |
T-L-3 | Opracowanie systemów oznakowania w kanałach i śluzach | 4 |
T-L-4 | Opracowanie systemów oznakowania drodgi wodnej śródlądowej | 2 |
T-L-5 | Opracowanie systemów oznakowania dróg wodnych morskich. | 2 |
T-L-6 | Analiza oznakowania nawigacyjnego środków transportu wodnego | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka ruchu śródlądowego i morskiego | 2 |
T-W-2 | Oznakowanie dróg i środków transportu wodnego | 2 |
T-W-3 | Strumienie ruchu. Przepustowość ruchu na drogach wodnych i w portach. | 1 |
T-W-4 | Sterowanie ruchem. Sterowanie ruchem w portach: systemy VTS, VTMS, AIS | 3 |
T-W-5 | Sterowanie ruchem w śluzach i kanałach | 1 |
T-W-6 | Identyfikacja położenia środków transportu wodnego; sGPS, DGPS, Systemy meldunkowe, DRIS,RIS | 4 |
T-W-7 | Prawo drogi | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Identyfikacja oznakowania nawigacyjnego odcinka rzeki Odry w Szczecinie | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury; studiowanie map snawigacyjnych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C20_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu inżynierii ruchu wodnego | J_1A_W06 | T1A_W02 | InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_C20_W02 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej w zakresie inżynierii ruchu wodnego | J_1A_W13 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C20_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów technicznych i procesów obsługi stosowanych w obszarze inżynierii ruchu wodnego | J_1A_U16 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C20_K01 Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. | J_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C20_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu inżynierii ruchu wodnego | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzą adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzE adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i uzupełniajacą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniajacą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_C20_W02 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej w zakresie inżynierii ruchu wodnego | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efektu kształcenia zakresu | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i uzupełniającąwiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającąwiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C20_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów technicznych i procesów obsługi stosowanych w obszarze inżynierii ruchu wodnego | 2,0 | Ocena 2 - Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C20_K01 Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Czajczewski J., Locja śródlądowa i morska, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1991
- Praca zbiorowa, Jachting, PENTA, Warszawa, 1993
- Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego. Tom I . Infrastruktura transportu śródlądowego, WTM ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Dostępna w Zachodniopomorskiej Bibliotece Cyfrowej
- Tołkacz L., INfrastruktura transportu wodnego. Tom II. Infrastruktura transportu morskiego, WTMiT ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2011, Dostępna w Zachodniopomorskiej Bibliotece Cyfrowej