Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa
Sylabus przedmiotu Środki transportu wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki transportu wodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z materiałoznawstwa, rysunku technicznego, mechaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa znajomość charakterystyk technicznej i eksploatacyjnej środków transportu wodnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Statek wodny jako element sytemu transportowego. Środowisko wodne – parametry i czynniki zagrożeń. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe definicje – nośność, wyporność, pojemność, CGT itd. Podział przestrzenny statku, geometria kadłuba - wymiary główne, linie teoretyczne, współczynniki pełnotliwości i stosunki wymiarów głównych. | 2 |
T-W-3 | Właściwości funkcjonalne, pojęcia i podstawowe parametry techniczne i bezpieczeństwa: wytrzymałość, stateczność, pływalność, niezatapialność, kołysania, sterowność. | 4 |
T-W-4 | Materiały do budowy statków. | 2 |
T-W-5 | Układy wiązań kadłuba statku. | 2 |
T-W-6 | Konstrukcja podstawowych rejonów kadłuba statku. | 4 |
T-W-7 | Wyposażenie statków - mechanizmy i zespoły konstrukcyjne pokładowe, urządzenie sterowe i kotwiczne, wyposażenie wewnętrzne kadłuba. | 2 |
T-W-8 | Źródła napędu statków - siłownie, układy przeniesienia napędu. | 2 |
T-W-9 | Proces projektowania i budowy statków wodnych – dokumentacja techniczna. | 2 |
T-W-10 | Towarzystwa klasyfikacyjne, instytucje morskie. | 2 |
T-W-11 | Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna różnych typów transportowych statków wodnych – towarowych, pasażerskich, turystycznych i innych. | 4 |
T-W-12 | Zaliczenie zajęć. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe i praca własna w domu. | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C12_W01 Absolwent ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. | J_1A_W05 | T1A_W02 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C12_U01 Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | J_1A_U17 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C12_K01 Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | J_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C12_W01 Absolwent ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. |
3,0 | Absolwent posiada pewną, z wieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. | |
3,5 | Absolwent posiada pewną, z niewieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. | |
4,0 | Absolwent uporządkowaną z pewnymi brakami wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. | |
4,5 | Absolwent ma znaczną i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. | |
5,0 | Absolwent ma głęboką i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C12_U01 Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. |
3,0 | Absolwent potrafi, z dużą liczbą błedów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
3,5 | Absolwent potrafi, z malą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
4,0 | Absolwent potrafi bez zasadniczych błędów dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
4,5 | Absolwent potrafi, z małą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
5,0 | Absolwent potrafi dokonać wnikliwej identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C12_K01 Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. |
3,0 | Absolwent ma bardzo niską świadomość ważności i bardzo słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
3,5 | Absolwent ma niską świadomość ważności i słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
4,0 | Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
4,5 | Absolwent ma dużą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
5,0 | Absolwent ma głęboką świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. |
Literatura podstawowa
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane WSM Gdynia, Gdynia, 1998
- Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979