Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa
Sylabus przedmiotu Fizyka 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) oraz z kursu Fizyka 1 |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki). |
W-3 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-4 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów | 2 |
T-L-2 | Wykonanie 5 cwiczeń laboratoryjnych i ich zliczenie | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki | 12 |
T-W-2 | Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm | 10 |
T-W-3 | Kwantowy model budowy atomu, widma absorpcyjne i emisyjne, emisja wymuszona, laser | 5 |
T-W-4 | Żródła energi, energetyka jądrowa i alternatywna | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium + przygotowanie sprawozdań | 35 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 5 ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_B04_W01 Student zna podstawy termodynamiki, elektromagnetyzmu, teorii kwantowej oraz energetyki jadrowej i energetyk alternatywnych | J_1A_W01 | T1A_W01 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
J_1A_B04_W02 Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych | J_1A_W01 | T1A_W01 | InzA_W05 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_B04_U01 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe | J_1A_U03, J_1A_U08 | T1A_U03, T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_B04_K01 Student potrafi pracować w zespole | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-4 | T-L-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_B04_W01 Student zna podstawy termodynamiki, elektromagnetyzmu, teorii kwantowej oraz energetyki jadrowej i energetyk alternatywnych | 2,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych. |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych. | |
3,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych. | |
4,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych. | |
4,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. | |
5,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych. | |
J_1A_B04_W02 Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych | 2,0 | Student nie zaliczył wszystkich 10 ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,00-3, 25. | |
3,5 | Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,26-3, 75. | |
4,0 | Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,76-4, 25. | |
4,5 | Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 4,26-4, 75. | |
5,0 | Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 4,76-5,00. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_B04_U01 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe | 2,0 | Nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25 | |
3,5 | Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75 | |
4,0 | Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25 | |
4,5 | Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75 | |
5,0 | Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_B04_K01 Student potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie potrafi pracowac w laboratoryjnym zespole dwuosobowym |
3,0 | Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego wykonywana jest samodzielnie | |
3,5 | Zadawalający podział prac nad opracowaniem laboratoryjnym | |
4,0 | Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole dwuosobowym | |
5,0 | Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- J. Typek, materiały internetowe, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl