Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej |
W-2 | Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań) |
W-3 | Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej fizyki przydatnej inżynierowi |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych |
C-3 | Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych |
C-4 | Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej | 3 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teorii względności | 5 |
T-A-3 | Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego | 3 |
T-A-4 | Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego | 2 |
T-A-5 | Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej | 4 |
T-W-2 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa | 10 |
T-W-3 | Drgania i układy drgające | 4 |
T-W-4 | Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego | 10 |
A-A-5 | Konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Poszukiwania w źródłach internetowych | 14 |
A-W-4 | Konsultacje | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie się do egzaminu | 14 |
A-W-6 | Egzamin | 2 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za prezentacje multimedialną |
S-4 | Ocena formująca: Zadanie domowe |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_B03_W01 Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego. | J_1A_W01 | T1A_W01 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_B03_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami. | J_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_B03_K01 Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność | J_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-3 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_B03_W01 Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego. | 2,0 | Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych |
3,0 | Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych | |
3,5 | Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych | |
4,0 | Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych | |
4,5 | Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych | |
5,0 | Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_B03_U01 Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami. | 2,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50% |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65% | |
3,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80% | |
4,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90% | |
4,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95% | |
5,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_B03_K01 Samodzielnośc, odpowiedzialnośc, zdolność uczenia sie, komunikatywność | 2,0 | Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji |
3,0 | Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
3,5 | Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,0 | Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,5 | Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
5,0 | Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
- T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004