Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów
Sylabus przedmiotu Teoria i projektowanie obiektów pływających 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria i projektowanie obiektów pływających 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot jest kontynuacją przedmiotu Teoria i projektowanie obiektów pływających 1. Obejmuje rozwinięcie zagadnień wcześniej omawianych oraz wykonanie indywidualnego zadania dotyczącego wstępnych analiz projektowywch dla zadanego typu jednostki pływającej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających. |
C-2 | Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu sparwdzenia pływalności i stateczności jednostki pływającej na etapie wstępnego projektowania |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących czytania ze zrozumieniem podstawowej dokumentacji technicznej jednostki pływajacej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykonanie indywidualnego zadania dotyczącego wstępnych analiz projektowywch dla zadanego typu jednostki pływającej, m.in: obliczenie wyporności, wyznaczenie wymiarów głównych, sprawdzenie nośności, pływalności, wolnej burty, stateczności, okresu kołysań statku. | 12 |
T-A-2 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-3 | Kololkium 2 | 1 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe i ograniczenia. Analiza zadania technicznego | 3 |
T-W-2 | Określenie podstawowych grup masy statku pustego | 3 |
T-W-3 | Projektowanie wyporności i wymiarów głównych -algorytmy z zastosowaniem róznych metod. Obliczenia sprawdzające: pływalności, nośności, ładowności i zapasów | 7 |
T-W-4 | Projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba jednostki pływającej | 2 |
T-W-5 | Sprawdzenie pojemności, stateczności i wolnej burty | 4 |
T-W-6 | Głowne ukłądy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego -obliczenie mocy zapotrzebowanej. | 5 |
T-W-7 | Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych | 3 |
T-W-8 | Dokumentacja projektowa. Wstępne analizy ekonomiczne | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów / zaliczenia przedmiotu | 4 |
A-A-4 | Konsultacje do cwiczeń | 2 |
A-A-5 | Udział w zaliczeniu | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego |
S-3 | Ocena formująca: odpytywanie na zjęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C14_W01 Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | J_1A_W04, J_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
J_1A_C14_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | J_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C14_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych. | J_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C14_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role. | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C14_W01 Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających |
3,0 | Student posiada powierzchowną wiedzę, ale nie zna podstawowych metod i narzędzi stosowantych w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z brakami i zna podstawe metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę i zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi wykonac wstępny projekt jednostki pływajacej. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających a także potrafi wprowadzac modyfikacje obliczeniowe i wstępnie zaprojektowac jednostkę pływajacą. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie modyfikowac, analizowac i zaprojektowac wstępnie jednostkę pływającą. | |
J_1A_C14_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C14_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych. | 2,0 | Student nie potafi dokonac podstawowych analiz oraz ocenic rozwiązania. |
3,0 | Student potafi dokonac podstawowe analizy oraz wstępnie ocenic rozwiązania. | |
3,5 | Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania oraz określic kryteria ocen | |
4,0 | Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na średnim pozimie trudności. | |
4,5 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na pozimie zaawansowanym. | |
5,0 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji i zaproponowac modyfikacje na najwyższym pozimie trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C14_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role. | 2,0 | Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. |
3,0 | Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
3,5 | Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
4,0 | Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
4,5 | Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
5,0 | Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. |
Literatura podstawowa
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, 1999
- B. Małolepszy, Jachty żaglowe i motorowe, ISBN: 83-911359-2-2, 2002
- J. Kabaciński, Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1995
- Schneekluth H., Bertram V., Ship design for efficiency and economy, 1998
- Przepisy klasyfikacyjne i konwencje międzynarodowe, 2000