Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Analiza ryzyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ryzyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli.
C-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
C-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.4
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.2
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.6
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.5
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.7
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.4
T-A-7Kolokwia.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.1
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.4
T-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.2
T-W-4Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych4
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.3
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.2
T-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.6
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.2
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.6
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach.4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B08_W01
Ma wiedzę z zakresu analizy niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa.
IB_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1S-1
IB_1A_B08_W02
Zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności systemów technicznych. Zna metody podstawy oceny ryzyka, w tym podejścia jakościowego jak i ilościowego.
IB_1A_W15T1A_W04C-2, C-3T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B08_U01
Potrafi przedstawić rozwiazanie prostego zgadnienia z zakresu analizy niezawodności, w tym ocenić wartości podstawowych miar niezawodnościowych.
IB_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07C-2, C-3T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-1S-1
IB_1A_B08_U02
Potrafi wykorzystać do rozwiązania zadań z zakresu analizy niezawodnosci i ryzyka metody analityczne. Potrafi formułować i wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3T-W-5, T-A-4, T-A-6M-1S-1
IB_1A_B08_U03
Potrafi na podstawie rozwiązań zadań z zakresu niezawodności systemów technicznych ocenić wpływ przyjetych założeń w aspekcie ich znaczenia dla bezpieczeństwa makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
IB_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-1, C-2T-W-10, T-W-5M-1S-1
IB_1A_B08_U04
Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
IB_1A_U15T1A_U14InzA_U06C-3T-W-6, T-A-3, T-A-6M-1S-1
IB_1A_B08_U05
Potrafi zatsosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym.
IB_1A_U16T1A_U15InzA_U07C-3T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B08_K01
ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IB_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-A-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B08_W01
Ma wiedzę z zakresu analizy niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa obiektów technicznych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa obiektów technicznych. Zna zastosowania wskaźników niezawodności. Potrafi zidentyfikować podstawowe zagrożenia. Umie analizować proste struktury niezawodnościowe.
3,5Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla typowych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia.
4,0Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla typowych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników.
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka, bezpieczeństwa i niezawodności. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla rozbudowanych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników i oszacować jego poziom.
5,0Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka, bezpieczeństwa i niezawodności oraz prowadzić dyskusję problemową. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla rozbudowanych struktur niezawodnościowych. Potrafi zaproponować model niezawodnościowy dla wybranych elementów sysytemów technicznych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników i oszacować jego poziom.
IB_1A_B08_W02
Zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności systemów technicznych. Zna metody podstawy oceny ryzyka, w tym podejścia jakościowego jak i ilościowego.
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w analizach niezawodności.
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka.
3,5Student zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka. Wie jak je zastosowac do wybranych, prostych podsystemów.
4,0Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do wybranych, prostych podsystemów. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego do wybranych analiz.
4,5Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do większości podsystemów technicznych. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego w analizach niezawodności i ryzyka.
5,0Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do większości podsystemów technicznych. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego w analizach niezawodności i ryzyka. Ma dobrą wiedzę w zakresie budowy modeli niezawodnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B08_U01
Potrafi przedstawić rozwiazanie prostego zgadnienia z zakresu analizy niezawodności, w tym ocenić wartości podstawowych miar niezawodnościowych.
2,0Student nie potrafi przedstawić rozwiązania prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności.
3,0Student potrafi przedstawić w dostatecznym stopniu rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności oraz podstawowe wnioski.
3,5Student potrafi przedstawić w dostatecznym stopniu rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, podstawowe wnioski oraz wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe.
4,0Student potrafi przedstawić rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, rozbudowane wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe.
4,5Student potrafi przedstawić rozwiązanie rozbudowanego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe.
5,0Student potrafi przedstawić rozwiązanie rozbudowanego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe oraz dokonać ocenić rozwiązane zadanie.
IB_1A_B08_U02
Potrafi wykorzystać do rozwiązania zadań z zakresu analizy niezawodnosci i ryzyka metody analityczne. Potrafi formułować i wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
2,0Nie potrafi rozwiązać prostego zadania z zakresu analizy niezawodności.
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej uzyskanych rezultatów.
3,5Potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów.
4,0Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów.
4,5Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. Potrafi zaproponować modyfikację założeń prowadzącą do polepszenia poziomu niezawodności.
5,0Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. Potrafi zaproponować modyfikacje założeń oraz struktury niezawodnościowej prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności.
IB_1A_B08_U03
Potrafi na podstawie rozwiązań zadań z zakresu niezawodności systemów technicznych ocenić wpływ przyjetych założeń w aspekcie ich znaczenia dla bezpieczeństwa makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
2,0Nie potrafi ocenić wpływu przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na bezpieczeństwo makrosystemu człowiek - technika - otoczenie.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności.
3,5Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na na poziom niezawodności i bezpieczeństwa.
4,0Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
4,5Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. Potrafi wskazać i ocenić inne, potencjalne skutki przyjętych założeń.
5,0Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. Potrafi modyfikować założenia. Potrafi wskazać i ocenić inne, potencjalne skutki przyjętych założeń.
IB_1A_B08_U04
Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
2,0Nie potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
3,5Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
4,0Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
4,5Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. Potrafi wskazać te z elementów, które mogą miec największy wpływ na poziom niezawodności i ryzyka.
5,0Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. Potrafi wskazać te z elementów, które mogą miec największy wpływ na poziom niezawodności i ryzyka. Potrafi proponować nowe praktyczne zastosowania takich zadań.
IB_1A_B08_U05
Potrafi zatsosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym.
2,0Nie potrafi prowadzić prostych analiz niezawodnościowych.
3,0Potrafi przeprowadzić prostą analizę niezawodnościową o jakościowym charakterze.
3,5Potrafi przeprowadzić prostą analizę niezawodnościową o jakościowym i ilościowym charakterze.
4,0Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym.
4,5Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. Na podstawie zastosowanych metod potrafi zaproponowac modyfikacje prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności.
5,0Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. Na podstawie zastosowanych metod potrafi zaproponowac modyfikacje prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności i ryzyka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B08_K01
ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Literatura podstawowa

  1. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
  3. Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.4
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.2
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.6
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.5
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.7
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.4
T-A-7Kolokwia.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.1
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.4
T-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.2
T-W-4Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych4
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.3
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.2
T-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.6
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.2
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.6
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_W01Ma wiedzę z zakresu analizy niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W08ma wiedzę z zakresu analizy ryzyka w tym wykorzystania metod statystycznych i obliczeniowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli.
C-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
C-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.
T-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.
T-W-4Struktury niezawodnościowe.
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.
T-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa obiektów technicznych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa obiektów technicznych. Zna zastosowania wskaźników niezawodności. Potrafi zidentyfikować podstawowe zagrożenia. Umie analizować proste struktury niezawodnościowe.
3,5Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla typowych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia.
4,0Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla typowych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników.
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka, bezpieczeństwa i niezawodności. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla rozbudowanych struktur niezawodnościowych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników i oszacować jego poziom.
5,0Student potrafi dobrze posługiwać się terminologią z zakresu analizy ryzyka, bezpieczeństwa i niezawodności oraz prowadzić dyskusję problemową. Zna zastosowania wskaźników niezawodności i umie je wyznaczać dla rozbudowanych struktur niezawodnościowych. Potrafi zaproponować model niezawodnościowy dla wybranych elementów sysytemów technicznych. Potrafi identyfikować zagrożenia. Jest w stanie przedstawić zależności poziomu ryzyka od wpływu różnych czyników i oszacować jego poziom.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_W02Zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności systemów technicznych. Zna metody podstawy oceny ryzyka, w tym podejścia jakościowego jak i ilościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W15zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
C-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w analizach niezawodności.
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka.
3,5Student zna podstawowe metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka. Wie jak je zastosowac do wybranych, prostych podsystemów.
4,0Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do wybranych, prostych podsystemów. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego do wybranych analiz.
4,5Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do większości podsystemów technicznych. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego w analizach niezawodności i ryzyka.
5,0Student zna różne metody stosowane w analizach niezawodności i ryzyka i wie jak je zastosowac do większości podsystemów technicznych. Ma wiedzę na temat wykorzystania podejścia jakościowego i ilościowego w analizach niezawodności i ryzyka. Ma dobrą wiedzę w zakresie budowy modeli niezawodnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_U01Potrafi przedstawić rozwiazanie prostego zgadnienia z zakresu analizy niezawodności, w tym ocenić wartości podstawowych miar niezawodnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
C-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-3Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja.
T-A-1Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych.
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić rozwiązania prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności.
3,0Student potrafi przedstawić w dostatecznym stopniu rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności oraz podstawowe wnioski.
3,5Student potrafi przedstawić w dostatecznym stopniu rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, podstawowe wnioski oraz wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe.
4,0Student potrafi przedstawić rozwiązanie prostego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, rozbudowane wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe.
4,5Student potrafi przedstawić rozwiązanie rozbudowanego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe.
5,0Student potrafi przedstawić rozwiązanie rozbudowanego zagadnienia z zakresu analizy niezawodności, wnioski, wyznaczyć podstawowe wskaźniki niezawodnościowe oraz dokonać ocenić rozwiązane zadanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_U02Potrafi wykorzystać do rozwiązania zadań z zakresu analizy niezawodnosci i ryzyka metody analityczne. Potrafi formułować i wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
C-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych
T-A-4Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązać prostego zadania z zakresu analizy niezawodności.
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej uzyskanych rezultatów.
3,5Potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów.
4,0Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów.
4,5Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. Potrafi zaproponować modyfikację założeń prowadzącą do polepszenia poziomu niezawodności.
5,0Potrafi rozwiązać rozbudowane zadanie z zakresu analizy niezawodności i dokonać oceny ilościowej i jakościowej uzyskanych rezultatów. Potrafi zaproponować modyfikacje założeń oraz struktury niezawodnościowej prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_U03Potrafi na podstawie rozwiązań zadań z zakresu niezawodności systemów technicznych ocenić wpływ przyjetych założeń w aspekcie ich znaczenia dla bezpieczeństwa makrosytemu człowiek-technika-otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli.
C-2Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych.
Treści programoweT-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić wpływu przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na bezpieczeństwo makrosystemu człowiek - technika - otoczenie.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności.
3,5Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na na poziom niezawodności i bezpieczeństwa.
4,0Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
4,5Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. Potrafi wskazać i ocenić inne, potencjalne skutki przyjętych założeń.
5,0Potrafi ocenić wpływ przyjętych założeń do konkretnego zadania z zakresu niezawodności systemów technicznych na poziom niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. Potrafi modyfikować założenia. Potrafi wskazać i ocenić inne, potencjalne skutki przyjętych założeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_U04Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.
T-A-3Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i analizy ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
3,5Potrafi w stopniu dostatecznym dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności i ryzyka w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
4,0Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań.
4,5Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. Potrafi wskazać te z elementów, które mogą miec największy wpływ na poziom niezawodności i ryzyka.
5,0Potrafi dokonać identyfikacji zadań z zakresu niezawodności, ryzyka i bezpieczeństwa w aspekcie ich praktycznych zastosowań. Potrafi wskazać te z elementów, które mogą miec największy wpływ na poziom niezawodności i ryzyka. Potrafi proponować nowe praktyczne zastosowania takich zadań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_U05Potrafi zatsosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
T-W-2Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy.
T-W-8Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych.
T-W-9Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka.
T-W-5Metody analizy niezawodności systemów technicznych
T-W-6Podstawy budowy modeli niezawodnościowych.
T-A-2Estymacja funkcji niezawodności.
T-A-5Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi prowadzić prostych analiz niezawodnościowych.
3,0Potrafi przeprowadzić prostą analizę niezawodnościową o jakościowym charakterze.
3,5Potrafi przeprowadzić prostą analizę niezawodnościową o jakościowym i ilościowym charakterze.
4,0Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym.
4,5Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. Na podstawie zastosowanych metod potrafi zaproponowac modyfikacje prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności.
5,0Potrafi zastosować właściwą metodę do prowadzenia analiz niezawodnościowych, w tym prowadzącą do uzyskania ocen o charakterze ilościowym jak i ilościowym. Na podstawie zastosowanych metod potrafi zaproponowac modyfikacje prowadzące do polepszenia poziomu niezawodności i ryzyka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B08_K01ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka.
T-W-7Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo.
T-W-10Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach.
T-A-6Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo środowiska, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje