Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,60,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.12
T-A-2Zaliczenie.3
15
wykłady
T-W-1Przedmiot i zastosowanie mechaniki płynów. Pojęcie płynu, właściwości płynów.2
T-W-2Elementy matematycznego aparatu mechaniki płynów, gradient, dywargencja, rotacja, laplasjan.2
T-W-3Statyka płynów. Równania równowagi. Ciśnienie. Napór na powierzchnie płaskie i zakrzywione. Pływanie ciał.2
T-W-4Zasada zachowania masy - równanie ciągłości. Zasada zachowania energii - równanie Bernoulliego. Zasada pędu. Reakcja dynamiczna.2
T-W-5Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa.1
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych, przepływy laminarne, krytyczna liczba Reynoldsa, przepływy turbulentne, warstwa przyścienna. Opływ ciał.2
T-W-7Elemnety teorii płata nośnego, siła nośna i opór. Przepływy w przewodach zamkniętych.1
T-W-8Zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa - przykładowe zadania.2
T-W-9Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie opracowań.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie opracowań.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C12_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
IB_1A_W29T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C12_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególności projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizy problemów bezpieczeństwa.
IB_1A_U01, IB_1A_U04, IB_1A_U15, IB_1A_U16T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U14, T1A_U15InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C12_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
IB_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-8, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C12_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C12_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególności projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizy problemów bezpieczeństwa.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C12_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Bukowski J., Kijkowski P., Kurs mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1980
  2. Gryboś R., Podstawy mechaniki płynów - część I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  3. Gryboś R., Zbiór zadań z technicznej mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Prosnak W. J., Mechanika płynów - tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1970
  2. Robertson J. A., Crowe C. T., Engineering fluid dynamics, Houghton Mifflin Company, Boston, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.12
T-A-2Zaliczenie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zastosowanie mechaniki płynów. Pojęcie płynu, właściwości płynów.2
T-W-2Elementy matematycznego aparatu mechaniki płynów, gradient, dywargencja, rotacja, laplasjan.2
T-W-3Statyka płynów. Równania równowagi. Ciśnienie. Napór na powierzchnie płaskie i zakrzywione. Pływanie ciał.2
T-W-4Zasada zachowania masy - równanie ciągłości. Zasada zachowania energii - równanie Bernoulliego. Zasada pędu. Reakcja dynamiczna.2
T-W-5Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa.1
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych, przepływy laminarne, krytyczna liczba Reynoldsa, przepływy turbulentne, warstwa przyścienna. Opływ ciał.2
T-W-7Elemnety teorii płata nośnego, siła nośna i opór. Przepływy w przewodach zamkniętych.1
T-W-8Zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa - przykładowe zadania.2
T-W-9Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie opracowań.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie opracowań.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C12_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W29ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów niezbędną do analizy problemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Przedmiot i zastosowanie mechaniki płynów. Pojęcie płynu, właściwości płynów.
T-W-2Elementy matematycznego aparatu mechaniki płynów, gradient, dywargencja, rotacja, laplasjan.
T-W-3Statyka płynów. Równania równowagi. Ciśnienie. Napór na powierzchnie płaskie i zakrzywione. Pływanie ciał.
T-W-4Zasada zachowania masy - równanie ciągłości. Zasada zachowania energii - równanie Bernoulliego. Zasada pędu. Reakcja dynamiczna.
T-W-5Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa.
T-W-6Elementy dynamiki płynów rzeczywistych, przepływy laminarne, krytyczna liczba Reynoldsa, przepływy turbulentne, warstwa przyścienna. Opływ ciał.
T-W-7Elemnety teorii płata nośnego, siła nośna i opór. Przepływy w przewodach zamkniętych.
T-W-8Zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa - przykładowe zadania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C12_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególności projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizy problemów bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-2Elementy matematycznego aparatu mechaniki płynów, gradient, dywargencja, rotacja, laplasjan.
T-W-3Statyka płynów. Równania równowagi. Ciśnienie. Napór na powierzchnie płaskie i zakrzywione. Pływanie ciał.
T-W-4Zasada zachowania masy - równanie ciągłości. Zasada zachowania energii - równanie Bernoulliego. Zasada pędu. Reakcja dynamiczna.
T-W-5Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa.
T-W-8Zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa - przykładowe zadania.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena opracowań zadań.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C12_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Przedmiot i zastosowanie mechaniki płynów. Pojęcie płynu, właściwości płynów.
T-W-8Zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa - przykładowe zadania.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny