Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Mięso a kuchnie świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mięso a kuchnie świata
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Mięso a kuchnie świata powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej surowców oraz przetworów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów geograficznych świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Wykorzystanie mięsa różnych gatunków zwierząt oraz różnych procesów przetwórczych do produkcji wyrobów charakterystycznych dla poszczególnych kontynentów oraz wybranych kuchni różnych narodów: a.produkcja i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających (szynek i kiełbas) z użyciem kultur startowych (wyroby hiszpańskie, włoskie) oraz podwędzanych (wyroby charakterystyczne dla Europy Północnej); b.technologia produkcji i ocena jakościowa przekąsek mięsnych: m.in. bakkwa (Chiny, Malezja), biltong (RPA), pemmican (Ameryka Północna), jerky (USA) c.technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych20
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt rodzimych i egzotycznych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych jako dodatku profilującego smakowitość przetworów mięsnych4
T-L-4Podsumowanie1
26
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa wybranych gatunków zwierząt hodowlanych, łownych i egzotycznych charakterystycznych dla różnych regionów świata.4
T-W-3Metody utrwalania mięsa w zależności od rejonu geograficznego - solenie, suszenie, fermentacja, wędzenie.5
T-W-4Charakterystyka kuchni różnych narodów i kontynentów uwzględniająca rodzaj używanego surowca mięsnego oraz metody jego przetwarzania.5
T-W-5Charakterystyka mięsnych produktów regionalnych typowych dla wybranych obszarów geograficznych świata.4
T-W-6Zakazy pokarmowe w różnych kulturach i regionach świata3
T-W-7Inne źródła białka zwierzęcego w kuchni różnych narodowości – charakterystyka, właściwości odżywcze oraz metody przetwarzania owadów.3
T-W-8Podsumowanie1
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury30
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń22
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Zaliczenie2
90
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału26
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO6-2ut_W01
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki jakościowej surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO6-2ut_U01
Potrafi wytworzyć produkt mięsny przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej.
TOW_2A_U02S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO6-2ut_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K05, TOW_2A_K06, TOW_2A_K07, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO6-2ut_W01
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki jakościowej surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
2,0Student nie ma pogłębionejej wiedzy w zakresie w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki jakościowej surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
4,5Student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
5,0Student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO6-2ut_U01
Potrafi wytworzyć produkt mięsny przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej; nie potrafi opracować uzyskanych wyników
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej z niewielką pomocą prowadzącego
5,0Student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonuje jego oceny jakościowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO6-2ut_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, 2011
  2. Mięso i Wędliny, 2011
  3. Medycyna Weterynaryjna, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Wykorzystanie mięsa różnych gatunków zwierząt oraz różnych procesów przetwórczych do produkcji wyrobów charakterystycznych dla poszczególnych kontynentów oraz wybranych kuchni różnych narodów: a.produkcja i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających (szynek i kiełbas) z użyciem kultur startowych (wyroby hiszpańskie, włoskie) oraz podwędzanych (wyroby charakterystyczne dla Europy Północnej); b.technologia produkcji i ocena jakościowa przekąsek mięsnych: m.in. bakkwa (Chiny, Malezja), biltong (RPA), pemmican (Ameryka Północna), jerky (USA) c.technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych20
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt rodzimych i egzotycznych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych jako dodatku profilującego smakowitość przetworów mięsnych4
T-L-4Podsumowanie1
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa wybranych gatunków zwierząt hodowlanych, łownych i egzotycznych charakterystycznych dla różnych regionów świata.4
T-W-3Metody utrwalania mięsa w zależności od rejonu geograficznego - solenie, suszenie, fermentacja, wędzenie.5
T-W-4Charakterystyka kuchni różnych narodów i kontynentów uwzględniająca rodzaj używanego surowca mięsnego oraz metody jego przetwarzania.5
T-W-5Charakterystyka mięsnych produktów regionalnych typowych dla wybranych obszarów geograficznych świata.4
T-W-6Zakazy pokarmowe w różnych kulturach i regionach świata3
T-W-7Inne źródła białka zwierzęcego w kuchni różnych narodowości – charakterystyka, właściwości odżywcze oraz metody przetwarzania owadów.3
T-W-8Podsumowanie1
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury30
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń22
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału26
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO6-2ut_W01Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki jakościowej surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej surowców oraz przetworów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów geograficznych świata.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa wybranych gatunków zwierząt hodowlanych, łownych i egzotycznych charakterystycznych dla różnych regionów świata.
T-W-3Metody utrwalania mięsa w zależności od rejonu geograficznego - solenie, suszenie, fermentacja, wędzenie.
T-W-4Charakterystyka kuchni różnych narodów i kontynentów uwzględniająca rodzaj używanego surowca mięsnego oraz metody jego przetwarzania.
T-W-5Charakterystyka mięsnych produktów regionalnych typowych dla wybranych obszarów geograficznych świata.
T-W-6Zakazy pokarmowe w różnych kulturach i regionach świata
T-W-7Inne źródła białka zwierzęcego w kuchni różnych narodowości – charakterystyka, właściwości odżywcze oraz metody przetwarzania owadów.
T-W-8Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma pogłębionejej wiedzy w zakresie w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki jakościowej surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
4,5Student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
5,0Student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z prawidłową identyfikacją oraz charakterystyką jakościową surowca oraz przetworów mięsnych typowych dla wybranych regionów świata.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO6-2ut_U01Potrafi wytworzyć produkt mięsny przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej surowców oraz przetworów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów geograficznych świata.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-2Wykorzystanie mięsa różnych gatunków zwierząt oraz różnych procesów przetwórczych do produkcji wyrobów charakterystycznych dla poszczególnych kontynentów oraz wybranych kuchni różnych narodów: a.produkcja i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających (szynek i kiełbas) z użyciem kultur startowych (wyroby hiszpańskie, włoskie) oraz podwędzanych (wyroby charakterystyczne dla Europy Północnej); b.technologia produkcji i ocena jakościowa przekąsek mięsnych: m.in. bakkwa (Chiny, Malezja), biltong (RPA), pemmican (Ameryka Północna), jerky (USA) c.technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt rodzimych i egzotycznych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych jako dodatku profilującego smakowitość przetworów mięsnych
T-L-4Podsumowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej; nie potrafi opracować uzyskanych wyników
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonać jego oceny jakościowej z niewielką pomocą prowadzącego
5,0Student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z wytworzeniem produktu mięsnego przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów świata oraz dokonuje jego oceny jakościowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO6-2ut_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K07Umie rozpoznać i zhierarchizować potrzeby małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wie jak, na podstawie rozpoznanych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, określić wizję zmian i zaangażować innych do współtworzenia tej wizji.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej surowców oraz przetworów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów geograficznych świata.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Właściwości fizykochemiczne, sensoryczne i wartość odżywcza mięsa wybranych gatunków zwierząt hodowlanych, łownych i egzotycznych charakterystycznych dla różnych regionów świata.
T-W-3Metody utrwalania mięsa w zależności od rejonu geograficznego - solenie, suszenie, fermentacja, wędzenie.
T-W-4Charakterystyka kuchni różnych narodów i kontynentów uwzględniająca rodzaj używanego surowca mięsnego oraz metody jego przetwarzania.
T-W-5Charakterystyka mięsnych produktów regionalnych typowych dla wybranych obszarów geograficznych świata.
T-W-6Zakazy pokarmowe w różnych kulturach i regionach świata
T-W-7Inne źródła białka zwierzęcego w kuchni różnych narodowości – charakterystyka, właściwości odżywcze oraz metody przetwarzania owadów.
T-W-8Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-2Wykorzystanie mięsa różnych gatunków zwierząt oraz różnych procesów przetwórczych do produkcji wyrobów charakterystycznych dla poszczególnych kontynentów oraz wybranych kuchni różnych narodów: a.produkcja i ocena jakościowa wyrobów dojrzewających (szynek i kiełbas) z użyciem kultur startowych (wyroby hiszpańskie, włoskie) oraz podwędzanych (wyroby charakterystyczne dla Europy Północnej); b.technologia produkcji i ocena jakościowa przekąsek mięsnych: m.in. bakkwa (Chiny, Malezja), biltong (RPA), pemmican (Ameryka Północna), jerky (USA) c.technologia produkcji i ocena jakościowa wyrobów nietrwałych
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt rodzimych i egzotycznych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych jako dodatku profilującego smakowitość przetworów mięsnych
T-L-4Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.