Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Catering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Catering
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: gastronomia, organizacja i technika obsługi gastronomicznej, mikrobiologiczne zagrożenia zdrowotne żywności w hotelarstwie, hotelarstwo i gastronomia komunikacyjna, ekonomika w hotelarstwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opanowania i praktykowania różnych form przyjęć i form serwisu oraz nadzorowania wykonania i rozliczania usługi cateringowej, określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Psychologia osobowości pracowników cateringu i gastronomii. Określenie predyspozycji psychofizycznych i dyspozycji intelektualnych przyszłego pracownika.3
T-L-2Poznanie i przestrzeganie etyki zawodowej.3
T-L-3Opanowanie wymogów higieniczno- sanitarnych stawianym zakładom gastronomicznym. Analiza systemu HACCP.3
T-L-4Projektowanie zaplecza gastronomicznego z częścią magazynową, uwzględniając wyposażenie oraz sprzęt cateringowy do obsługi imprez.3
T-L-5Zorganizowanie pracy w kuchni i procesów produkcyjnych.3
T-L-6Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.3
T-L-7Opanowanie form serwisu niemieckiego, rosyjskiego, angielskiego, szwedzkiego, francuskiego.Prawidłowe nakrycie stołu – prezentacja i ćwiczenia.3
T-L-8Ćwiczenia z planowania przyjęć: zasiadanych tradycyjnych, bankietowych, piknikowych. Planowanie doboru menu.3
T-L-9Układania jadłospisów tematycznych oraz analiza wartości odżywczej menu.2
26
wykłady
T-W-1Charakterystyka cateringu jako działalności dodatkowej usług gastronomicznych hotelu.3
T-W-2Zasada „obsługiwać tak, jak samemu chciałoby się być obsłużonym” – wymogi stawiane pracownikom cateringu.3
T-W-3Koszty początkowe -promocja i wyposażenie.3
T-W-4Bezpieczeństwo żywności i higiena pracy w kuchni. System HACCP.4
T-W-5Struktura kuchni głównej oraz części magazynowej.3
T-W-6Organizacja obsługi gastronomicznej imprez poza hotelem tzw.„outside catering”. Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.4
T-W-7Rodzaje przyjęć. Planowanie organizacji przyjęć.3
T-W-8Nadzór i rozliczanie.3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem15
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-3mhig_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W09, TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-3mhig_U01
Posiada umiejętność określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową. Umie zaprojektować zaplecze gastronomiczne i wyposażenia kuchni. Posiada umiejętność organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa. Opanował i potrafi przygotować różne formy przyjęć i serwisu.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U03, TOW_2A_U06S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-3mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K03, TOW_2A_K06, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-3mhig_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Nie zna zasad współpracy działów hotelowych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. W stopniu dostatecznym zna zasady współpracy działów hotelowych.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Częściowo zna zasady współpracy działów hotelowych.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych. Samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych. Samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-3mhig_U01
Posiada umiejętność określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową. Umie zaprojektować zaplecze gastronomiczne i wyposażenia kuchni. Posiada umiejętność organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa. Opanował i potrafi przygotować różne formy przyjęć i serwisu.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zorganizować, rozliczyć usługi cateringowej i w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy. Potrafi prowadzi dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy. Potrafi prowadzi dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy. Potrafi prowadzi dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-3mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jargoń R., Organizacja i technika usług gastronomicznych, WSiP, Warszawa, 1992
  2. Arkuszyński Cz., Gastronomia hotelowa: wybrane zagadnienia organizacyjne i podstawy obsługi., Wyd. Ministerstwo Gospodarki, Warszawa, 2001
  3. Kasperek A., Kondratowicz M., Wyposażenie zakładów gastronomicznych., Wyd. Rea, 2007
  4. Biczysko W., Tauber R.D., Kalkulacje cenowe w hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji., WSHiG, Poznań, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Popielas J., Tauber D., Logistyka dla hotelarzy, gastronomów i nie tylko, WSHiG, Poznań, 2002
  2. Hasik J. M., Skrzypczak K., Tauber R.D., Bankiety: Przyjemność życiowa czy gwóźdź do trumny: [ wskazówki dla organizatorów i uczestników ], WSHiG, Poznań, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Psychologia osobowości pracowników cateringu i gastronomii. Określenie predyspozycji psychofizycznych i dyspozycji intelektualnych przyszłego pracownika.3
T-L-2Poznanie i przestrzeganie etyki zawodowej.3
T-L-3Opanowanie wymogów higieniczno- sanitarnych stawianym zakładom gastronomicznym. Analiza systemu HACCP.3
T-L-4Projektowanie zaplecza gastronomicznego z częścią magazynową, uwzględniając wyposażenie oraz sprzęt cateringowy do obsługi imprez.3
T-L-5Zorganizowanie pracy w kuchni i procesów produkcyjnych.3
T-L-6Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.3
T-L-7Opanowanie form serwisu niemieckiego, rosyjskiego, angielskiego, szwedzkiego, francuskiego.Prawidłowe nakrycie stołu – prezentacja i ćwiczenia.3
T-L-8Ćwiczenia z planowania przyjęć: zasiadanych tradycyjnych, bankietowych, piknikowych. Planowanie doboru menu.3
T-L-9Układania jadłospisów tematycznych oraz analiza wartości odżywczej menu.2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka cateringu jako działalności dodatkowej usług gastronomicznych hotelu.3
T-W-2Zasada „obsługiwać tak, jak samemu chciałoby się być obsłużonym” – wymogi stawiane pracownikom cateringu.3
T-W-3Koszty początkowe -promocja i wyposażenie.3
T-W-4Bezpieczeństwo żywności i higiena pracy w kuchni. System HACCP.4
T-W-5Struktura kuchni głównej oraz części magazynowej.3
T-W-6Organizacja obsługi gastronomicznej imprez poza hotelem tzw.„outside catering”. Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.4
T-W-7Rodzaje przyjęć. Planowanie organizacji przyjęć.3
T-W-8Nadzór i rozliczanie.3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem15
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-3mhig_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
TOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opanowania i praktykowania różnych form przyjęć i form serwisu oraz nadzorowania wykonania i rozliczania usługi cateringowej, określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka cateringu jako działalności dodatkowej usług gastronomicznych hotelu.
T-W-2Zasada „obsługiwać tak, jak samemu chciałoby się być obsłużonym” – wymogi stawiane pracownikom cateringu.
T-W-3Koszty początkowe -promocja i wyposażenie.
T-W-4Bezpieczeństwo żywności i higiena pracy w kuchni. System HACCP.
T-W-5Struktura kuchni głównej oraz części magazynowej.
T-W-6Organizacja obsługi gastronomicznej imprez poza hotelem tzw.„outside catering”. Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.
T-W-7Rodzaje przyjęć. Planowanie organizacji przyjęć.
T-W-8Nadzór i rozliczanie.
T-L-1Psychologia osobowości pracowników cateringu i gastronomii. Określenie predyspozycji psychofizycznych i dyspozycji intelektualnych przyszłego pracownika.
T-L-2Poznanie i przestrzeganie etyki zawodowej.
T-L-3Opanowanie wymogów higieniczno- sanitarnych stawianym zakładom gastronomicznym. Analiza systemu HACCP.
T-L-4Projektowanie zaplecza gastronomicznego z częścią magazynową, uwzględniając wyposażenie oraz sprzęt cateringowy do obsługi imprez.
T-L-5Zorganizowanie pracy w kuchni i procesów produkcyjnych.
T-L-6Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.
T-L-7Opanowanie form serwisu niemieckiego, rosyjskiego, angielskiego, szwedzkiego, francuskiego.Prawidłowe nakrycie stołu – prezentacja i ćwiczenia.
T-L-8Ćwiczenia z planowania przyjęć: zasiadanych tradycyjnych, bankietowych, piknikowych. Planowanie doboru menu.
T-L-9Układania jadłospisów tematycznych oraz analiza wartości odżywczej menu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Nie zna zasad współpracy działów hotelowych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. W stopniu dostatecznym zna zasady współpracy działów hotelowych.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Częściowo zna zasady współpracy działów hotelowych.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych. Samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu funkcjonowania cateringu, zasad różnych form przyjęć i obsługi oraz komponowania tematycznych menu. Zna zasady współpracy działów hotelowych. Samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-3mhig_U01Posiada umiejętność określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową. Umie zaprojektować zaplecze gastronomiczne i wyposażenia kuchni. Posiada umiejętność organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa. Opanował i potrafi przygotować różne formy przyjęć i serwisu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opanowania i praktykowania różnych form przyjęć i form serwisu oraz nadzorowania wykonania i rozliczania usługi cateringowej, określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka cateringu jako działalności dodatkowej usług gastronomicznych hotelu.
T-W-2Zasada „obsługiwać tak, jak samemu chciałoby się być obsłużonym” – wymogi stawiane pracownikom cateringu.
T-W-3Koszty początkowe -promocja i wyposażenie.
T-W-4Bezpieczeństwo żywności i higiena pracy w kuchni. System HACCP.
T-W-5Struktura kuchni głównej oraz części magazynowej.
T-W-6Organizacja obsługi gastronomicznej imprez poza hotelem tzw.„outside catering”. Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.
T-W-7Rodzaje przyjęć. Planowanie organizacji przyjęć.
T-W-8Nadzór i rozliczanie.
T-L-1Psychologia osobowości pracowników cateringu i gastronomii. Określenie predyspozycji psychofizycznych i dyspozycji intelektualnych przyszłego pracownika.
T-L-2Poznanie i przestrzeganie etyki zawodowej.
T-L-3Opanowanie wymogów higieniczno- sanitarnych stawianym zakładom gastronomicznym. Analiza systemu HACCP.
T-L-4Projektowanie zaplecza gastronomicznego z częścią magazynową, uwzględniając wyposażenie oraz sprzęt cateringowy do obsługi imprez.
T-L-5Zorganizowanie pracy w kuchni i procesów produkcyjnych.
T-L-6Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.
T-L-7Opanowanie form serwisu niemieckiego, rosyjskiego, angielskiego, szwedzkiego, francuskiego.Prawidłowe nakrycie stołu – prezentacja i ćwiczenia.
T-L-8Ćwiczenia z planowania przyjęć: zasiadanych tradycyjnych, bankietowych, piknikowych. Planowanie doboru menu.
T-L-9Układania jadłospisów tematycznych oraz analiza wartości odżywczej menu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zorganizować, rozliczyć usługi cateringowej i w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badan.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy. Potrafi prowadzi dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy. Potrafi prowadzi dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zorganizować, rozliczyć usługę cateringową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badan, dokonując analizy. Potrafi prowadzi dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-3mhig_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opanowania i praktykowania różnych form przyjęć i form serwisu oraz nadzorowania wykonania i rozliczania usługi cateringowej, określania kalkulacji kosztów promocji, wyposażenia i usług związanych z działalnością cateringową.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie organizacji usługi cateringowej zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka cateringu jako działalności dodatkowej usług gastronomicznych hotelu.
T-W-2Zasada „obsługiwać tak, jak samemu chciałoby się być obsłużonym” – wymogi stawiane pracownikom cateringu.
T-W-3Koszty początkowe -promocja i wyposażenie.
T-W-4Bezpieczeństwo żywności i higiena pracy w kuchni. System HACCP.
T-W-5Struktura kuchni głównej oraz części magazynowej.
T-W-6Organizacja obsługi gastronomicznej imprez poza hotelem tzw.„outside catering”. Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.
T-W-7Rodzaje przyjęć. Planowanie organizacji przyjęć.
T-W-8Nadzór i rozliczanie.
T-L-1Psychologia osobowości pracowników cateringu i gastronomii. Określenie predyspozycji psychofizycznych i dyspozycji intelektualnych przyszłego pracownika.
T-L-2Poznanie i przestrzeganie etyki zawodowej.
T-L-3Opanowanie wymogów higieniczno- sanitarnych stawianym zakładom gastronomicznym. Analiza systemu HACCP.
T-L-4Projektowanie zaplecza gastronomicznego z częścią magazynową, uwzględniając wyposażenie oraz sprzęt cateringowy do obsługi imprez.
T-L-5Zorganizowanie pracy w kuchni i procesów produkcyjnych.
T-L-6Przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli.
T-L-7Opanowanie form serwisu niemieckiego, rosyjskiego, angielskiego, szwedzkiego, francuskiego.Prawidłowe nakrycie stołu – prezentacja i ćwiczenia.
T-L-8Ćwiczenia z planowania przyjęć: zasiadanych tradycyjnych, bankietowych, piknikowych. Planowanie doboru menu.
T-L-9Układania jadłospisów tematycznych oraz analiza wartości odżywczej menu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - przygotowanie oferty: menu, formy przyjęć i serwisu, dekoracji, mebli. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.