Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Hotelarstwo w Polsce i na świecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hotelarstwo w Polsce i na świecie
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 26 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu podstawowych problemów ekonomicznych i zarządczych występujących w działalności hotelarskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat hotelarstwa jako jednego z elementów większości produktów turystycznych. Student powinien opanować zagadnienia dotyczące podstaw hotelarstwa, skupiając się na: historii hotelarstwa, głównych pojęciach z zakresu hotelarstwa, rodzajach hoteli i zakładów hotelarskich, prezentacji sławnych hoteli i wielkich hotelarzy, usługach hotelarskich, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie, co jest niezbędne dla przyswojenia wiedzy z innych dyscyplin, w tym z zakresu zarządzania, hotelarstwa i gastronomii. Prezentowana wiedza będzie ukierunkowana na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty – menadżera.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe pojęcia dotyczące hotelarstwa: baza noclegowa, obiekt noclegowy, baza hotelarska, obiekt hotelarski, zakład hotelarski, przemysł hotelarski, gościnność, gość hotelowy, passant.2
T-L-2Historyczny rozwój hotelarstwa w Polsce i na świecie, prekursorzy współczesnego hotelarstwa. Transformacja sektora hotelarskiego w Polsce2
T-L-3Rozwój hoteli w makro i mezoskali. Wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie współczesnego hotelu2
T-L-4Polskie organizacje hotelarskie, stowarzyszenia branżowe, samorządy gospodarcze. Organizacje hotelarskie na świecie. Międzynarodowe i krajowe organizacje turystyczne związane z hotelarstwem w Polsce.2
T-L-5Uwarunkowania prawne na temat usług turystycznych dotyczących hotelarstwa.2
T-L-6Hotelarstwo jako dział gospodarki.2
T-L-7Kierunki rozwoju hotelarstwa polskiego i światowego.1
T-L-8Stan i struktura bazy noclegowej w Polsce. Hotelarstwo w Polsce na tle hotelarstwa w krajach należących do Unii Europejskiej. Hotelarstwo w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.2
T-L-9Prognozy rozwoju bazy hotelarskiej w Polsce. Trendy rozwoju turystyki i bazy noclegowej w Unii Europejskiej.2
T-L-10Baza noclegowa turystyki. Hotele w strukturze bazy noclegowej.2
T-L-11Baza gastronomiczna w obiektach noclegowych turystyki.1
T-L-12Gestorzy bazy noclegowej. Struktury organizacyjno-funkcjonalne w hotelarstwie: współczesne systemy i sieci hotelowe, grupy markowe.1
T-L-13Podstawowe pojęcia dotyczące standaryzacji: klasyfikacja, kategoryzacja, standard, jakość. Wymagania kategoryzacyjne bazy hotelarskiej. Klasyfikacja obiektów noclegowych. Rodzaje obiektów hotelarskich.1
T-L-14Rekomendacja obiektów hotelarskich. Zastosowanie norm ISO dotyczących jakości usług w obiektach hotelarskich. Wizerunek hotelu w XXI wieku.2
T-L-15Istota wizerunku hotelu. Kształtowanie marki hotelu na rynku turystycznym. Znaczenie reputacji w działalności hotelu.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach7
A-L-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie prezentacji10
A-L-5Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem, krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: frekwencja na ćwiczeniach (75%), aktywne włączanie sie do dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5mhig_W01
Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5mhig_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przedstawić wykaz działań hotelu związanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
TOW_2A_U07S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5mhig_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5mhig_W01
Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.
2,0Student nic nie wie na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.
3,0Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich.
3,5Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie.
4,0Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce.
4,5Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce.
5,0Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5mhig_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przedstawić wykaz działań hotelu związanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
2,0Student nie umie wypełnić żadnych dokumentów zwiazanych z przyjęciem zamówienia na rezerwację pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
3,0Student umie wypełnić niektóre dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
3,5Student umie wypełnić większość dokumentów zwiazanych z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
4,0Student umie wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
4,5Student umie przedstawić wykaz większości działań hotelu zwiazanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
5,0Student umie przedstawić wykaz wszystkich działań hotelu zwiazanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5mhig_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Nawrocka E., S. Oparka, Hotel w XXI wieku zarządzanie w warunkach globalizacji., Wydaw. Edukacja, 2007
  2. Kachniewska M.A, Cz. Witkowski, Hotelarstwo, część III Hotelarstwo w gospodarce turystycznej, Wydaw. DRUKTUR, 2005
  3. Włodarczyk B., M. Milewska, Hotelarstwo podstawowe wiadomości, Wydaw. PWE, 2008
  4. Błaszczuk W.R, CZ. Witkowski, Hotelarstwo w Polsce wybrane zagadnienia, PWE, 2006
  5. Witkowski Cz., Hotelarstwo Część II Międzynarodowe Systemy Hotelowe w Polsce, Wydaw. DRUKTUR, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Wilczyński J., Hotel i jego infrastruktura, Wydaw. WSTIH, Gdańsk, 2010, wyd.2
  2. Oparka. S., T. Nowicka., Technik hotelarstwa. Organizacja pracy w hotelarstwie. Skrypt do nauki zawodu., Wydaw. Maria, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe pojęcia dotyczące hotelarstwa: baza noclegowa, obiekt noclegowy, baza hotelarska, obiekt hotelarski, zakład hotelarski, przemysł hotelarski, gościnność, gość hotelowy, passant.2
T-L-2Historyczny rozwój hotelarstwa w Polsce i na świecie, prekursorzy współczesnego hotelarstwa. Transformacja sektora hotelarskiego w Polsce2
T-L-3Rozwój hoteli w makro i mezoskali. Wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie współczesnego hotelu2
T-L-4Polskie organizacje hotelarskie, stowarzyszenia branżowe, samorządy gospodarcze. Organizacje hotelarskie na świecie. Międzynarodowe i krajowe organizacje turystyczne związane z hotelarstwem w Polsce.2
T-L-5Uwarunkowania prawne na temat usług turystycznych dotyczących hotelarstwa.2
T-L-6Hotelarstwo jako dział gospodarki.2
T-L-7Kierunki rozwoju hotelarstwa polskiego i światowego.1
T-L-8Stan i struktura bazy noclegowej w Polsce. Hotelarstwo w Polsce na tle hotelarstwa w krajach należących do Unii Europejskiej. Hotelarstwo w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.2
T-L-9Prognozy rozwoju bazy hotelarskiej w Polsce. Trendy rozwoju turystyki i bazy noclegowej w Unii Europejskiej.2
T-L-10Baza noclegowa turystyki. Hotele w strukturze bazy noclegowej.2
T-L-11Baza gastronomiczna w obiektach noclegowych turystyki.1
T-L-12Gestorzy bazy noclegowej. Struktury organizacyjno-funkcjonalne w hotelarstwie: współczesne systemy i sieci hotelowe, grupy markowe.1
T-L-13Podstawowe pojęcia dotyczące standaryzacji: klasyfikacja, kategoryzacja, standard, jakość. Wymagania kategoryzacyjne bazy hotelarskiej. Klasyfikacja obiektów noclegowych. Rodzaje obiektów hotelarskich.1
T-L-14Rekomendacja obiektów hotelarskich. Zastosowanie norm ISO dotyczących jakości usług w obiektach hotelarskich. Wizerunek hotelu w XXI wieku.2
T-L-15Istota wizerunku hotelu. Kształtowanie marki hotelu na rynku turystycznym. Znaczenie reputacji w działalności hotelu.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach7
A-L-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie prezentacji10
A-L-5Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5mhig_W01Student po odbyciu kursu ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat hotelarstwa jako jednego z elementów większości produktów turystycznych. Student powinien opanować zagadnienia dotyczące podstaw hotelarstwa, skupiając się na: historii hotelarstwa, głównych pojęciach z zakresu hotelarstwa, rodzajach hoteli i zakładów hotelarskich, prezentacji sławnych hoteli i wielkich hotelarzy, usługach hotelarskich, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie, co jest niezbędne dla przyswojenia wiedzy z innych dyscyplin, w tym z zakresu zarządzania, hotelarstwa i gastronomii. Prezentowana wiedza będzie ukierunkowana na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty – menadżera.
Treści programoweT-L-1Podstawowe pojęcia dotyczące hotelarstwa: baza noclegowa, obiekt noclegowy, baza hotelarska, obiekt hotelarski, zakład hotelarski, przemysł hotelarski, gościnność, gość hotelowy, passant.
T-L-2Historyczny rozwój hotelarstwa w Polsce i na świecie, prekursorzy współczesnego hotelarstwa. Transformacja sektora hotelarskiego w Polsce
T-L-3Rozwój hoteli w makro i mezoskali. Wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie współczesnego hotelu
T-L-4Polskie organizacje hotelarskie, stowarzyszenia branżowe, samorządy gospodarcze. Organizacje hotelarskie na świecie. Międzynarodowe i krajowe organizacje turystyczne związane z hotelarstwem w Polsce.
T-L-5Uwarunkowania prawne na temat usług turystycznych dotyczących hotelarstwa.
T-L-6Hotelarstwo jako dział gospodarki.
T-L-7Kierunki rozwoju hotelarstwa polskiego i światowego.
T-L-8Stan i struktura bazy noclegowej w Polsce. Hotelarstwo w Polsce na tle hotelarstwa w krajach należących do Unii Europejskiej. Hotelarstwo w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.
T-L-9Prognozy rozwoju bazy hotelarskiej w Polsce. Trendy rozwoju turystyki i bazy noclegowej w Unii Europejskiej.
T-L-10Baza noclegowa turystyki. Hotele w strukturze bazy noclegowej.
T-L-11Baza gastronomiczna w obiektach noclegowych turystyki.
T-L-12Gestorzy bazy noclegowej. Struktury organizacyjno-funkcjonalne w hotelarstwie: współczesne systemy i sieci hotelowe, grupy markowe.
T-L-13Podstawowe pojęcia dotyczące standaryzacji: klasyfikacja, kategoryzacja, standard, jakość. Wymagania kategoryzacyjne bazy hotelarskiej. Klasyfikacja obiektów noclegowych. Rodzaje obiektów hotelarskich.
T-L-14Rekomendacja obiektów hotelarskich. Zastosowanie norm ISO dotyczących jakości usług w obiektach hotelarskich. Wizerunek hotelu w XXI wieku.
T-L-15Istota wizerunku hotelu. Kształtowanie marki hotelu na rynku turystycznym. Znaczenie reputacji w działalności hotelu.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem, krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-1Ocena formująca: frekwencja na ćwiczeniach (75%), aktywne włączanie sie do dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nic nie wie na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.
3,0Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich.
3,5Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie.
4,0Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce.
4,5Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce.
5,0Student po ma wiedzę na temat zagadnień dotyczacych hotelarstwa, rodzajów hoteli i zakładów hotelarskich, usługach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5mhig_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przedstawić wykaz działań hotelu związanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat hotelarstwa jako jednego z elementów większości produktów turystycznych. Student powinien opanować zagadnienia dotyczące podstaw hotelarstwa, skupiając się na: historii hotelarstwa, głównych pojęciach z zakresu hotelarstwa, rodzajach hoteli i zakładów hotelarskich, prezentacji sławnych hoteli i wielkich hotelarzy, usługach hotelarskich, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie, co jest niezbędne dla przyswojenia wiedzy z innych dyscyplin, w tym z zakresu zarządzania, hotelarstwa i gastronomii. Prezentowana wiedza będzie ukierunkowana na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty – menadżera.
Treści programoweT-L-1Podstawowe pojęcia dotyczące hotelarstwa: baza noclegowa, obiekt noclegowy, baza hotelarska, obiekt hotelarski, zakład hotelarski, przemysł hotelarski, gościnność, gość hotelowy, passant.
T-L-2Historyczny rozwój hotelarstwa w Polsce i na świecie, prekursorzy współczesnego hotelarstwa. Transformacja sektora hotelarskiego w Polsce
T-L-3Rozwój hoteli w makro i mezoskali. Wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie współczesnego hotelu
T-L-4Polskie organizacje hotelarskie, stowarzyszenia branżowe, samorządy gospodarcze. Organizacje hotelarskie na świecie. Międzynarodowe i krajowe organizacje turystyczne związane z hotelarstwem w Polsce.
T-L-5Uwarunkowania prawne na temat usług turystycznych dotyczących hotelarstwa.
T-L-6Hotelarstwo jako dział gospodarki.
T-L-7Kierunki rozwoju hotelarstwa polskiego i światowego.
T-L-8Stan i struktura bazy noclegowej w Polsce. Hotelarstwo w Polsce na tle hotelarstwa w krajach należących do Unii Europejskiej. Hotelarstwo w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.
T-L-9Prognozy rozwoju bazy hotelarskiej w Polsce. Trendy rozwoju turystyki i bazy noclegowej w Unii Europejskiej.
T-L-10Baza noclegowa turystyki. Hotele w strukturze bazy noclegowej.
T-L-11Baza gastronomiczna w obiektach noclegowych turystyki.
T-L-12Gestorzy bazy noclegowej. Struktury organizacyjno-funkcjonalne w hotelarstwie: współczesne systemy i sieci hotelowe, grupy markowe.
T-L-13Podstawowe pojęcia dotyczące standaryzacji: klasyfikacja, kategoryzacja, standard, jakość. Wymagania kategoryzacyjne bazy hotelarskiej. Klasyfikacja obiektów noclegowych. Rodzaje obiektów hotelarskich.
T-L-14Rekomendacja obiektów hotelarskich. Zastosowanie norm ISO dotyczących jakości usług w obiektach hotelarskich. Wizerunek hotelu w XXI wieku.
T-L-15Istota wizerunku hotelu. Kształtowanie marki hotelu na rynku turystycznym. Znaczenie reputacji w działalności hotelu.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem, krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-1Ocena formująca: frekwencja na ćwiczeniach (75%), aktywne włączanie sie do dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wypełnić żadnych dokumentów zwiazanych z przyjęciem zamówienia na rezerwację pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
3,0Student umie wypełnić niektóre dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
3,5Student umie wypełnić większość dokumentów zwiazanych z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
4,0Student umie wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
4,5Student umie przedstawić wykaz większości działań hotelu zwiazanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
5,0Student umie przedstawić wykaz wszystkich działań hotelu zwiazanych z kompleksową obsługą gości oraz wypełnić dokumenty zwiazane z przyjęciem zamówienia na rezerwacje pobytu w hotelu i rozliczeniem tego pobytu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5mhig_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat hotelarstwa jako jednego z elementów większości produktów turystycznych. Student powinien opanować zagadnienia dotyczące podstaw hotelarstwa, skupiając się na: historii hotelarstwa, głównych pojęciach z zakresu hotelarstwa, rodzajach hoteli i zakładów hotelarskich, prezentacji sławnych hoteli i wielkich hotelarzy, usługach hotelarskich, organizacjach i stowarzyszeniach hotelarskich, strukturach funkcjonalno-organizacyjnych w hotelarstwie, trendach w rozwoju hotelarstwa w Polsce i na świecie, co jest niezbędne dla przyswojenia wiedzy z innych dyscyplin, w tym z zakresu zarządzania, hotelarstwa i gastronomii. Prezentowana wiedza będzie ukierunkowana na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty – menadżera.
Treści programoweT-L-1Podstawowe pojęcia dotyczące hotelarstwa: baza noclegowa, obiekt noclegowy, baza hotelarska, obiekt hotelarski, zakład hotelarski, przemysł hotelarski, gościnność, gość hotelowy, passant.
T-L-2Historyczny rozwój hotelarstwa w Polsce i na świecie, prekursorzy współczesnego hotelarstwa. Transformacja sektora hotelarskiego w Polsce
T-L-3Rozwój hoteli w makro i mezoskali. Wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie współczesnego hotelu
T-L-4Polskie organizacje hotelarskie, stowarzyszenia branżowe, samorządy gospodarcze. Organizacje hotelarskie na świecie. Międzynarodowe i krajowe organizacje turystyczne związane z hotelarstwem w Polsce.
T-L-5Uwarunkowania prawne na temat usług turystycznych dotyczących hotelarstwa.
T-L-6Hotelarstwo jako dział gospodarki.
T-L-7Kierunki rozwoju hotelarstwa polskiego i światowego.
T-L-8Stan i struktura bazy noclegowej w Polsce. Hotelarstwo w Polsce na tle hotelarstwa w krajach należących do Unii Europejskiej. Hotelarstwo w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej.
T-L-9Prognozy rozwoju bazy hotelarskiej w Polsce. Trendy rozwoju turystyki i bazy noclegowej w Unii Europejskiej.
T-L-10Baza noclegowa turystyki. Hotele w strukturze bazy noclegowej.
T-L-11Baza gastronomiczna w obiektach noclegowych turystyki.
T-L-12Gestorzy bazy noclegowej. Struktury organizacyjno-funkcjonalne w hotelarstwie: współczesne systemy i sieci hotelowe, grupy markowe.
T-L-13Podstawowe pojęcia dotyczące standaryzacji: klasyfikacja, kategoryzacja, standard, jakość. Wymagania kategoryzacyjne bazy hotelarskiej. Klasyfikacja obiektów noclegowych. Rodzaje obiektów hotelarskich.
T-L-14Rekomendacja obiektów hotelarskich. Zastosowanie norm ISO dotyczących jakości usług w obiektach hotelarskich. Wizerunek hotelu w XXI wieku.
T-L-15Istota wizerunku hotelu. Kształtowanie marki hotelu na rynku turystycznym. Znaczenie reputacji w działalności hotelu.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem, krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%;
S-1Ocena formująca: frekwencja na ćwiczeniach (75%), aktywne włączanie sie do dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole