Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Wyjazdy studyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wyjazdy studyjne
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 16 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości o polskich portach, przedsiębiorstwach i statkach turystycznych i rybackich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z lokalizacją, wyposażeniem i perspektywami rozwoju polskich portów, statków i przedsiębiorstw turystycznych i rybackich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wizytacje portów i statków turystycznych i rybackich15
T-L-2Omawianie i dyskusja nad poznanymi obiektami5
20
wykłady
T-W-1Ogólne wiadomości o statkach, portach i przedsiębiorstwach rybackich2
T-W-2Rozpoznawanie statków, lokalizacje portów i przedsiebiorstw rybackich i turystycznych, ich czesci składowych. Funkcje i wyposazenie portów i statków szczególnie rybackich i turystycznych14
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2czytanie wskazanej literatury20
A-L-3prezentacja portu turystycznego20
A-L-4prezentacja statku turystycznego20
A-L-5przygotowanie do egzaminu10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2czytanie wskazanej literatury3
A-W-3ćwiczenia w rozpoznawaniu statków2
A-W-4przygotowanie opisu wybranego portu3
A-W-5przygotowanie opisu wybranego statku4
A-W-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1opowiadanie
M-2opis
M-3dyskusja
M-4pokaz
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność na zajęciach
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał lokalizacje,podział, części składowe, wyposażenie portów i statków turystycznych i rybackich
TOW_2A_W10, TOW_2A_W16S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, przedsiębiorstwa rybackie i turystyczne, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
TOW_2A_U07, TOW_2A_U09, TOW_2A_U12S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią statki, porty i przedsiębiorstwa rybackie i turystyczne, zorientowanie na modernizacje i budowę nowych portów i przystani
TOW_2A_K06, TOW_2A_K07S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-L-2M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał lokalizacje,podział, części składowe, wyposażenie portów i statków turystycznych i rybackich
2,0
3,0Zna niektóre lokalizacje i części składowe portów i przedsiębiorstw rybackich, ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków turystycznych i rybackich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, przedsiębiorstwa rybackie i turystyczne, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
2,0
3,0umie rozpoznać niektóre rodzaje statków, portów i przedsiębiorstw rybackich i turystycznych oraz niektóre lokalizacje
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią statki, porty i przedsiębiorstwa rybackie i turystyczne, zorientowanie na modernizacje i budowę nowych portów i przystani
2,0
3,0wykazuje pewne zainteresowanie statkami, portami, diałalnością rybacką i turystyczną oraz ich znaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego, Szczecin, 2010
  2. Tołkacz L., Śródlądowa turystyka zbiorowa, Szczecin, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wizytacje portów i statków turystycznych i rybackich15
T-L-2Omawianie i dyskusja nad poznanymi obiektami5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wiadomości o statkach, portach i przedsiębiorstwach rybackich2
T-W-2Rozpoznawanie statków, lokalizacje portów i przedsiebiorstw rybackich i turystycznych, ich czesci składowych. Funkcje i wyposazenie portów i statków szczególnie rybackich i turystycznych14
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2czytanie wskazanej literatury20
A-L-3prezentacja portu turystycznego20
A-L-4prezentacja statku turystycznego20
A-L-5przygotowanie do egzaminu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2czytanie wskazanej literatury3
A-W-3ćwiczenia w rozpoznawaniu statków2
A-W-4przygotowanie opisu wybranego portu3
A-W-5przygotowanie opisu wybranego statku4
A-W-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_W01Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał lokalizacje,podział, części składowe, wyposażenie portów i statków turystycznych i rybackich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W16Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów - Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lokalizacją, wyposażeniem i perspektywami rozwoju polskich portów, statków i przedsiębiorstw turystycznych i rybackich
Treści programoweT-W-1Ogólne wiadomości o statkach, portach i przedsiębiorstwach rybackich
T-W-2Rozpoznawanie statków, lokalizacje portów i przedsiebiorstw rybackich i turystycznych, ich czesci składowych. Funkcje i wyposazenie portów i statków szczególnie rybackich i turystycznych
T-L-1Wizytacje portów i statków turystycznych i rybackich
T-L-2Omawianie i dyskusja nad poznanymi obiektami
Metody nauczaniaM-1opowiadanie
M-2opis
M-3dyskusja
M-4pokaz
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność na zajęciach
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna niektóre lokalizacje i części składowe portów i przedsiębiorstw rybackich, ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków turystycznych i rybackich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, przedsiębiorstwa rybackie i turystyczne, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lokalizacją, wyposażeniem i perspektywami rozwoju polskich portów, statków i przedsiębiorstw turystycznych i rybackich
Treści programoweT-W-1Ogólne wiadomości o statkach, portach i przedsiębiorstwach rybackich
T-W-2Rozpoznawanie statków, lokalizacje portów i przedsiebiorstw rybackich i turystycznych, ich czesci składowych. Funkcje i wyposazenie portów i statków szczególnie rybackich i turystycznych
T-L-1Wizytacje portów i statków turystycznych i rybackich
T-L-2Omawianie i dyskusja nad poznanymi obiektami
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4pokaz
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność na zajęciach
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie rozpoznać niektóre rodzaje statków, portów i przedsiębiorstw rybackich i turystycznych oraz niektóre lokalizacje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią statki, porty i przedsiębiorstwa rybackie i turystyczne, zorientowanie na modernizacje i budowę nowych portów i przystani
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K07Umie rozpoznać i zhierarchizować potrzeby małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wie jak, na podstawie rozpoznanych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, określić wizję zmian i zaangażować innych do współtworzenia tej wizji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z lokalizacją, wyposażeniem i perspektywami rozwoju polskich portów, statków i przedsiębiorstw turystycznych i rybackich
Treści programoweT-W-1Ogólne wiadomości o statkach, portach i przedsiębiorstwach rybackich
T-W-2Rozpoznawanie statków, lokalizacje portów i przedsiebiorstw rybackich i turystycznych, ich czesci składowych. Funkcje i wyposazenie portów i statków szczególnie rybackich i turystycznych
T-L-2Omawianie i dyskusja nad poznanymi obiektami
Metody nauczaniaM-1opowiadanie
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje pewne zainteresowanie statkami, portami, diałalnością rybacką i turystyczną oraz ich znaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0