Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Pomorze Zachodnie - atrakcja turystyczna i przyrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pomorze Zachodnie - atrakcja turystyczna i przyrodnicza
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 7 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1POdstawowe wiadomości z zakresu ekologii, geografii turystycznej i nauk humanistycznych - historia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie oceny atrakcyjności dla turystów pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim i trendów światowych.
C-2Zapoznanie studentów z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi Pomorza Zachodniego
C-3Zapoznanie studentów z metodami prowadzenia zrównoważonego rozwoju w ekoturystyce i infrastrukturze pobytowej na przykładzie Pomorza Zachodniego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ekoturystyka aktywna (wędrówki piesze, wycieczki rowerowe, canoeing); wyprawy faunistyczne (wyprawy ornitologiczne, wyjazdy tematyczne np. obserwacje flory parków i ogrodów dendrologicznych, nauka rozpoznawania i stosowania ziół oraz grzybów) wyprawy kulturowo–etnograficzne (wycieczki edukacyjnej).3
T-L-2Metody dokumentacji przyrodniczej w oparciu o fotografikę i filmowanie (wideo i profesjonalne, jak również telefonem komórkowym).2
T-L-3Element zagospodarowania turystycznego nz Pomorzu Zachodnim: Szlaki turystyczne. Typy i przebieg szlaków turystycznych2
7
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia ekoturystyki (np.: sylwetka turysty, ekoturystyka, agroturystyka, świadomość ekologiczna, pojemność turystyczna).1
T-W-2Typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych w środowisku przyrodniczym.1
T-W-3Objawy kryzysu środowiskowego tworzonego przez turystę. Zabór ziemi i wody. Ubożenie krajobrazu - antropocenozy. Zanieczyszczenia powietrza i wód. Degradacja gleby.2
T-W-4Turystyka zrównoważona oparta na turystyce pobytowej i jej infrastrukturze (hotele, motele, pola namiotowe, campingi, karawaning).1
T-W-5Prawne aspekty ekoturystyki (konwencje międzynarodowe, legislacje krajowe). Charakterystyka popytu ekoturystycznego.1
T-W-6Ekoturystyka szansą dla Pomorza Zachodniego – unikalne walory przyrodnicze, baza wypoczynkowa, hotelowa i infrastruktura oparta na atrakcyjności wartości krajobrazu, historycznych i obszarach chronionych.1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie konspektu4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Praktyczne ćwiczenia w terenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B-9mhig_W01
Student definiuje zagadnienia związane z infrastrukturą turystyczną i rekreacyjną Pomorza Zachodniego
TOW_2A_W10, TOW_2A_W11S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TOW_2A_B-9mhig_W02
Student charakteryzuje walory przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego i proponuje ich wykorzystanie hobbystyczne
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B-9mhig_U01
Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U07, TOW_2A_U13S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B-9mhig_K01
Student określa przydatność różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
TOW_2A_K02, TOW_2A_K04S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B-9mhig_W01
Student definiuje zagadnienia związane z infrastrukturą turystyczną i rekreacyjną Pomorza Zachodniego
2,0Student nie zna pojęc dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem
3,0Student wymienia kilka pojęć dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem
3,5Student wymienia większość pojęć dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem
4,0Student wymienia większość pojęć dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem oraz potrafi je scharakteryzować
4,5Student zna pojęcia dotyczące infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem i potrafi je scharakteryzować
5,0Student definiuje zagadnienia związane z infrastrukturą turystyczną i rekreacyjną Pomorza Zachodniego oraz tłumaczy różnice miedzy nimi
TOW_2A_B-9mhig_W02
Student charakteryzuje walory przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego i proponuje ich wykorzystanie hobbystyczne
2,0Student nie zna walorów przyrodniczych i krajobrazowych Pomorza Zachodniego
3,0Student wymienia kilka walorów przyrodniczych i krajobrazowych Pomorza Zachodniego
3,5Student wymienia większość walorów przyrodniczych i krajobrazowych Pomorza Zachodniego
4,0Student wymienia wszystkie walorów przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego
4,5Student wymienia wszystkie walorów przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego oraz potrafi je scharakteryzować
5,0Student charakteryzuje walory przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego i proponuje ich wykorzystanie hobbystyczne w turystyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B-9mhig_U01
Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim.
2,0Student nie potrafi opracować możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim
3,0Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki na Pomorzu Zachodnim
3,5Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
4,0Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim pod kątem aktualnych problemów turystyki na Pomorzu Zachodnim
4,5Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim
5,0Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim oraz wskazuje różnice między nimi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B-9mhig_K01
Student określa przydatność różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
2,0Student nie potrafi określić przydatności różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
3,0przydatność różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filipiak J., Raczyński M., Jeziora Zachodniopomorskie, AR w Szczecinie, Szczecin, 2000, 1
  2. Dutkowski M., Problemy turystyki i rekreacji, Officyna, Szczecin, 2010
  3. Augustowski B., Pomorze, PWN, Warszawa, 1977, 1
  4. Majewski A. (red.), Zalew Szczecińśki, WKiŁ, Warszawa, 1980
  5. Kosacki J.M., Ziemia Szczecińska. Przewodnik turustyczny, SAT, Szczecin, 1994, Nr 1 - 6
  6. Domian G., Ziarnek K., Księga Puszczy Bukowej, PPH ZAPOL, Szczecin, 2010, 1, Tom I: Środowisko przyrodnicze
  7. Jasnowska J., Dolina Dolnej Odry., ZAPOL/STN, Szczecin, 2002, 1

Literatura dodatkowa

  1. Urząd Marszałkowski, Strategia rozwoju województwa Zachodniopomorskiego do roku 2015, UM w Szczecinie, Szczecin, 2000, 1
  2. Urząd Marszałkowski, Strategia rozwoju gospodarki morskiej Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2015, UM Szczecin, Szczecin, 2007
  3. Meyer A.K., Zanieczyszczenie rzeki Odry, Uniwersytet w Hamburgu, Hamburg, 2002, Wyniki Międzynarodowego Projektu Odra (JOP)
  4. Jasnowska J., Stan środowiska miasta i rejonu Szczecina, ESOFT/STN, Szczecin, 2003, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ekoturystyka aktywna (wędrówki piesze, wycieczki rowerowe, canoeing); wyprawy faunistyczne (wyprawy ornitologiczne, wyjazdy tematyczne np. obserwacje flory parków i ogrodów dendrologicznych, nauka rozpoznawania i stosowania ziół oraz grzybów) wyprawy kulturowo–etnograficzne (wycieczki edukacyjnej).3
T-L-2Metody dokumentacji przyrodniczej w oparciu o fotografikę i filmowanie (wideo i profesjonalne, jak również telefonem komórkowym).2
T-L-3Element zagospodarowania turystycznego nz Pomorzu Zachodnim: Szlaki turystyczne. Typy i przebieg szlaków turystycznych2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia ekoturystyki (np.: sylwetka turysty, ekoturystyka, agroturystyka, świadomość ekologiczna, pojemność turystyczna).1
T-W-2Typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych w środowisku przyrodniczym.1
T-W-3Objawy kryzysu środowiskowego tworzonego przez turystę. Zabór ziemi i wody. Ubożenie krajobrazu - antropocenozy. Zanieczyszczenia powietrza i wód. Degradacja gleby.2
T-W-4Turystyka zrównoważona oparta na turystyce pobytowej i jej infrastrukturze (hotele, motele, pola namiotowe, campingi, karawaning).1
T-W-5Prawne aspekty ekoturystyki (konwencje międzynarodowe, legislacje krajowe). Charakterystyka popytu ekoturystycznego.1
T-W-6Ekoturystyka szansą dla Pomorza Zachodniego – unikalne walory przyrodnicze, baza wypoczynkowa, hotelowa i infrastruktura oparta na atrakcyjności wartości krajobrazu, historycznych i obszarach chronionych.1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie konspektu4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B-9mhig_W01Student definiuje zagadnienia związane z infrastrukturą turystyczną i rekreacyjną Pomorza Zachodniego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) wpływających na sposób organizacji przedsiębiorstw i rządzących nimi prawidłowościami (ich źródeł, natury, zmian i sposobów działania).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi Pomorza Zachodniego
C-3Zapoznanie studentów z metodami prowadzenia zrównoważonego rozwoju w ekoturystyce i infrastrukturze pobytowej na przykładzie Pomorza Zachodniego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ekoturystyki (np.: sylwetka turysty, ekoturystyka, agroturystyka, świadomość ekologiczna, pojemność turystyczna).
T-W-2Typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych w środowisku przyrodniczym.
T-W-5Prawne aspekty ekoturystyki (konwencje międzynarodowe, legislacje krajowe). Charakterystyka popytu ekoturystycznego.
T-W-6Ekoturystyka szansą dla Pomorza Zachodniego – unikalne walory przyrodnicze, baza wypoczynkowa, hotelowa i infrastruktura oparta na atrakcyjności wartości krajobrazu, historycznych i obszarach chronionych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęc dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem
3,0Student wymienia kilka pojęć dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem
3,5Student wymienia większość pojęć dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem
4,0Student wymienia większość pojęć dotyczących infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem oraz potrafi je scharakteryzować
4,5Student zna pojęcia dotyczące infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na Pomorzu Zachodniem i potrafi je scharakteryzować
5,0Student definiuje zagadnienia związane z infrastrukturą turystyczną i rekreacyjną Pomorza Zachodniego oraz tłumaczy różnice miedzy nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B-9mhig_W02Student charakteryzuje walory przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego i proponuje ich wykorzystanie hobbystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie oceny atrakcyjności dla turystów pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim i trendów światowych.
C-2Zapoznanie studentów z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi Pomorza Zachodniego
C-3Zapoznanie studentów z metodami prowadzenia zrównoważonego rozwoju w ekoturystyce i infrastrukturze pobytowej na przykładzie Pomorza Zachodniego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ekoturystyki (np.: sylwetka turysty, ekoturystyka, agroturystyka, świadomość ekologiczna, pojemność turystyczna).
T-W-2Typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych w środowisku przyrodniczym.
T-W-3Objawy kryzysu środowiskowego tworzonego przez turystę. Zabór ziemi i wody. Ubożenie krajobrazu - antropocenozy. Zanieczyszczenia powietrza i wód. Degradacja gleby.
T-W-4Turystyka zrównoważona oparta na turystyce pobytowej i jej infrastrukturze (hotele, motele, pola namiotowe, campingi, karawaning).
T-W-5Prawne aspekty ekoturystyki (konwencje międzynarodowe, legislacje krajowe). Charakterystyka popytu ekoturystycznego.
T-W-6Ekoturystyka szansą dla Pomorza Zachodniego – unikalne walory przyrodnicze, baza wypoczynkowa, hotelowa i infrastruktura oparta na atrakcyjności wartości krajobrazu, historycznych i obszarach chronionych.
T-L-1Ekoturystyka aktywna (wędrówki piesze, wycieczki rowerowe, canoeing); wyprawy faunistyczne (wyprawy ornitologiczne, wyjazdy tematyczne np. obserwacje flory parków i ogrodów dendrologicznych, nauka rozpoznawania i stosowania ziół oraz grzybów) wyprawy kulturowo–etnograficzne (wycieczki edukacyjnej).
T-L-2Metody dokumentacji przyrodniczej w oparciu o fotografikę i filmowanie (wideo i profesjonalne, jak również telefonem komórkowym).
T-L-3Element zagospodarowania turystycznego nz Pomorzu Zachodnim: Szlaki turystyczne. Typy i przebieg szlaków turystycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna walorów przyrodniczych i krajobrazowych Pomorza Zachodniego
3,0Student wymienia kilka walorów przyrodniczych i krajobrazowych Pomorza Zachodniego
3,5Student wymienia większość walorów przyrodniczych i krajobrazowych Pomorza Zachodniego
4,0Student wymienia wszystkie walorów przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego
4,5Student wymienia wszystkie walorów przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego oraz potrafi je scharakteryzować
5,0Student charakteryzuje walory przyrodnicze i krajobrazowe Pomorza Zachodniego i proponuje ich wykorzystanie hobbystyczne w turystyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B-9mhig_U01Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U13Potrafi dokonać kompleksowej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie towaroznawstwa i usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie oceny atrakcyjności dla turystów pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim i trendów światowych.
C-2Zapoznanie studentów z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi Pomorza Zachodniego
C-3Zapoznanie studentów z metodami prowadzenia zrównoważonego rozwoju w ekoturystyce i infrastrukturze pobytowej na przykładzie Pomorza Zachodniego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ekoturystyki (np.: sylwetka turysty, ekoturystyka, agroturystyka, świadomość ekologiczna, pojemność turystyczna).
T-W-2Typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych w środowisku przyrodniczym.
T-W-3Objawy kryzysu środowiskowego tworzonego przez turystę. Zabór ziemi i wody. Ubożenie krajobrazu - antropocenozy. Zanieczyszczenia powietrza i wód. Degradacja gleby.
T-W-4Turystyka zrównoważona oparta na turystyce pobytowej i jej infrastrukturze (hotele, motele, pola namiotowe, campingi, karawaning).
T-W-5Prawne aspekty ekoturystyki (konwencje międzynarodowe, legislacje krajowe). Charakterystyka popytu ekoturystycznego.
T-W-6Ekoturystyka szansą dla Pomorza Zachodniego – unikalne walory przyrodnicze, baza wypoczynkowa, hotelowa i infrastruktura oparta na atrakcyjności wartości krajobrazu, historycznych i obszarach chronionych.
T-L-1Ekoturystyka aktywna (wędrówki piesze, wycieczki rowerowe, canoeing); wyprawy faunistyczne (wyprawy ornitologiczne, wyjazdy tematyczne np. obserwacje flory parków i ogrodów dendrologicznych, nauka rozpoznawania i stosowania ziół oraz grzybów) wyprawy kulturowo–etnograficzne (wycieczki edukacyjnej).
T-L-2Metody dokumentacji przyrodniczej w oparciu o fotografikę i filmowanie (wideo i profesjonalne, jak również telefonem komórkowym).
T-L-3Element zagospodarowania turystycznego nz Pomorzu Zachodnim: Szlaki turystyczne. Typy i przebieg szlaków turystycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Praktyczne ćwiczenia w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim
3,0Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki na Pomorzu Zachodnim
3,5Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
4,0Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim pod kątem aktualnych problemów turystyki na Pomorzu Zachodnim
4,5Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim
5,0Student opracowuje możliwości realizacji różnych rodzajów i form turystyki i rekreacji pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim oraz wskazuje różnice między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B-9mhig_K01Student określa przydatność różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie oceny atrakcyjności dla turystów pod kątem aktualnych problemów i zagrożeń wynikających z rozwoju różnych form turystyki na Pomorzu Zachodnim i trendów światowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ekoturystyki (np.: sylwetka turysty, ekoturystyka, agroturystyka, świadomość ekologiczna, pojemność turystyczna).
T-W-2Typy zachowań turystyczno-rekreacyjnych w środowisku przyrodniczym.
T-W-3Objawy kryzysu środowiskowego tworzonego przez turystę. Zabór ziemi i wody. Ubożenie krajobrazu - antropocenozy. Zanieczyszczenia powietrza i wód. Degradacja gleby.
T-W-4Turystyka zrównoważona oparta na turystyce pobytowej i jej infrastrukturze (hotele, motele, pola namiotowe, campingi, karawaning).
T-W-5Prawne aspekty ekoturystyki (konwencje międzynarodowe, legislacje krajowe). Charakterystyka popytu ekoturystycznego.
T-W-6Ekoturystyka szansą dla Pomorza Zachodniego – unikalne walory przyrodnicze, baza wypoczynkowa, hotelowa i infrastruktura oparta na atrakcyjności wartości krajobrazu, historycznych i obszarach chronionych.
T-L-1Ekoturystyka aktywna (wędrówki piesze, wycieczki rowerowe, canoeing); wyprawy faunistyczne (wyprawy ornitologiczne, wyjazdy tematyczne np. obserwacje flory parków i ogrodów dendrologicznych, nauka rozpoznawania i stosowania ziół oraz grzybów) wyprawy kulturowo–etnograficzne (wycieczki edukacyjnej).
T-L-2Metody dokumentacji przyrodniczej w oparciu o fotografikę i filmowanie (wideo i profesjonalne, jak również telefonem komórkowym).
T-L-3Element zagospodarowania turystycznego nz Pomorzu Zachodnim: Szlaki turystyczne. Typy i przebieg szlaków turystycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Praktyczne ćwiczenia w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić przydatności różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
3,0przydatność różnych rodzajów infrastruktury do potrzeb turystyki i rekreacji na Pomorzu Zachodnim
3,5
4,0
4,5
5,0