Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Specyfika wód przejściowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specyfika wód przejściowych
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, analitycznej i instrumaentalnej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu ekologii wód powierzchniowych
W-3Zasady BHP w trakcie prac laboratoryjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych1
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji3
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia3
T-L-4Wyznaczanie pionowego profilu zasolenia dla wód morskich1
T-L-5Wyznaczanie pionowego profilu rozkładu tlenu i siarkowodoru dla wód przejściowych1
T-L-6Wyznaczanie pionowego profilu zmienności stężeń substancji biogennych (dla form azotu i fosforu)3
T-L-7Wyznaczanie profilu pionowego zmienności stężeń czynników abiotycznych i ich wpływu na środowisko biotyczne2
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne2
16
wykłady
T-W-1Warunki hydrochemkiczne wód śródladowych4
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych4
T-W-3Warunki hydrochemiczne wód przejściowych4
T-W-4Funkcjonowanie biotopów wó przejściowych - estuaria4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Studiowanie źródeł24
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie źródeł24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujacy
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-1tz_W01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_W01, TOW_1A_W18, TOW_1A_W22, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-1M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-1tz_U01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_U03, TOW_1A_U02, TOW_1A_U09, TOW_1A_U11, TOW_1A_U17, TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-5M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-1tz_K01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
TOW_1A_K02, TOW_1A_K07, TOW_1A_K08, TOW_1A_K05, TOW_1A_K01, TOW_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-8M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-1tz_W01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-1tz_U01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-1tz_K01
Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Alekin O., Podstawy hydrochemii, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1956

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych1
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji3
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia3
T-L-4Wyznaczanie pionowego profilu zasolenia dla wód morskich1
T-L-5Wyznaczanie pionowego profilu rozkładu tlenu i siarkowodoru dla wód przejściowych1
T-L-6Wyznaczanie pionowego profilu zmienności stężeń substancji biogennych (dla form azotu i fosforu)3
T-L-7Wyznaczanie profilu pionowego zmienności stężeń czynników abiotycznych i ich wpływu na środowisko biotyczne2
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki hydrochemkiczne wód śródladowych4
T-W-2Warunki hydrochemiczne wód morskich i oceanicznych4
T-W-3Warunki hydrochemiczne wód przejściowych4
T-W-4Funkcjonowanie biotopów wó przejściowych - estuaria4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Studiowanie źródeł24
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie źródeł24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-1tz_W01Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informujacy
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-3Ocena formująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-1tz_U01Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
TOW_1A_U09Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji problemu inżynierskiego i przedstawić ją w formie prezentacji w języku polskim i obcym.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
TOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-L-7Wyznaczanie profilu pionowego zmienności stężeń czynników abiotycznych i ich wpływu na środowisko biotyczne
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji
T-L-4Wyznaczanie pionowego profilu zasolenia dla wód morskich
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne
T-L-5Wyznaczanie pionowego profilu rozkładu tlenu i siarkowodoru dla wód przejściowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informujacy
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-3Ocena formująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-1tz_K01Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad kształtowania siię biotopów wód przejściowych
Treści programoweT-L-7Wyznaczanie profilu pionowego zmienności stężeń czynników abiotycznych i ich wpływu na środowisko biotyczne
T-L-3Wyznaczanie składu jonowego wód słodkich i morskich w zależności od zasolenia
T-L-1Podstawowe pojęcia, typy wód powierzchniowych i podziemnych
T-L-4Wyznaczanie pionowego profilu zasolenia dla wód morskich
T-L-6Wyznaczanie pionowego profilu zmienności stężeń substancji biogennych (dla form azotu i fosforu)
T-L-5Wyznaczanie pionowego profilu rozkładu tlenu i siarkowodoru dla wód przejściowych
T-L-2Wzajemne oddziaływanie wód śródlądowych i morskich na podstawie stopnia mineralizacji
T-L-8Określanie zasięgu wód estuiariowych w oparciu o wskaźniki: abiotyczne i biotyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informujacy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0