Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 22 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 17 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki.
C-2Zapoznanie studentów z niektórymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich w doświadczeniach fizycznych.
C-3Zapoznanie studentów z oceną jakości pomiaru fizycznego.
C-4Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń; ocena jakości wyników doświadczeń - obliczanie niepewności pomiaru metodą standardową.2
T-L-2Ćwiczenia z mechaniki.4
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.4
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.4
T-L-5Ćwiczenia z refraktometrii/polarymetrii.2
T-L-6Ćwiczenia ze spektrofotometrii.4
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń.2
22
wykłady
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Rola doświadczeń fizycznych. Ocena jakości wyników pomiarów za pomocą niepewności pomiarowych. Wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.2
T-W-2Fale elektromagnetyczne, ich charakterystyka i zakresy.2
T-W-3Elementy optyki geometrycznej i ich zastosowanie w refraktometrii.2
T-W-4Elementy mechaniki.2
T-W-5Elementy hydromechaniki.2
T-W-6Podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki.2
T-W-7Elektryczność i jej praktyczne wykorzystanie.2
T-W-8Energia i jej rodzaje oraz przetwarzanie.3
17

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.22
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-4Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.16
A-L-5Przygotowanie do kolokwium.10
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach17
A-W-2Przygotowywanie się do egzaminu.11
A-W-3Egzamin pisemny.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Film z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę związaną z wykonanymi doświadczeniami.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte i zadania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B3_W01
Student ma wiedzę dotyczącą najważniejszych praw mechaniki, termodynamiki, elektryczności i optyki, w tym spektroskopii.
TZiZ_1A_W03R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-5M-2, M-1S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B3_U01
Student potrafi wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów i wyciągnąć wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI i potrafi je przeliczać.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U08InzA_U04C-2, C-4, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-7M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B3_K01
Student potrafi pracować w zespole, wykonując pomiary i doświadczenia fizyczne.
TZiZ_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K02C-2, C-4T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B3_W01
Student ma wiedzę dotyczącą najważniejszych praw mechaniki, termodynamiki, elektryczności i optyki, w tym spektroskopii.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć fizyki.
3,0Student zna najważniejsze prawa fizyki i przy pomocy nauczyciela potrafi je omówić.
3,5Student zna najważniejsze prawa fizyki i samodzielnie potrafi je omówić.
4,0Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić oraz podać przykłady z życia codziennego.
4,5Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić, podać przykłady z życia codziennego, a także wyjaśnić niektóre zjawiska fizyczne.
5,0Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić, podać przykłady z życia codziennego, a także samodzielnie wyjaśnić większość zjawisk fizycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B3_U01
Student potrafi wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów i wyciągnąć wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI i potrafi je przeliczać.
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego pomiaru fizycznego i nie zna żadnych jednostek SI.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać pomiary fizyczne i opracować wyniki pomiarów, zna niektóre wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
3,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary fizyczne, a przy pomocy nauczyciela opracować wyniki pomiarów; zna podstawowe wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać wymagane doświadczenia fizyczne, samodzielnie opracować wyniki pomiarów i sformułować wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI, potrafi je zdefiniować.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać wymagane doświadczenia fizyczne, samodzielnie i poprawnie opracować wyniki pomiarów, przeanalizować je i wyciągnąć właściwe wnioski. Doskonale zna większość najważniejszych wielkości fizycznych i ich jednostki SI, potrafi je zdefiniować, a także sprawnie przeliczać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B3_K01
Student potrafi pracować w zespole, wykonując pomiary i doświadczenia fizyczne.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole ani samodzielnie.
3,0Student potrafi pracować w zespole, wykonując przy pomocy nauczyciela pomiary i doświadczenia fizyczne.
3,5Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne.
4,0Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne i wykazując inicjatywę podczas pracy.
4,5Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne, wykazując inicjatywę podczas pracy i angażując innych członków zespołu do pracy.
5,0Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne, wykazując inicjatywę podczas pracy, przyjmując rolę kierowniczą.

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 2001, 2
  2. Elżbieta Skórska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydaw. ZUT Szczecin, Szczecin, 2009, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń; ocena jakości wyników doświadczeń - obliczanie niepewności pomiaru metodą standardową.2
T-L-2Ćwiczenia z mechaniki.4
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.4
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.4
T-L-5Ćwiczenia z refraktometrii/polarymetrii.2
T-L-6Ćwiczenia ze spektrofotometrii.4
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń.2
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Rola doświadczeń fizycznych. Ocena jakości wyników pomiarów za pomocą niepewności pomiarowych. Wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.2
T-W-2Fale elektromagnetyczne, ich charakterystyka i zakresy.2
T-W-3Elementy optyki geometrycznej i ich zastosowanie w refraktometrii.2
T-W-4Elementy mechaniki.2
T-W-5Elementy hydromechaniki.2
T-W-6Podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki.2
T-W-7Elektryczność i jej praktyczne wykorzystanie.2
T-W-8Energia i jej rodzaje oraz przetwarzanie.3
17

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.22
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-4Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.16
A-L-5Przygotowanie do kolokwium.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach17
A-W-2Przygotowywanie się do egzaminu.11
A-W-3Egzamin pisemny.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B3_W01Student ma wiedzę dotyczącą najważniejszych praw mechaniki, termodynamiki, elektryczności i optyki, w tym spektroskopii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W03Ma podstawowa wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, elementy fizyki jądrowej i podstawy spektroskopii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki.
Treści programoweT-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Rola doświadczeń fizycznych. Ocena jakości wyników pomiarów za pomocą niepewności pomiarowych. Wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
T-W-2Fale elektromagnetyczne, ich charakterystyka i zakresy.
T-W-3Elementy optyki geometrycznej i ich zastosowanie w refraktometrii.
T-W-6Podstawowe pojęcia termodynamiki, zasady termodynamiki.
T-W-7Elektryczność i jej praktyczne wykorzystanie.
T-W-4Elementy mechaniki.
T-W-8Energia i jej rodzaje oraz przetwarzanie.
T-W-5Elementy hydromechaniki.
Metody nauczaniaM-2Film z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte i zadania.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę związaną z wykonanymi doświadczeniami.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć fizyki.
3,0Student zna najważniejsze prawa fizyki i przy pomocy nauczyciela potrafi je omówić.
3,5Student zna najważniejsze prawa fizyki i samodzielnie potrafi je omówić.
4,0Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić oraz podać przykłady z życia codziennego.
4,5Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić, podać przykłady z życia codziennego, a także wyjaśnić niektóre zjawiska fizyczne.
5,0Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić, podać przykłady z życia codziennego, a także samodzielnie wyjaśnić większość zjawisk fizycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B3_U01Student potrafi wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów i wyciągnąć wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI i potrafi je przeliczać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z niektórymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich w doświadczeniach fizycznych.
C-4Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych.
C-3Zapoznanie studentów z oceną jakości pomiaru fizycznego.
Treści programoweT-L-2Ćwiczenia z mechaniki.
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.
T-L-5Ćwiczenia z refraktometrii/polarymetrii.
T-L-6Ćwiczenia ze spektrofotometrii.
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń; ocena jakości wyników doświadczeń - obliczanie niepewności pomiaru metodą standardową.
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę związaną z wykonanymi doświadczeniami.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego pomiaru fizycznego i nie zna żadnych jednostek SI.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać pomiary fizyczne i opracować wyniki pomiarów, zna niektóre wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
3,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary fizyczne, a przy pomocy nauczyciela opracować wyniki pomiarów; zna podstawowe wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać wymagane doświadczenia fizyczne, samodzielnie opracować wyniki pomiarów i sformułować wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI, potrafi je zdefiniować.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać wymagane doświadczenia fizyczne, samodzielnie i poprawnie opracować wyniki pomiarów, przeanalizować je i wyciągnąć właściwe wnioski. Doskonale zna większość najważniejszych wielkości fizycznych i ich jednostki SI, potrafi je zdefiniować, a także sprawnie przeliczać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B3_K01Student potrafi pracować w zespole, wykonując pomiary i doświadczenia fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z niektórymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich w doświadczeniach fizycznych.
C-4Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych.
Treści programoweT-L-2Ćwiczenia z mechaniki.
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.
T-L-5Ćwiczenia z refraktometrii/polarymetrii.
T-L-6Ćwiczenia ze spektrofotometrii.
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole ani samodzielnie.
3,0Student potrafi pracować w zespole, wykonując przy pomocy nauczyciela pomiary i doświadczenia fizyczne.
3,5Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne.
4,0Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne i wykazując inicjatywę podczas pracy.
4,5Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne, wykazując inicjatywę podczas pracy i angażując innych członków zespołu do pracy.
5,0Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne, wykazując inicjatywę podczas pracy, przyjmując rolę kierowniczą.