Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_2A_D2-2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić, oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach. Powinien znać metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_2A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
RYB_2A_U02 | Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. |
RYB_2A_U05 | Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
RYB_2A_U06 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa. |
RYB_2A_U07 | Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej. |
RYB_2A_U10 | Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego. |
RYB_2A_U11 | Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów. |
RYB_2A_U12 | Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa. |
RYB_2A_U15 | Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich |
---|
Treści programowe | T-W-6 | Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior |
---|
T-L-2 | Projektowanie skąłdu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie |
T-L-3 | Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych |
T-L-4 | Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych |
Metody nauczania | M-1 | wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: sprawdziany pisemne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior. |
3,0 | Student posiada podstawowe informacje o podziale wód względem ekologicznym. Potrafi określić obwody rybackie oraz części składowe obwodów rybackich |
3,5 | Student zna podstawowe informacje na temat połowu ryb w jeziorach. Potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe. |
4,0 | Student zna optymalne metody połowu. Potrafi określić możliwości połowowe jezior |
4,5 | Student potrafi oszacować możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb |
5,0 | Student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody podział i zastosowanie |