Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Akwarystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akwarystyka | ||
Specjalność | Akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia, ekologia ogólna, podstawy akwarystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb. |
C-2 | Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające). | 6 |
T-L-2 | Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy). | 7 |
T-L-3 | Kontrola oraz jakość wody | 2 |
T-L-4 | Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych | 5 |
T-L-5 | Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych | 5 |
T-L-6 | Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach | 2 |
T-L-7 | Podchów wylęgu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. | 4 |
T-W-2 | Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia | 3 |
T-W-3 | Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb). | 5 |
T-W-4 | Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych, | 4 |
T-W-5 | Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego | 3 |
T-W-6 | Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród" | 2 |
T-W-7 | Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych | 2 |
T-W-8 | Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne | 2 |
T-W-9 | Podchów wylęgu | 3 |
T-W-10 | Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opieka nad akwariami | 15 |
A-L-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 7 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła |
M-2 | Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą na bieżąco oceniani podczas zakładania oraz opiekowania sie akwariami |
S-2 | Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-4_W01 Student będzie posiadał szczegółową wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia. | RYB_2A_W06, RYB_2A_W09 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
RYB_2A_D1-4_W02 Student będzie miał wiedzę na temat przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb | RYB_2A_W04, RYB_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło. | RYB_2A_U02, RYB_2A_U10, RYB_2A_U14 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
RYB_2A_D1-4_U02 Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych | RYB_2A_U13 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | RYB_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-4_W01 Student będzie posiadał szczegółową wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia. | 2,0 | Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla morskich i słodkowodnych ryb akwariowych. |
3,0 | Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie u wymagań środowiskowych dla ryb morskich i słodkowodnych. | |
3,5 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie obsługi akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, odpowiedniogo karmenia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań | |
4,0 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, w większości potrafi właściwie dobrać zespoły obsadowe, właściwiej pielęgnować ryby, odpowiednio karmić – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań | |
4,5 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań | |
5,0 | Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań | |
RYB_2A_D1-4_W02 Student będzie miał wiedzę na temat przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb | 2,0 | Student nie wie nic na temat tarła ryb |
3,0 | Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb | |
3,5 | Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem | |
4,0 | Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem | |
4,5 | Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, ich hypofizowania, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem | |
5,0 | Student będzie miał wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, ich hypofizowania, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić tarła ryb, nie umie właściwie pielegnować ikry ani wylęgu. |
3,0 | Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce | |
3,5 | Student w większości przypadków właściwie pielęgnować ikrę różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek. | |
4,0 | Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, umie odpowiednio pozyskać ikrę, w większości przypadków właściwie pielegnować rozwijajacymi się zarodkami różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek. | |
4,5 | Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, w większości umie ryby doprowadzić do pełnej gotowosci tarłowej, umie odpowiednio pozyskać ikrę, w większości przypadków właściwie pielegnować rozwijające się zarodki różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek. | |
5,0 | Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, umie ryby doprowadzić do pełnej gotowości tarłowej, umie odpowiednio pozyskać ikrę, właściwie pielęgnować rozwijające się zarodki różnych gatunków ryb, umie dbać o wylęg i narybek. | |
RYB_2A_D1-4_U02 Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych | 2,0 | Student nie umie założyć akwarium |
3,0 | Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, | |
3,5 | Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby | |
4,0 | Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby | |
4,5 | Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby | |
5,0 | Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
- P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
- K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
- S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
- Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006