Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_1A_B12_U01 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
RYB_1A_U02 | Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia. |
RYB_1A_U06 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa. |
RYB_1A_U16 | Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania. |
---|
Treści programowe | T-W-9 | Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska. |
---|
T-W-10 | Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera). |
T-W-11 | Ekologia człowieka. |
T-W-12 | Ekologia stosowana. |
T-W-14 | Zasady monitoringu środowiskowego. |
T-W-15 | Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej. |
T-L-1 | Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji. |
T-L-2 | Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy
zmian liczebności. |
T-L-3 | Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe
populacji. |
T-L-4 | Kryteria rozróżniania gatunków. |
T-L-5 | Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara. |
T-L-6 | Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i
sieci pokarmowych wybranych ekosystemów). |
T-L-7 | Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda. |
T-L-8 | Metody oceny produkcji pierwotnej. |
T-L-9 | Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne. |
T-L-10 | Sukcesja ekosystemów wodnych, klimaks. |
T-L-11 | Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego. |
T-L-12 | Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. |
T-L-13 | Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. |
T-L-14 | Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. |
T-L-15 | Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony
środowiska”. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
---|
M-2 | Gry dydaktyczne (symulacyjne). |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów". |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego. |
3,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego. |
4,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego. |
4,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego. |
5,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. |