Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia zakażeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia zakażeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>, Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zoologii i mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem bakterii i pasożytów a organizmem żywiciela |
C-2 | przedstawienie biologii w tym: strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania |
C-3 | uświadomienie studentom wagi znajomości biologii patogenów w rozwoju narzędzi do lepszej diagnostyki i nowych bezpiecznych leków i szczepionek |
C-4 | zapoznanie studentów z fazami przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzajami materiału do badań mikrobiologicznych, wartością wyników |
C-5 | zapoznanie z zasadami szeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych, a także uświadomienie problemu lekooporności, sposobów wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najważniejsze gatunki pasożytniczych pierwotniaków, wywołujących zakażenia przewodu pokarmowego, krwi i tkanej. Etiologia zakażenia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie. | 5 |
T-L-2 | Nicienie najczęściej wywołujące zakażenia człowieka: biologia pasożytów, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie. | 5 |
T-L-3 | Najczęściej występujące zakażenia człowieka wywołane przez tasiemce i przywry. Budowa pasożytów, cykl rozwojowy, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie. | 4 |
T-L-4 | Lekooporność, sposoby wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego | 4 |
T-L-5 | Immunologia zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia | 6 |
T-L-6 | Zasady doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych oraz interpretacja wyników | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z biologią zakażeń pasożytniczych, drogi szerzenia się zakażeń, profilaktyka. Parazytozy w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Pasożytnicze pierwotniaki. Budowa i biologia | 2 |
T-W-3 | Nicienie wywołujące parazytozy. Systematyka, budowa, biologia | 2 |
T-W-4 | Biologia zakażeń tasiemcami i przywrami | 2 |
T-W-5 | fazay przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych, wartości wyników | 4 |
T-W-6 | zasadyszeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie literatury | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury, przygotowanie do zalczenia przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem techniki multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_W01 Student potrafi objaśnić istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. Scharakteryzować budowę różnych grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku Scharakteryzować źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji pasożytów w organizmie żywiciela Objaśnić immunologię zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia. Ma wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanych wyników i proponowanej antybiotykoterapii | MS_1A_W07, MS_1A_W11 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_U01 Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników. | MS_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_K01 Student ma świadomość: -wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy jego fauny pasożytniczej -korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia -zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem -problemu konieczności zapobiegania zakażeniom bakteryjnym i wirusowym -wagi właściwej diagnostyki i interpretacji wyników -potrafi współpracować w grupie -rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | MS_1A_K01, MS_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_W01 Student potrafi objaśnić istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. Scharakteryzować budowę różnych grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku Scharakteryzować źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji pasożytów w organizmie żywiciela Objaśnić immunologię zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia. Ma wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanych wyników i proponowanej antybiotykoterapii | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetnosc, popełnia bardzo duzo błedów merytorycznych. |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia błedy merytoryczne. | |
3,5 | - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna podstawowa literature przedmiotu - wykazuje srednie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w duzej mierze przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna literature przedmiotu - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy | |
4,5 | Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów merytorycznych, zna literature przedmiotu | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie i ciekawosc poznawcza, zna literature przedmiotu - nie popełnia błedów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_U01 Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią. |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię. | |
3,5 | Student własciwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać sie nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_K01 Student ma świadomość: -wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy jego fauny pasożytniczej -korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia -zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem -problemu konieczności zapobiegania zakażeniom bakteryjnym i wirusowym -wagi właściwej diagnostyki i interpretacji wyników -potrafi współpracować w grupie -rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętna) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
- Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRL, Warszawa, 2004
- Cianciara J, Juszczyk J., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2007
- Virella G., Mikrobiologia i choroby zakaźne, PZWL, Warszawa, 2011
- Zaremba, L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002