Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie biofaulingu i biofilmu w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie biofaulingu i biofilmu w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw ekologii i mikrobiologii, biologii hydrobiontów, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu sukcesji ekologicznej w odniesieniu do projektów biotechnologicznych
C-2Przedstawienie możliwosci poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska wodnego w oparciu o projekty oparte na biotechnologii wykorzystującej sztuczne i naturalne podłoża
C-3Podniesienie świadomosci ekologicznej studentów w zakresie funkcjonowania i monitoringu środowiska wodnego dotyczących naturalnych i sztucznych podłoży

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Etapy sukcesji ekologicznej w odniesieniu do środowiska wodnego z uwzględnieniem biofilmu4
T-L-2Skład taksonomiczny organizmów tworzących biofilm i biofauling4
T-L-3Przedstawienie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu m.in. sztuczne rafy5
T-L-4Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych.5
T-L-5Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.12
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia biologiczne związane z biofaulingiem.3
T-W-2Warunki powstawania biofaulingu – jego rodzaje.3
T-W-3Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.3
T-W-4Fauling i antyfauling w środowisku wodnym.3
T-W-5Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie konspektu7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-6Zaliczenie końcowe przedmiotu2
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Ćwiczenia laboratoryjne m.in. wykorzystujące pokazy multimedialne, filmy, fotografie i zdjęcia
M-4Ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzajace czastkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczace działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
MS_1A_W03, MS_1A_W20P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej, graficznej (np. biofauling, biofilm, sukcesja ekologiczna, łańcuch mikrobiologiczny) w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych (np. monitoringu środowiska wodnego) występujacych na sztucznych oraz naturalnych podłożach
MS_1A_U04P1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_O13-1_U02
Student dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
MS_1A_U08, MS_1A_U11P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_K01
Student ma świadomość powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
MS_1A_K01, MS_1A_K04P1A_K01, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczace działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, praw i zasad ekologicznych w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
3,0Student definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć, praw i zasad ekologicznych w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
3,5Student definiuje poprawnie wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
4,0Student definiuje poprawnie oraz porównuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
4,5Student definiuje poprawnie, porównuje i interpretuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
5,0Student definiuje poprawnie, porównuje i interpretuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu oraz analizuje ich przydatność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej, graficznej (np. biofauling, biofilm, sukcesja ekologiczna, łańcuch mikrobiologiczny) w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych (np. monitoringu środowiska wodnego) występujacych na sztucznych oraz naturalnych podłożach
2,0student nie wykorzystuje specjalistycznej terminologii ekologicznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na sztucznych i naturalnych podłożach
3,0student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
3,5student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej i pisemnej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
4,0student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
4,5student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
5,0student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach oraz potrafi opracować i wykorzystać ją przy opracowaniu wyników dotyczących monitoringu środowiska wodnego
MS_1A_O13-1_U02
Student dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
2,0student nie dobiera prawidłowo technik monitoriingu środowiska wodnego opartych na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka technik monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
3,5student dobiera w większości przypadków prawidłowe techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
4,0student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
4,5student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
5,0student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu oraz potrafi porównać ich efektywność

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_K01
Student ma świadomość powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
2,0student nie dostrzega powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
3,0student dostrzega powiązania pomiędzy środowiskiem wodnym a wybranymi technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student dostrzega powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska

Literatura podstawowa

  1. Allan J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  2. Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978
  3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008
  5. Russel Stefan, Biotechnologia, PWN Biblioteka Problemów, Warszawa, 1990
  6. Twyman R.M., Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, Krótkie wykłady
  7. Hafner M., Ochrona środowiska.Księga eko-testów do pracy w szkole i w domu., PKE, Kraków, 1993, 1

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma ekologiczne: Aura, Zielone Brygady, Nieznany świat itp
  2. Czaczyk K., Wojciechowska K., Tworzenie biofilmów bakteryjnych-istota zjawiska i mechanizmy oddziaływania, Biotechnologia 3, 2003, s.180-192
  3. Jurd D. Richard, Biologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2003, Krótkie wykłady
  4. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna, PWN, Warszawa, 2004, drugie
  5. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979, pierwsze i kolejne następne
  6. Lack A.J. Evans D.E., Biologia roślin, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, krótkie wykłady

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Etapy sukcesji ekologicznej w odniesieniu do środowiska wodnego z uwzględnieniem biofilmu4
T-L-2Skład taksonomiczny organizmów tworzących biofilm i biofauling4
T-L-3Przedstawienie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu m.in. sztuczne rafy5
T-L-4Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych.5
T-L-5Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia biologiczne związane z biofaulingiem.3
T-W-2Warunki powstawania biofaulingu – jego rodzaje.3
T-W-3Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.3
T-W-4Fauling i antyfauling w środowisku wodnym.3
T-W-5Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie konspektu7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-6Zaliczenie końcowe przedmiotu2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_W01Student definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczace działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu sukcesji ekologicznej w odniesieniu do projektów biotechnologicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia biologiczne związane z biofaulingiem.
T-W-2Warunki powstawania biofaulingu – jego rodzaje.
T-W-4Fauling i antyfauling w środowisku wodnym.
T-L-4Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Ćwiczenia laboratoryjne m.in. wykorzystujące pokazy multimedialne, filmy, fotografie i zdjęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzajace czastkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, praw i zasad ekologicznych w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
3,0Student definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć, praw i zasad ekologicznych w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
3,5Student definiuje poprawnie wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
4,0Student definiuje poprawnie oraz porównuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
4,5Student definiuje poprawnie, porównuje i interpretuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu
5,0Student definiuje poprawnie, porównuje i interpretuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu oraz analizuje ich przydatność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_U01Student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej, graficznej (np. biofauling, biofilm, sukcesja ekologiczna, łańcuch mikrobiologiczny) w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych (np. monitoringu środowiska wodnego) występujacych na sztucznych oraz naturalnych podłożach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu sukcesji ekologicznej w odniesieniu do projektów biotechnologicznych
C-2Przedstawienie możliwosci poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska wodnego w oparciu o projekty oparte na biotechnologii wykorzystującej sztuczne i naturalne podłoża
C-3Podniesienie świadomosci ekologicznej studentów w zakresie funkcjonowania i monitoringu środowiska wodnego dotyczących naturalnych i sztucznych podłoży
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia biologiczne związane z biofaulingiem.
T-W-2Warunki powstawania biofaulingu – jego rodzaje.
T-W-3Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.
T-W-4Fauling i antyfauling w środowisku wodnym.
T-L-1Etapy sukcesji ekologicznej w odniesieniu do środowiska wodnego z uwzględnieniem biofilmu
T-L-2Skład taksonomiczny organizmów tworzących biofilm i biofauling
T-L-3Przedstawienie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu m.in. sztuczne rafy
T-L-4Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Ćwiczenia laboratoryjne m.in. wykorzystujące pokazy multimedialne, filmy, fotografie i zdjęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzajace czastkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykorzystuje specjalistycznej terminologii ekologicznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na sztucznych i naturalnych podłożach
3,0student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
3,5student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej i pisemnej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
4,0student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
4,5student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach
5,0student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach oraz potrafi opracować i wykorzystać ją przy opracowaniu wyników dotyczących monitoringu środowiska wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_U02Student dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwosci poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska wodnego w oparciu o projekty oparte na biotechnologii wykorzystującej sztuczne i naturalne podłoża
C-3Podniesienie świadomosci ekologicznej studentów w zakresie funkcjonowania i monitoringu środowiska wodnego dotyczących naturalnych i sztucznych podłoży
Treści programoweT-W-2Warunki powstawania biofaulingu – jego rodzaje.
T-W-3Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.
T-W-4Fauling i antyfauling w środowisku wodnym.
T-L-1Etapy sukcesji ekologicznej w odniesieniu do środowiska wodnego z uwzględnieniem biofilmu
T-L-3Przedstawienie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu m.in. sztuczne rafy
T-L-4Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych.
T-L-5Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Ćwiczenia laboratoryjne m.in. wykorzystujące pokazy multimedialne, filmy, fotografie i zdjęcia
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzajace czastkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo technik monitoriingu środowiska wodnego opartych na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka technik monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
3,5student dobiera w większości przypadków prawidłowe techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
4,0student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
4,5student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu
5,0student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu oraz potrafi porównać ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_K01Student ma świadomość powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwosci poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska wodnego w oparciu o projekty oparte na biotechnologii wykorzystującej sztuczne i naturalne podłoża
C-3Podniesienie świadomosci ekologicznej studentów w zakresie funkcjonowania i monitoringu środowiska wodnego dotyczących naturalnych i sztucznych podłoży
Treści programoweT-W-3Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.
T-W-5Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.
T-L-3Przedstawienie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu m.in. sztuczne rafy
T-L-4Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych.
T-L-5Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Ćwiczenia laboratoryjne m.in. wykorzystujące pokazy multimedialne, filmy, fotografie i zdjęcia
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dostrzega powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
3,0student dostrzega powiązania pomiędzy środowiskiem wodnym a wybranymi technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student dostrzega powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska