Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki mikrobiologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki mikrobiologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasycznymi i nowoczesnymi metodami izolacji mikroorganizmów oraz z możliwościami wykorzystania różnych technik mikrobiologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zasady BHP, przygotowanie szkła laboratoryjnego, podstawowy sprzęt | 3 |
T-L-2 | Techniki sterylizacji | 3 |
T-L-3 | Przygotowanie podłoży mikrobiologicznych | 3 |
T-L-4 | Techniki pozyskiwania czystych kultur | 4 |
T-L-5 | Metody hodowli drobnoustrojów | 4 |
T-L-6 | Techniki przygotowania prób do badań mikrobiologicznych | 3 |
T-L-7 | Techniki oznaczania mikroorganizmów w środowisku | 6 |
T-L-8 | Alternatywne metody liczenia drobnoustrojów | 4 |
T-L-9 | Techniki mikroskopowe | 6 |
T-L-10 | Techniki barwienia praparatów | 6 |
T-L-11 | Przechowywanie szczepów bakteryjnych | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | Przygotawanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C2_W01 Student posiada ogólna wiedze w zakresie: podstawowych metod mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów, budowy i zasady działania sprzetu laboratoryjnego, | MS_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-1, S-2 |
MS_1A_C2_W02 Student posiada wiedzę w zakresie wad i zalet metod diagnostycznych. Zna i rozumie pojecia mikrobiologiczne i potrafi je właściwie zastosować | MS_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C2_U01 Student posiada umiejętność: potrafi ocenić przydatność okreslonej techniki mikrobiologicznej do wybranego doświadczenia, wykonywania pod kierunkiem prowadzacego prostych testów, interpretacji i wyciagania wniosków, posługiwania się naukową terminologią mikrobiologiczną dotyczącą technik mikrobiologicznych, | MS_1A_U04 | P1A_U06 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-2, S-3 |
MS_1A_C2_U02 Student posiada umiejętność:posługiwania się sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym do analiz mikrobiologicznych, doboru właściwych technik diagnostycznych do doświadczenia | MS_1A_U04 | P1A_U06 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C2_K01 Student ma świadomość: różnorodności technik mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów | MS_1A_K04 | P1A_K06 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-2, S-3 |
MS_1A_C2_K02 Student ma świadomość wad wynikających z zastosowania określonej techniki mikrobiologicznej | MS_1A_K04 | P1A_K06 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C2_W01 Student posiada ogólna wiedze w zakresie: podstawowych metod mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów, budowy i zasady działania sprzetu laboratoryjnego, | 2,0 | Wiedza studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
MS_1A_C2_W02 Student posiada wiedzę w zakresie wad i zalet metod diagnostycznych. Zna i rozumie pojecia mikrobiologiczne i potrafi je właściwie zastosować | 2,0 | Wiedza studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C2_U01 Student posiada umiejętność: potrafi ocenić przydatność okreslonej techniki mikrobiologicznej do wybranego doświadczenia, wykonywania pod kierunkiem prowadzacego prostych testów, interpretacji i wyciagania wniosków, posługiwania się naukową terminologią mikrobiologiczną dotyczącą technik mikrobiologicznych, | 2,0 | Umiejetność posługiwania się terminologią w zakresie technik mikrobiologicznych, dobór właściwej techniki do danego doświadczenia, wad i zalet ze stosowania danej techniki jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne wymagania | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
MS_1A_C2_U02 Student posiada umiejętność:posługiwania się sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym do analiz mikrobiologicznych, doboru właściwych technik diagnostycznych do doświadczenia | 2,0 | Umiejetność studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Umiejetność studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejetność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Umiejetność studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C2_K01 Student ma świadomość: różnorodności technik mikrobiologicznych wykorzystywanych do izolacji mikroorganizmów | 2,0 | Świadomość studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
MS_1A_C2_K02 Student ma świadomość wad wynikających z zastosowania określonej techniki mikrobiologicznej | 2,0 | Świadomość studenta na temat technik mikrobiologicznych jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalajaca, ale ze znaczacymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyzej średniego standardu, z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w wyzej wymienionym zakresie jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Buczek J., Buczek K., Zarys mikrobiologii ogólnej, Białystok, Lublin, 2000
- Buczek J., Mikrobiologia dla biologów, Białystok, Lublin, 1995
- Burbianka M., Pliszka A., Mikrobiologia żywności, PZWL, 1983
- Duszkiewicz-Reinhard W., Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej, SGGW, Warszawa, 2000
- Kocwowa E., Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1984
- Różalski A., Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1996
Literatura dodatkowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2001
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2005