Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Patofizjologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patofizjologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: podstawy mikrobiologii, podstawy fozjologii człowieka, biochemia, mikrobiologii lekarskiej oraz żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie patofizjologii człowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie roli patogenów w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka zakażeń jamy ustnej i przełyku. Pobieranie wymazów, posiew na podłoża stałe i płynne. Omówienie zasad różnicowania bakterii. | 2 |
T-L-2 | Ocena materiału z poprzedniego ćwiczenia. Powtórzenie zasad diagnostyki lab. Diagnostyka zmian zapalnych występujących w obrębie żołądka i dwunastnicy. Omówienie zasad różnicowania bakterii. Ocena wzorcowych hodowli. | 2 |
T-L-3 | Omówienie schorzeń zapalnych wątroby dróg żółciowych pod kątem diagnostyki wirusologicznej i bakteriologicznej. | 2 |
T-L-4 | Omówienie wartości śródoperacyjnego pobierania materiałów, zasady przesyłania materiału w kierunku beztlenowców. Diagnostyka zakażeń wywołanych bakteriami beztlenowymi. Antybiotykooporność. | 2 |
T-L-5 | Zasady pobierania moczu u dorosłych i dzieci. Wartość wyników dodatnich. Różnicowanie drobnoustrojów zasiedlających drogi moczowe. | 2 |
T-L-6 | Omówienie zasad pobierania materiału do badań bakteriologicznych z układu rodnego. Omówienie fizjologicznej i patogennej flory bakteryjnej oraz grzybów i wirusów występujących w drogach rodnych. | 2 |
T-L-7 | Omówienie sposobów materiału z górnych dróg oddechowych. Zasady przesyłania materiału, podłoża namnażająco-różnicujące. Nosicielstwo a zakażenie. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej | 1 |
T-W-2 | Patofizjologia chorób przełyku | 1 |
T-W-3 | Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy | 2 |
T-W-4 | Choroby wątroby | 1 |
T-W-5 | Choroby dróg żółciowych | 1 |
T-W-6 | Patogeneza ostrego i przewleklego zapalenia trzustki | 1 |
T-W-7 | Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit | 1 |
T-W-8 | Choroby nerek | 1 |
T-W-9 | Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych | 2 |
T-W-10 | Zakażenia układu rodnego u kobiet i mężczyzn. | 1 |
T-W-11 | Obturacyjne zapalenia oskrzeli | 1 |
T-W-12 | Patogeneza typowych i atypowych zapaleń płuc | 1 |
T-W-13 | Patofizjologia niektórych chorób skóry: trądzik, łuszczyca. odleżyny | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 20 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków |
M-4 | Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczen. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy z przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O12-1_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. Posiada wiedzę na temat niepożądanych zmian zachodzących w komórkach i narządach oraz metod ich badania. | MS_1A_W02, MS_1A_W07, MS_1A_W13 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O12-1_U01 Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrafi różnicować patogeny wywołujące poszczególne schorzenia u ludzi. | MS_1A_U03, MS_1A_U05, MS_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O12-1_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O12-1_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. Posiada wiedzę na temat niepożądanych zmian zachodzących w komórkach i narządach oraz metod ich badania. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Nie potrafi wskazać jakie zmiany zachodzą w organizmie pod wpływem patogenów. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Posiada dostateczną wiedzę w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania oraz w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania oraz w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Ponadto zna zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Ponadto zna zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O12-1_U01 Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrafi różnicować patogeny wywołujące poszczególne schorzenia u ludzi. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy. |
3,0 | Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O12-1_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
- Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2., PZWL, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Patofizjologia kliniczna Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009, wyd. 2