Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Zanieczyszczenie i ochrona wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zanieczyszczenie i ochrona wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowa wiedza z chemii analitycznej |
W-3 | Umiejetność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników |
W-4 | Podstawowa wiedza z geografii, ze szzczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologi |
W-5 | Umiejetność posługiwania się PC |
W-6 | Umiejetność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
W-7 | Znajomość zasad BHP obowiązujacych w laboratorium chemicznym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód |
C-2 | Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych |
C-3 | Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków |
C-4 | Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii |
C-5 | Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika |
C-6 | Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie zawartości materii organicznej w ściekach | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie związków azotu w sciekach | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości fosforu w ściekch | 3 |
T-L-4 | Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji | 2 |
T-W-2 | Samooczyszczanie się wód powierzchniowych | 2 |
T-W-3 | Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych | 2 |
T-W-4 | Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii | 1 |
T-W-5 | Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich | 3 |
T-W-6 | Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie | 2 |
T-W-7 | Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód | 1 |
T-W-8 | Prawna ochrona wód | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie źródeł | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury oraz innych źródeł wiedzy | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Seminarium |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena formująca: Test |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-1_W01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa | MS_1A_W01, MS_1A_W20 | P1A_W01, P1A_W03 | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
MS_1A_O2-1_W02 Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | MS_1A_W05, MS_1A_W20 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W08 | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-1_U01 Umiejętność oceny stanu biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę | MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U03, MS_1A_U09, MS_1A_U10, MS_1A_U12 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 | C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
MS_1A_O2-1_U02 Umiejętność określenia stanu zanieczyszczenia akwenów oraz określenie podstawowych zasad jego ochrony i rekultywacji | MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U04, MS_1A_U12, MS_1A_U13 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10 | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
MS_1A_O2-1_U03 Umiejetność oceny stopnia zanieczyszczenia ścieków oraz koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik | MS_1A_U01, MS_1A_U10, MS_1A_U12 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07 | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-1_K01 Potrafi ocenić stan zanieczyszzcenia wód, ocenić jego wpływ na biocenozę. Potrafi ocenić skuteczność metod oczyszczania ścieków. Potrafi prowadzić badania akwenów pod kątem stanu jakości ich wód. Potrafi ocenić wpływ ścieków na odbiornik i stanu wód na warunkich siedliskowe biocenoz | MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05, MS_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-1_W01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz | |
MS_1A_O2-1_W02 Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-1_U01 Umiejętność oceny stanu biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz | |
MS_1A_O2-1_U02 Umiejętność określenia stanu zanieczyszczenia akwenów oraz określenie podstawowych zasad jego ochrony i rekultywacji | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i wiczeń | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz | |
MS_1A_O2-1_U03 Umiejetność oceny stopnia zanieczyszczenia ścieków oraz koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-1_K01 Potrafi ocenić stan zanieczyszzcenia wód, ocenić jego wpływ na biocenozę. Potrafi ocenić skuteczność metod oczyszczania ścieków. Potrafi prowadzić badania akwenów pod kątem stanu jakości ich wód. Potrafi ocenić wpływ ścieków na odbiornik i stanu wód na warunkich siedliskowe biocenoz | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeńV |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Literatura podstawowa
- Hermanowicz W. i wsp., Fizyczno-chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i srodowisko, Białystok, 1999
- Kajak Zdz., Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- KubiakJ., Tórz A., Nędzarek A, Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999