Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i wybranych działów mykologii na poziomie szkoły średniej oraz mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.3
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.4
T-L-3Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2)1
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.4
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.4
T-L-6Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4)1
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.4
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.4
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie2
T-L-10Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych3
30
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP4
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.2
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach2
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie2
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.2
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych2
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym2
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie4
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.2
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie2
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane2
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze2
T-W-13Egzamin pisemny2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
MS_1A_W03, MS_1A_W04, MS_1A_W08P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów
MS_1A_W04, MS_1A_W08P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_W03
Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
MS_1A_W04, MS_1A_W08, MS_1A_W09, MS_1A_W10P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_U01
Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej
MS_1A_U01, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U08P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_U02
Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
MS_1A_U01, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U07, MS_1A_U09P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_K02
Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
MS_1A_K01, MS_1A_K04, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, nie potrafi ich jednak dostosować do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, potrafi je odnieść dostosować do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów; nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, nie zna jednak mykologicznych określeń w języku łacińskim
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, zna większość mikologicznych określeń w języku łacińskim
MS_1A_C5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych grzybów i OGP, nie zna ich przedstawicieli ani specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy ani kryteriów podziału taksonomicznego
3,5Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wskazuje na specyfikę ich budowy rozróżnia kryteria podziału taksonomicznego
4,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wymienia i wskazuje na podanych przez siebie przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
4,5Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP, zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz w 60% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
5,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP; zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz 90% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
MS_1A_C5_W03
Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
2,0Student nie potrafi wymienić grup troficznych grzybów; nie rozpoznaje ich przedstawicieli; nie zna ich nazewnictwa polskiego i łacińskietgo
3,0Student jedynie wymienia grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, ogólnikowo wymienia znaczenie grup troficznych w ekosystemie i gospodarce człowieka, nie potrafi wyjaśnić mechanizmu ich aktywności
3,5Student wymienia i ogólnikowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać jednostkowe przykłady gatunków ( w języku polskim znając ok. 60% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,5Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać większość przykładów gatunków ( w języku polskim znając ok. 90% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
5,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, swobodnie nazwa większość (ponad 90%) przykładowych gatunków, w języku polskim i łacińskim nomenklatury) , wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_U01
Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu mykologii
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęciai specjalistyczne z zakresu mykologii
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka (podanych przez nauczyciela)przykłady
4,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów. Umie wykorzystać nazewnictwop łacińskie w terminologii mykologicznej
MS_1A_C5_U02
Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
2,0Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka
3,0Student bardzo ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza obserwację miejsc występowania grzybów, wymienia, ale nie rozumie, związków i skutków środowiskowych i gospodarczych, tego występowania ze specyfiką aktywności biochemicznej tych organizmów człowieka
3,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami
4,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków
4,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki
5,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać
2,0Student nie rozumie potrzeby stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, nie jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym nie jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C5_K02
Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
2,0Student nie ma świadomości roli społecznej, nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,0Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bujakiewicz A., Lisiewska M., Mikologia.Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2003, ISBN 83-89290-24-3
  2. Dynowska M., Ejdys E. (red.), Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego, Olsztyn, 2011, ISBN 978-83-7299-722-7
  3. Grajewski J. (red.)., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. UKW. Bydgoszcz, Bydgoszcz, 2006
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW Warszawa., Warszawa., 2003, ISBN 83-7274-056-9
  5. Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników, PWRiL, Warszawa, 1987, ISBN 83-09-01137-7

Literatura dodatkowa

  1. Bilai V.I., Antibiotic-producing microscopic fungi, Elevier Publishing Company, Amsterdam/London/New York, 1963
  2. Butt C.W., Jackson C.W., Magan N., Fungi as biocontrol agents. Progress, Problems and potential, CABI Publishing, Oxon UK, New York USA, 2001, ISBN 0 85199 356 7
  3. Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983, ISBN 83-09-00714-5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.3
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.4
T-L-3Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2)1
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.4
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.4
T-L-6Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4)1
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.4
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.4
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie2
T-L-10Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP4
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.2
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach2
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie2
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.2
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych2
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym2
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie4
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.2
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie2
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane2
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze2
T-W-13Egzamin pisemny2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_W01Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie różnorodności grzybów w ekosystemach i gospodarce człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, nie potrafi ich jednak dostosować do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, potrafi je odnieść dostosować do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów; nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, nie zna jednak mykologicznych określeń w języku łacińskim
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, zna większość mikologicznych określeń w języku łacińskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_W02Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie różnorodności grzybów w ekosystemach i gospodarce człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
Treści programoweT-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych grzybów i OGP, nie zna ich przedstawicieli ani specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy ani kryteriów podziału taksonomicznego
3,5Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wskazuje na specyfikę ich budowy rozróżnia kryteria podziału taksonomicznego
4,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wymienia i wskazuje na podanych przez siebie przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
4,5Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP, zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz w 60% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
5,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP; zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz 90% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_W03Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie różnorodności grzybów w ekosystemach i gospodarce człowieka.
MS_1A_W09Ma wiedzę na temat podstaw biotechnologii oraz procesów z udziałem mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić grup troficznych grzybów; nie rozpoznaje ich przedstawicieli; nie zna ich nazewnictwa polskiego i łacińskietgo
3,0Student jedynie wymienia grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, ogólnikowo wymienia znaczenie grup troficznych w ekosystemie i gospodarce człowieka, nie potrafi wyjaśnić mechanizmu ich aktywności
3,5Student wymienia i ogólnikowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać jednostkowe przykłady gatunków ( w języku polskim znając ok. 60% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,5Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać większość przykładów gatunków ( w języku polskim znając ok. 90% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
5,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, swobodnie nazwa większość (ponad 90%) przykładowych gatunków, w języku polskim i łacińskim nomenklatury) , wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_U01Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu mykologii
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęciai specjalistyczne z zakresu mykologii
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka (podanych przez nauczyciela)przykłady
4,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów. Umie wykorzystać nazewnictwop łacińskie w terminologii mykologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_U02Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
MS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka
3,0Student bardzo ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza obserwację miejsc występowania grzybów, wymienia, ale nie rozumie, związków i skutków środowiskowych i gospodarczych, tego występowania ze specyfiką aktywności biochemicznej tych organizmów człowieka
3,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami
4,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków
4,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki
5,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_K01Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, nie jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym nie jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_K02Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli społecznej, nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,0Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,5
4,0
4,5
5,0