Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Wirusologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wirusologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedz z zakresu biologii, biologii komórki, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych2
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów2
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki4
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne2
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.4
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.1
15
wykłady
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.4
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.2
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.2
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.4
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.2
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.2
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.2
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.2
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.2
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.2
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
MS_1A_W03, MS_1A_W06, MS_1A_W07, MS_1A_W11, MS_1A_W12P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
MS_1A_U01, MS_1A_U04, MS_1A_U07, MS_1A_U10P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
MS_1A_K04P1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych.
4,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności.
4,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych.
5,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach. Potrafi poprowadzić dyskusję na wybrane zagadnienie z zakresu wirusologii ogólnej.

Literatura podstawowa

  1. Collier L. Oxford J., Wirusologia, PZWL, Warszawa, 2001, Drugie
  2. Goździcka-Józefiak A., Wirusologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2004, Pierwsze
  3. Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, PWN, Warszawa, 2004, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Larski Z., Diagnostyka wirusologiczna chorób zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1992, Trzecie
  2. Alberts B i inni, Podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2009, Drugie
  3. Wybrane publikacje dotyczące nowych wirusów i nowych technik detekcji, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych2
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów2
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki4
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne2
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.4
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.4
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.2
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.2
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.4
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.2
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.2
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.2
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.2
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.2
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.2
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C13_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W06Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów zwierząt oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W11Ma podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych .
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych.
4,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności.
4,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych.
5,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C13_U01Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C13_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach. Potrafi poprowadzić dyskusję na wybrane zagadnienie z zakresu wirusologii ogólnej.