Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Biologiczny monitoring jakości środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczny monitoring jakości środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróznorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z biologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-L-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-L-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.1
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-L-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)1
T-L-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.1
T-L-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych1
T-L-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey1
10
wykłady
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego1
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.1
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)1
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Wykonanie konspektu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-6Udział w konsultacjach8
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu4
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Udział w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
MS_1A_W05, MS_1A_W20P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W08C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_O1-2_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
MS_1A_W20P1A_W01C-3, C-5T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_U01
Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
MS_1A_U01, MS_1A_U04, MS_1A_U11, MS_1A_U12P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07C-3, C-4, C-5T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb
MS_1A_K04P1A_K06C-3T-L-4, T-W-3, T-W-6, T-L-7, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
MS_1A_O1-2_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_U01
Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego

Literatura podstawowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  3. Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1
  4. Rodina A.G., Mikrobiologiczne metody badania wód, PWRiL, Warszawa, 1968
  5. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  6. Namieśnik J., Łukasik J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995
  7. Rosiak-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWn, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  2. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  3. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  4. Ledwoń K., Ekologiczne podstawy kształtowania technosfery, PWN, Warszawa - Wrocław, 1998, Wydawnictwo naukowe
  5. Wiatr I., Inżynieria ekologiczna, PTIE, Warszawa - Lublin, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-L-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-L-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.1
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-L-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)1
T-L-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.1
T-L-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych1
T-L-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego1
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.1
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)1
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Wykonanie konspektu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-6Udział w konsultacjach8
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Udział w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróznorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z biologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_W02Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-L-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-L-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-L-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_U01Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U12Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-L-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-L-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-L-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-L-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-L-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego