Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Immunologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 20 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, fozjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod immunologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków.2
T-L-2Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków.2
T-L-3Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków.2
T-L-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.2
T-L-5Metody określania reakcji nadwrażliwosci. Analiza przypadków.2
T-L-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.1
T-L-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne, diety).1
T-L-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).2
T-L-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy).2
T-L-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
T-L-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
20
wykłady
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna1
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną1
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T1
T-W-6Swoista odporność humoralna2
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych2
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki1
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości1
T-W-12Autoimmunizacja1
T-W-13Immunologia nowotworów1
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
A-L-5Analiza wskazanej literatury20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
MS_1A_W11, MS_1A_W13P1A_W04, P1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
MS_1A_U04, MS_1A_U08P1A_U01, P1A_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
  3. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków.2
T-L-2Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków.2
T-L-3Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków.2
T-L-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.2
T-L-5Metody określania reakcji nadwrażliwosci. Analiza przypadków.2
T-L-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.1
T-L-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne, diety).1
T-L-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).2
T-L-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy).2
T-L-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
T-L-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna1
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną1
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T1
T-W-6Swoista odporność humoralna2
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych2
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki1
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości1
T-W-12Autoimmunizacja1
T-W-13Immunologia nowotworów1
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
A-L-5Analiza wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C17_W01Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Ma podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych .
MS_1A_W13Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, niepożądanych zmian w nich zachodzących oraz technik ich badania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-L-1Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków.
T-L-2Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-L-3Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków.
T-L-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-L-5Metody określania reakcji nadwrażliwosci. Analiza przypadków.
T-L-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.
T-L-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy).
T-L-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-L-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-12Autoimmunizacja
T-W-13Immunologia nowotworów
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-L-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne, diety).
T-L-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C17_U01Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-L-1Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków.
T-L-2Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-L-3Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków.
T-L-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-L-5Metody określania reakcji nadwrażliwosci. Analiza przypadków.
T-L-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.
T-L-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy).
T-L-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-L-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-L-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne, diety).
T-L-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C17_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-L-1Metody badania odporności nieswoistej humoralnej. Analiza przypadków.
T-L-2Metody badania odporności nieswoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-L-3Metody oceny odporności swoistej humoralnej. Analiza przypadków.
T-L-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-L-5Metody określania reakcji nadwrażliwosci. Analiza przypadków.
T-L-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.
T-L-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy).
T-L-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-L-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-12Autoimmunizacja
T-W-13Immunologia nowotworów
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-L-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne, diety).
T-L-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.