Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka - Blok:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia rybacka - Blok
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 4,00,50zaliczenie
wykładyW6 45 4,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy zakres wiedzy z biologii, chemii i ekologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoryjne i terenowe metody oceny jakości mikrobiologicznej w produkcji rybackiej.6
T-L-2Typy i źródła zagrożeń mikrobiologicznych w rybactwie.6
T-L-3Wskaźniki mirkobiologiczne jako wyznacznik jakości i przydatności technologicznej wody.4
T-L-4Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej5
T-L-5Ocena stopnia replikacji ptaogenów w organizmie ryby.2
T-L-6Procesy poliploidyzacji u ryb. Metody kariotypowania.4
T-L-7Androgeneza i gynogeneza. Metody pozyskiwania populacji jednopłciowych u ryb.4
T-L-8Replikacja obcego DNA w organizmie ryby. Metody badań obecności obcego DNA w tkankach.8
T-L-9Metody izolacji DNA u ryb. Technika poboru materiału i zasada przebiegu procesu izolacji.6
45
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z dziedziny biotechnologii. Wprowadzenie do dyscypliny oraz przybliżenie technik badawczych w niej wykorzystywanych.2
T-W-2Mikroorganizmy w środowisku wodnym jako wyznacznik jej jakości i przydatności technologicznej.2
T-W-3Drobnoustroje patogenne w środowisku wodnym i wskaźniki ich obecności.4
T-W-4Biotechnologiczne wykorzystanie mikroroganizmów w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.4
T-W-5Mikrobiologiczne stymulatory odporności immunologicznej ryb oraz mozliwości wykorzystania biopreparatów jako alternatywa dla środków chemicznych stosowanych w celach prewencyjnych i leczniczych w hodowli organizmów wodnych.6
T-W-6Regulacja stosowania ASW oraz skutki antybiotykooporności drobnoustrojów w rybactwie.2
T-W-7System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem w intensywnej hodowli ryb. Prawo w krajach UE oraz działania zapobiegawcze i procedury monitorowania jako podstawowe czynniki bezpieczeństwa w chowie i hodowli ryb.3
T-W-8Genom i metody jego analizy. Zastosowanie i schemat działania enzymów restrykcyjnych. Metoda RFLP. Sekwencjonowanie.4
T-W-9Transformacja genetyczna i metody wprowadzania obcego DNA do komórek.4
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie.2
T-W-11Funkcja i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-12Terapia genowa. Założenia, wykorzystanie i krytyka.2
T-W-13Klonowanie molekularne. Sztuczne chromosomy.6
T-W-14Głowne osiągnięcia biotechnologii ze szczególnym wskazaniem na zastosowanie w rybactwie.2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych45
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych45
120
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-3Konsultacje z prowadzącycm zajęcia15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu55
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S03_W01
Student ma wiedze na temat wystepowania, biologii i metod oznaczania mikroorganizmów występujących w środowisku wodnym, w tym drobnoustrojów wskaźnikowych i patogennych. Zna zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności immunologicznej ryb oraz doboru biopreparatów w zależności od celu wykorzystania.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
EMO_1A_S03_W02
Student rozumie potrzebę wprowadzania systemów kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwość wykorzystania metod biologicznych w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
EMO_1A_S03_W03
Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych, w szczególności potrafi scharakteryzować techniki transformacji genetycznej oraz metody wprowadzania obcego DNA do komórek. Dysponuje wiedzą z zakresu wykorzystania organizmów modyfikowanych genetycznie. Zna rolę komórek macierzystych oraz ich właściwości. Potrafi zdefiniować zasadę działania terapii genowej.
EMO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S03_U01
Student potrafi oznaczyć gatunki mikroorganizmów patogennych i wskazujących na określone źródło zanieczyszczenia oraz oszacować stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego badanego środowiska. Potrafi dobrać rodzaj i skład biopreparatów w celu ich wykorzystania w biotechnologii rybackiej.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U12, EMO_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-2
EMO_1A_S03_U02
Zna zasady wprowadzenia systemów kontroli jakości mikrobiologicznej oraz możliwości biotechnologicznego wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania
EMO_1A_U01, EMO_1A_U04, EMO_1A_U12, EMO_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-4, T-W-6, T-W-7M-3S-1, S-2
EMO_1A_S03_U03
Student potrafi u ryb zdiagnozować i odróżnić nosicielstwo od formy klinicznej choroby a także jest w stanie ocenić przebieg infekcji w aspekcie procesu replikacji DNA w tkankach ryb. Potrafi oszacować niebezpieczeństwo wynikające z badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Zna możliwości wykorzystania komórek macierzystych
EMO_1A_U12R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-L-4, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S03_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S03_W01
Student ma wiedze na temat wystepowania, biologii i metod oznaczania mikroorganizmów występujących w środowisku wodnym, w tym drobnoustrojów wskaźnikowych i patogennych. Zna zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności immunologicznej ryb oraz doboru biopreparatów w zależności od celu wykorzystania.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz mechanizmy regulujace odporność immunologiczną ryb
4,0Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych, mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności
4,5Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki. Zna mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności w zalezności od oczekiwanych efektów
5,0Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki w powiązaniu z osiąganymi efektami hodowli. Zna mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności w zależności od oczekiwanych efektów. Potrafi krytycznie przeanalizować uzyskane wyniki i przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
EMO_1A_S03_W02
Student rozumie potrzebę wprowadzania systemów kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwość wykorzystania metod biologicznych w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych
4,0Student w zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Rozumie celowość ich zastosowania.
4,5Student w zna pojęcia, systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania i rozumie celowość ich zastosowania .
5,0Student w zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania, rozumie celowość ich zastosowania a na podstawie zinterpretowanych przez siebie wyników potrafi przeprowadzić dyskusje.
EMO_1A_S03_W03
Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych, w szczególności potrafi scharakteryzować techniki transformacji genetycznej oraz metody wprowadzania obcego DNA do komórek. Dysponuje wiedzą z zakresu wykorzystania organizmów modyfikowanych genetycznie. Zna rolę komórek macierzystych oraz ich właściwości. Potrafi zdefiniować zasadę działania terapii genowej.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę przekazaną na zajęciach
3,5Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych w stopniu większym niż przeciętny. W zakresie podstawowym potrafi wymienić i krótko scharakterzować metody transportu obcego DNA do komórek oraz zna definicję i podstawową role komórek macierzystych.
4,0Student zna pojęcia z zakresu biotechnologii oraz potrafi przedstawić i opisać metody badawcze w tej dziedzinie. Potrafi scharakteryzować metody transportu DNA do komórek oraz dostosować najbardziej odpowiednią metodę dla konkretnego typu komórek.Potrafi przedstawić pochodzenie i rolę komórek macierzystych. Potrafi zdefiniować i podać przykłady organizmów wodnych z modyfikacjami genetycznymi. Student potrafi przedstawić rolę i znaczenie terapii genowej.
4,5Student zna pojęcia z zakresu biotechnologii oraz potrafi przedstawić i opisać metody badawcze w tej dziedzinie. Potrafi scharakteryzować metody transportu DNA do komórek oraz dostosować najbardziej odpowiednią metodę badawczą dla konkretnego typu komórek. Potrafi przedstawić pochodzenie i rolę komórek macierzystych. Potrafi zdefiniować i podać przykłady organizmów wodnych z modyfikacjami genetycznymi. Student potrafi przedsatwić rolę i znaczenie terapii genowej. Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach przedmiotowych broniąc merytorycznie własnych opinii.
5,0Student zna podstawowe pojęcia i procesy biotechnologiczne. Potrafi charakteryzować techniki transformacji genetycznej. Zna i rozumie mechanizmy umozliwiające wprowadzanie obcego DNA do komórek. Zna techniki tworzenia organizmów genetycznie zmodyfikowanych i umie podac przykłady dla organizmów wodnych. Potrafi zdefiniowac pochodzenie, rolę i znaczenie komórek macierzystych oraz zasadę działania terpii genowej. Potrafi merytorycznie poprowadzić dyskusję przedmiotową oraz interpretować uzyskane wyniki badań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S03_U01
Student potrafi oznaczyć gatunki mikroorganizmów patogennych i wskazujących na określone źródło zanieczyszczenia oraz oszacować stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego badanego środowiska. Potrafi dobrać rodzaj i skład biopreparatów w celu ich wykorzystania w biotechnologii rybackiej.
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej mu na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz mechanizmy regulujace odporność immunologiczną ryb
4,0Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych, mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności
4,5Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki. Rozumie zasady obowiązujace w regulacji odporności immunologicznej ryb oraz potrafi zastosować mikrobiologiczne stymulatory odporności w zalezności od oczekiwanych efektów
5,0Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki w powiązaniu z osiąganymi efektami hodowli. Rozumie mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz potrafi zastosować mikrobiologiczne stymulatory odporności w zależności od oczekiwanych efektów. Potrafi krytycznie przeanalizować uzyskane wyniki i przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
EMO_1A_S03_U02
Zna zasady wprowadzenia systemów kontroli jakości mikrobiologicznej oraz możliwości biotechnologicznego wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi stosować pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz potrafi wykorzystać mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych
4,0Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosowac mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Rozumie celowość ich zastosowania.
4,5Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosować mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania i rozumie celowość ich zastosowania .
5,0Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosować mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania, rozumie celowość ich zastosowania a na podstawie zinterpretowanych przez siebie wyników potrafi przeprowadzić dyskusje.
EMO_1A_S03_U03
Student potrafi u ryb zdiagnozować i odróżnić nosicielstwo od formy klinicznej choroby a także jest w stanie ocenić przebieg infekcji w aspekcie procesu replikacji DNA w tkankach ryb. Potrafi oszacować niebezpieczeństwo wynikające z badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Zna możliwości wykorzystania komórek macierzystych
2,0Student nie posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić typ infekcji wirusowej u ryb bez wskazania na tempo replikacji patogenu.
4,0Student odróznia nosicielstwo od formy klinicznej i umie wskaać drogi transportu obcego DNA do tkanek ryb. Ogólnie interpretuje wyniki badań i wyciaga ogólne wnioski.
4,5Student potrafi dokonać poboru prób do badań diagnostycznych. Jest w stanie wskazać na źródło infekcji i ocenić jej wpływ na kodycję populacji ryb. Dobrze radzi sobie ze studiowaniem literatury przedmiotu.
5,0Student potrafi pobrać próby do badań diagnostycznych, zna mechanizmy replikacji obcego DNA w tkankach ryb oraz potrafi wskazać metody ich detekcji. Potrafi ocenić kondycje populacji ryb, zna zagrożenia wynikaące z transformacji genowej i pozyskiwania organizmów wodnych zmodyfikowanych genetycznie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S03_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii rybackiej
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii rybackiej
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie i przeprowadzić na ten temat dyskusje

Literatura podstawowa

  1. C. Ratledge. B. Kristiansen, Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011, Pierwsze
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2010, Pierwsze
  3. J. Buchowicz, Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009, Pierwsze
  4. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2008, Pierwsze
  5. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007, Pierwsze
  6. Zmysłowska I, Korzekwa K., Drobnoustroje w biotechnologii, UWM, Olsztyn, 2011
  7. Ptak W., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2008
  8. Libudzisz z., Kowal K., Żakowska z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998, Pierwsze
  2. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb, Uniwersyet Warmińsko Mazurski, Olsztyn, 2010, Pierwsze
  3. Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003, Pierwsze
  4. Jankun M., Furgała-Selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowanego środowiska naturalnego, Agencja Wydawnicza ARGI, Olsztyn, 2011, Pierwsze
  5. Konieczna K., Membrany i procesy membranowe w ochronie środowiska., Komitet Inżynierii Środowiska PAN, Gliwice, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoryjne i terenowe metody oceny jakości mikrobiologicznej w produkcji rybackiej.6
T-L-2Typy i źródła zagrożeń mikrobiologicznych w rybactwie.6
T-L-3Wskaźniki mirkobiologiczne jako wyznacznik jakości i przydatności technologicznej wody.4
T-L-4Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej5
T-L-5Ocena stopnia replikacji ptaogenów w organizmie ryby.2
T-L-6Procesy poliploidyzacji u ryb. Metody kariotypowania.4
T-L-7Androgeneza i gynogeneza. Metody pozyskiwania populacji jednopłciowych u ryb.4
T-L-8Replikacja obcego DNA w organizmie ryby. Metody badań obecności obcego DNA w tkankach.8
T-L-9Metody izolacji DNA u ryb. Technika poboru materiału i zasada przebiegu procesu izolacji.6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z dziedziny biotechnologii. Wprowadzenie do dyscypliny oraz przybliżenie technik badawczych w niej wykorzystywanych.2
T-W-2Mikroorganizmy w środowisku wodnym jako wyznacznik jej jakości i przydatności technologicznej.2
T-W-3Drobnoustroje patogenne w środowisku wodnym i wskaźniki ich obecności.4
T-W-4Biotechnologiczne wykorzystanie mikroroganizmów w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.4
T-W-5Mikrobiologiczne stymulatory odporności immunologicznej ryb oraz mozliwości wykorzystania biopreparatów jako alternatywa dla środków chemicznych stosowanych w celach prewencyjnych i leczniczych w hodowli organizmów wodnych.6
T-W-6Regulacja stosowania ASW oraz skutki antybiotykooporności drobnoustrojów w rybactwie.2
T-W-7System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem w intensywnej hodowli ryb. Prawo w krajach UE oraz działania zapobiegawcze i procedury monitorowania jako podstawowe czynniki bezpieczeństwa w chowie i hodowli ryb.3
T-W-8Genom i metody jego analizy. Zastosowanie i schemat działania enzymów restrykcyjnych. Metoda RFLP. Sekwencjonowanie.4
T-W-9Transformacja genetyczna i metody wprowadzania obcego DNA do komórek.4
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie.2
T-W-11Funkcja i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-12Terapia genowa. Założenia, wykorzystanie i krytyka.2
T-W-13Klonowanie molekularne. Sztuczne chromosomy.6
T-W-14Głowne osiągnięcia biotechnologii ze szczególnym wskazaniem na zastosowanie w rybactwie.2
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych45
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych45
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-3Konsultacje z prowadzącycm zajęcia15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu55
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_W01Student ma wiedze na temat wystepowania, biologii i metod oznaczania mikroorganizmów występujących w środowisku wodnym, w tym drobnoustrojów wskaźnikowych i patogennych. Zna zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności immunologicznej ryb oraz doboru biopreparatów w zależności od celu wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-L-1Laboratoryjne i terenowe metody oceny jakości mikrobiologicznej w produkcji rybackiej.
T-L-2Typy i źródła zagrożeń mikrobiologicznych w rybactwie.
T-L-3Wskaźniki mirkobiologiczne jako wyznacznik jakości i przydatności technologicznej wody.
T-W-2Mikroorganizmy w środowisku wodnym jako wyznacznik jej jakości i przydatności technologicznej.
T-W-3Drobnoustroje patogenne w środowisku wodnym i wskaźniki ich obecności.
T-W-4Biotechnologiczne wykorzystanie mikroroganizmów w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.
T-W-5Mikrobiologiczne stymulatory odporności immunologicznej ryb oraz mozliwości wykorzystania biopreparatów jako alternatywa dla środków chemicznych stosowanych w celach prewencyjnych i leczniczych w hodowli organizmów wodnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz mechanizmy regulujace odporność immunologiczną ryb
4,0Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych, mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności
4,5Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki. Zna mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności w zalezności od oczekiwanych efektów
5,0Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki w powiązaniu z osiąganymi efektami hodowli. Zna mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności w zależności od oczekiwanych efektów. Potrafi krytycznie przeanalizować uzyskane wyniki i przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_W02Student rozumie potrzebę wprowadzania systemów kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwość wykorzystania metod biologicznych w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-L-4Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej
T-W-6Regulacja stosowania ASW oraz skutki antybiotykooporności drobnoustrojów w rybactwie.
T-W-7System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem w intensywnej hodowli ryb. Prawo w krajach UE oraz działania zapobiegawcze i procedury monitorowania jako podstawowe czynniki bezpieczeństwa w chowie i hodowli ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych
4,0Student w zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Rozumie celowość ich zastosowania.
4,5Student w zna pojęcia, systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania i rozumie celowość ich zastosowania .
5,0Student w zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania, rozumie celowość ich zastosowania a na podstawie zinterpretowanych przez siebie wyników potrafi przeprowadzić dyskusje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_W03Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych, w szczególności potrafi scharakteryzować techniki transformacji genetycznej oraz metody wprowadzania obcego DNA do komórek. Dysponuje wiedzą z zakresu wykorzystania organizmów modyfikowanych genetycznie. Zna rolę komórek macierzystych oraz ich właściwości. Potrafi zdefiniować zasadę działania terapii genowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z dziedziny biotechnologii. Wprowadzenie do dyscypliny oraz przybliżenie technik badawczych w niej wykorzystywanych.
T-W-8Genom i metody jego analizy. Zastosowanie i schemat działania enzymów restrykcyjnych. Metoda RFLP. Sekwencjonowanie.
T-W-9Transformacja genetyczna i metody wprowadzania obcego DNA do komórek.
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie.
T-W-11Funkcja i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-12Terapia genowa. Założenia, wykorzystanie i krytyka.
T-W-13Klonowanie molekularne. Sztuczne chromosomy.
T-W-14Głowne osiągnięcia biotechnologii ze szczególnym wskazaniem na zastosowanie w rybactwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę przekazaną na zajęciach
3,5Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych w stopniu większym niż przeciętny. W zakresie podstawowym potrafi wymienić i krótko scharakterzować metody transportu obcego DNA do komórek oraz zna definicję i podstawową role komórek macierzystych.
4,0Student zna pojęcia z zakresu biotechnologii oraz potrafi przedstawić i opisać metody badawcze w tej dziedzinie. Potrafi scharakteryzować metody transportu DNA do komórek oraz dostosować najbardziej odpowiednią metodę dla konkretnego typu komórek.Potrafi przedstawić pochodzenie i rolę komórek macierzystych. Potrafi zdefiniować i podać przykłady organizmów wodnych z modyfikacjami genetycznymi. Student potrafi przedstawić rolę i znaczenie terapii genowej.
4,5Student zna pojęcia z zakresu biotechnologii oraz potrafi przedstawić i opisać metody badawcze w tej dziedzinie. Potrafi scharakteryzować metody transportu DNA do komórek oraz dostosować najbardziej odpowiednią metodę badawczą dla konkretnego typu komórek. Potrafi przedstawić pochodzenie i rolę komórek macierzystych. Potrafi zdefiniować i podać przykłady organizmów wodnych z modyfikacjami genetycznymi. Student potrafi przedsatwić rolę i znaczenie terapii genowej. Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach przedmiotowych broniąc merytorycznie własnych opinii.
5,0Student zna podstawowe pojęcia i procesy biotechnologiczne. Potrafi charakteryzować techniki transformacji genetycznej. Zna i rozumie mechanizmy umozliwiające wprowadzanie obcego DNA do komórek. Zna techniki tworzenia organizmów genetycznie zmodyfikowanych i umie podac przykłady dla organizmów wodnych. Potrafi zdefiniowac pochodzenie, rolę i znaczenie komórek macierzystych oraz zasadę działania terpii genowej. Potrafi merytorycznie poprowadzić dyskusję przedmiotową oraz interpretować uzyskane wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_U01Student potrafi oznaczyć gatunki mikroorganizmów patogennych i wskazujących na określone źródło zanieczyszczenia oraz oszacować stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego badanego środowiska. Potrafi dobrać rodzaj i skład biopreparatów w celu ich wykorzystania w biotechnologii rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U12Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych w tym genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-L-1Laboratoryjne i terenowe metody oceny jakości mikrobiologicznej w produkcji rybackiej.
T-L-2Typy i źródła zagrożeń mikrobiologicznych w rybactwie.
T-L-3Wskaźniki mirkobiologiczne jako wyznacznik jakości i przydatności technologicznej wody.
T-W-2Mikroorganizmy w środowisku wodnym jako wyznacznik jej jakości i przydatności technologicznej.
T-W-3Drobnoustroje patogenne w środowisku wodnym i wskaźniki ich obecności.
T-W-4Biotechnologiczne wykorzystanie mikroroganizmów w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.
T-W-5Mikrobiologiczne stymulatory odporności immunologicznej ryb oraz mozliwości wykorzystania biopreparatów jako alternatywa dla środków chemicznych stosowanych w celach prewencyjnych i leczniczych w hodowli organizmów wodnych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej mu na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz mechanizmy regulujace odporność immunologiczną ryb
4,0Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych, mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności
4,5Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki. Rozumie zasady obowiązujace w regulacji odporności immunologicznej ryb oraz potrafi zastosować mikrobiologiczne stymulatory odporności w zalezności od oczekiwanych efektów
5,0Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki w powiązaniu z osiąganymi efektami hodowli. Rozumie mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz potrafi zastosować mikrobiologiczne stymulatory odporności w zależności od oczekiwanych efektów. Potrafi krytycznie przeanalizować uzyskane wyniki i przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_U02Zna zasady wprowadzenia systemów kontroli jakości mikrobiologicznej oraz możliwości biotechnologicznego wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
EMO_1A_U12Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych w tym genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-L-4Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej
T-W-6Regulacja stosowania ASW oraz skutki antybiotykooporności drobnoustrojów w rybactwie.
T-W-7System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem w intensywnej hodowli ryb. Prawo w krajach UE oraz działania zapobiegawcze i procedury monitorowania jako podstawowe czynniki bezpieczeństwa w chowie i hodowli ryb.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi stosować pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz potrafi wykorzystać mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych
4,0Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosowac mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Rozumie celowość ich zastosowania.
4,5Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosować mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania i rozumie celowość ich zastosowania .
5,0Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosować mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania, rozumie celowość ich zastosowania a na podstawie zinterpretowanych przez siebie wyników potrafi przeprowadzić dyskusje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_U03Student potrafi u ryb zdiagnozować i odróżnić nosicielstwo od formy klinicznej choroby a także jest w stanie ocenić przebieg infekcji w aspekcie procesu replikacji DNA w tkankach ryb. Potrafi oszacować niebezpieczeństwo wynikające z badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Zna możliwości wykorzystania komórek macierzystych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U12Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych w tym genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-L-4Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej
T-W-1Podstawowe pojęcia z dziedziny biotechnologii. Wprowadzenie do dyscypliny oraz przybliżenie technik badawczych w niej wykorzystywanych.
T-W-8Genom i metody jego analizy. Zastosowanie i schemat działania enzymów restrykcyjnych. Metoda RFLP. Sekwencjonowanie.
T-W-9Transformacja genetyczna i metody wprowadzania obcego DNA do komórek.
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie.
T-W-11Funkcja i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-12Terapia genowa. Założenia, wykorzystanie i krytyka.
T-W-13Klonowanie molekularne. Sztuczne chromosomy.
T-W-14Głowne osiągnięcia biotechnologii ze szczególnym wskazaniem na zastosowanie w rybactwie.
T-L-5Ocena stopnia replikacji ptaogenów w organizmie ryby.
T-L-6Procesy poliploidyzacji u ryb. Metody kariotypowania.
T-L-7Androgeneza i gynogeneza. Metody pozyskiwania populacji jednopłciowych u ryb.
T-L-8Replikacja obcego DNA w organizmie ryby. Metody badań obecności obcego DNA w tkankach.
T-L-9Metody izolacji DNA u ryb. Technika poboru materiału i zasada przebiegu procesu izolacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić typ infekcji wirusowej u ryb bez wskazania na tempo replikacji patogenu.
4,0Student odróznia nosicielstwo od formy klinicznej i umie wskaać drogi transportu obcego DNA do tkanek ryb. Ogólnie interpretuje wyniki badań i wyciaga ogólne wnioski.
4,5Student potrafi dokonać poboru prób do badań diagnostycznych. Jest w stanie wskazać na źródło infekcji i ocenić jej wpływ na kodycję populacji ryb. Dobrze radzi sobie ze studiowaniem literatury przedmiotu.
5,0Student potrafi pobrać próby do badań diagnostycznych, zna mechanizmy replikacji obcego DNA w tkankach ryb oraz potrafi wskazać metody ich detekcji. Potrafi ocenić kondycje populacji ryb, zna zagrożenia wynikaące z transformacji genowej i pozyskiwania organizmów wodnych zmodyfikowanych genetycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S03_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej.
Treści programoweT-L-1Laboratoryjne i terenowe metody oceny jakości mikrobiologicznej w produkcji rybackiej.
T-L-2Typy i źródła zagrożeń mikrobiologicznych w rybactwie.
T-L-3Wskaźniki mirkobiologiczne jako wyznacznik jakości i przydatności technologicznej wody.
T-L-4Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej
T-W-2Mikroorganizmy w środowisku wodnym jako wyznacznik jej jakości i przydatności technologicznej.
T-W-3Drobnoustroje patogenne w środowisku wodnym i wskaźniki ich obecności.
T-W-4Biotechnologiczne wykorzystanie mikroroganizmów w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych.
T-W-5Mikrobiologiczne stymulatory odporności immunologicznej ryb oraz mozliwości wykorzystania biopreparatów jako alternatywa dla środków chemicznych stosowanych w celach prewencyjnych i leczniczych w hodowli organizmów wodnych.
T-W-6Regulacja stosowania ASW oraz skutki antybiotykooporności drobnoustrojów w rybactwie.
T-W-7System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem w intensywnej hodowli ryb. Prawo w krajach UE oraz działania zapobiegawcze i procedury monitorowania jako podstawowe czynniki bezpieczeństwa w chowie i hodowli ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii rybackiej
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii rybackiej
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie i przeprowadzić na ten temat dyskusje