Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Sozologia środowiska morskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sozologia środowiska morskiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii z zakresu studiowanego kierunku, znajomość podstaw ekologii i hydrochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. BHP pracy w laboratorium.2
T-L-2Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód powierzchniowych- morskie wody wewnętrzne.8
T-L-3Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód estuariowych.8
T-L-4Zintegrowana gospodarka wód zanieczyszczonych – zajęcia terenowe w oczyszczalni ścieków wód zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi i z mycia ładowni statków oraz ścieków sanitarnych.4
T-L-5Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego. Zastosowanie instalacji membranowych w procesie oczyszczania wód - odwrócona osmoza (RO), mikrofiltracja (MF), nanofiltracja (NF), ultrafiltracja (UF).4
T-L-6Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego - zastosowanie instalacji membranowych w procesie odsalania wód - odwrócona osmoza (RO), elektrodializa (ED).4
30
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające (sozologia jako nauka interdyscyplinarna, definicje podstawowych pojęć). Sozologiczne podejście do zagrożeń środowiskowych. Zasady żrównoważonego rozwoju jako podstawa zintegrowanego podejścia do problemów środowiskowych.3
T-W-2Estuaria jako obszary pozostające pod szczególną antropopresją - podstawowe definicje, presja środowiskowa, presja człowieka. Infrastruktura przemysłowo-portowa w obrszarach estuaryjnych. Konsekwencje działalności w obszarze estuarium dla wód morskich.3
T-W-3Szczególne zagrożenia dla środowiska morskiego wynikające z bezpośredniej działalności gospodarczej człowieka na morzu (ekspolatacja obiektów oceanotechnicznych).3
T-W-4Sposoby zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.3
T-W-5Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-2Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena za wejściówki i za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
EMO_1A_W01, EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, T1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-3
EMO_1A_K14_W02
Zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
EMO_1A_W08, EMO_1A_W11R1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K14_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-3
EMO_1A_K14_U02
Potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste zadanie inżynierskie.
EMO_1A_U18, EMO_1A_U22R1A_U01, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-3
EMO_1A_K14_U03
Student w laboratorium potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Posiada umiejętnosci wykonywania analiz chemicznych niezbędnych do oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich i estuariowych. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Na podstawie przeprowadzonych analiz potrafi wyciągać wnioski i przygotowuje sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U09, EMO_1A_U17R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
3,5Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie prostego powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w środowisku morskim.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim.
4,5Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. Ma wiadomości pozwalające zinterpretować wpływ tych procesów na stan wód morskich.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. Ma wiadomości pozwalajace zinterpretować wpływ tych procesów na stan wód morskich. Ma wiedzę w zakresie praktycznego wykorzystania zdobytych informacji.
EMO_1A_K14_W02
Zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie zna metod analitycznych w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Nie ma podstawowej wiedzy, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania prostych problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich.
4,0Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich.
4,5Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie rozwiązań podczas awarii prowadzących do pogorszenia zastanego stanu wód morskich.
5,0Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie rozwiązań podczas awarii prowadzących do pogorszenia zastanego stanu wód morskich, a także posiada wiedzę pozwalającą na opracowanie działań zmierzających do porawy zastanego stanu wód morskich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K14_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Nie dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
3,0Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
3,5Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
4,0Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
4,5Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. Umie powiązać zinterpretowane informacje z dokonaną analizą wskaźników hydrochemicznych.
5,0Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. Umie powiązać zinterpretowane informacje z dokonaną analizą wskaźników hydrochemicznych, wskazuje kierunki działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie.
EMO_1A_K14_U02
Potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste zadanie inżynierskie.
2,0Student nie potrafi wykorzystać podstawowych apektów ekonomicznych i prawnych przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie.
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie.
3,5Student potrafi wykorzystać aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie.
4,0Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie.
4,5Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią działanie inżynierskie.
5,0Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią uzasadnione ekonomicznie działanie inżynierskie możliwe do wykorzystania praktycznego.
EMO_1A_K14_U03
Student w laboratorium potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Posiada umiejętnosci wykonywania analiz chemicznych niezbędnych do oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich i estuariowych. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Na podstawie przeprowadzonych analiz potrafi wyciągać wnioski i przygotowuje sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
2,0Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego. Nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać aparatury i sprzętu laboratoryjnego. Nie posiada umiejętności wykonania analiz .
3,0Student potrafi poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania analiz laboraturyjnych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5Student potrafi poprawnie obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane analizy samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników.
4,0Student potrafi prawidłowo obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow.
5,0Student bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku, które realizuje.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku, które realizuje, a także przekonuje innych do konieczności samodoskonalenia.

Literatura podstawowa

  1. J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickels, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1996, 1
  2. B.J. Alloway, D.C. Ayres, Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, I
  3. J. Pempkowiak, Zarys geochemii morskiej, Wyd. UG, Gdańsk, 1997, I

Literatura dodatkowa

  1. M. Elliot, K.L. Hemingway, Fishes in estuaries, Blackwell Science, 2002, I
  2. Z. Polański, Polskie rybołówstwo przybrzeżne, MIR, Gdynia, 2000, I, Sudia i Materiały, E, 60

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. BHP pracy w laboratorium.2
T-L-2Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód powierzchniowych- morskie wody wewnętrzne.8
T-L-3Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód estuariowych.8
T-L-4Zintegrowana gospodarka wód zanieczyszczonych – zajęcia terenowe w oczyszczalni ścieków wód zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi i z mycia ładowni statków oraz ścieków sanitarnych.4
T-L-5Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego. Zastosowanie instalacji membranowych w procesie oczyszczania wód - odwrócona osmoza (RO), mikrofiltracja (MF), nanofiltracja (NF), ultrafiltracja (UF).4
T-L-6Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego - zastosowanie instalacji membranowych w procesie odsalania wód - odwrócona osmoza (RO), elektrodializa (ED).4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające (sozologia jako nauka interdyscyplinarna, definicje podstawowych pojęć). Sozologiczne podejście do zagrożeń środowiskowych. Zasady żrównoważonego rozwoju jako podstawa zintegrowanego podejścia do problemów środowiskowych.3
T-W-2Estuaria jako obszary pozostające pod szczególną antropopresją - podstawowe definicje, presja środowiskowa, presja człowieka. Infrastruktura przemysłowo-portowa w obrszarach estuaryjnych. Konsekwencje działalności w obszarze estuarium dla wód morskich.3
T-W-3Szczególne zagrożenia dla środowiska morskiego wynikające z bezpośredniej działalności gospodarczej człowieka na morzu (ekspolatacja obiektów oceanotechnicznych).3
T-W-4Sposoby zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.3
T-W-5Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K14_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
EMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wprowadzające (sozologia jako nauka interdyscyplinarna, definicje podstawowych pojęć). Sozologiczne podejście do zagrożeń środowiskowych. Zasady żrównoważonego rozwoju jako podstawa zintegrowanego podejścia do problemów środowiskowych.
T-W-2Estuaria jako obszary pozostające pod szczególną antropopresją - podstawowe definicje, presja środowiskowa, presja człowieka. Infrastruktura przemysłowo-portowa w obrszarach estuaryjnych. Konsekwencje działalności w obszarze estuarium dla wód morskich.
T-W-3Szczególne zagrożenia dla środowiska morskiego wynikające z bezpośredniej działalności gospodarczej człowieka na morzu (ekspolatacja obiektów oceanotechnicznych).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich.
3,5Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie prostego powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w środowisku morskim.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim.
4,5Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. Ma wiadomości pozwalające zinterpretować wpływ tych procesów na stan wód morskich.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. Ma wiadomości pozwalajace zinterpretować wpływ tych procesów na stan wód morskich. Ma wiedzę w zakresie praktycznego wykorzystania zdobytych informacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K14_W02Zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.
Treści programoweT-W-4Sposoby zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
T-W-5Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod analitycznych w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Nie ma podstawowej wiedzy, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania prostych problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich.
4,0Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich.
4,5Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie rozwiązań podczas awarii prowadzących do pogorszenia zastanego stanu wód morskich.
5,0Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie rozwiązań podczas awarii prowadzących do pogorszenia zastanego stanu wód morskich, a także posiada wiedzę pozwalającą na opracowanie działań zmierzających do porawy zastanego stanu wód morskich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K14_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wprowadzające (sozologia jako nauka interdyscyplinarna, definicje podstawowych pojęć). Sozologiczne podejście do zagrożeń środowiskowych. Zasady żrównoważonego rozwoju jako podstawa zintegrowanego podejścia do problemów środowiskowych.
T-W-2Estuaria jako obszary pozostające pod szczególną antropopresją - podstawowe definicje, presja środowiskowa, presja człowieka. Infrastruktura przemysłowo-portowa w obrszarach estuaryjnych. Konsekwencje działalności w obszarze estuarium dla wód morskich.
T-W-3Szczególne zagrożenia dla środowiska morskiego wynikające z bezpośredniej działalności gospodarczej człowieka na morzu (ekspolatacja obiektów oceanotechnicznych).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Nie dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
3,0Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
3,5Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
4,0Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich.
4,5Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. Umie powiązać zinterpretowane informacje z dokonaną analizą wskaźników hydrochemicznych.
5,0Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. Umie powiązać zinterpretowane informacje z dokonaną analizą wskaźników hydrochemicznych, wskazuje kierunki działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K14_U02Potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste zadanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.
Treści programoweT-W-4Sposoby zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
T-W-5Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać podstawowych apektów ekonomicznych i prawnych przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie.
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie.
3,5Student potrafi wykorzystać aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie.
4,0Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie.
4,5Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią działanie inżynierskie.
5,0Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią uzasadnione ekonomicznie działanie inżynierskie możliwe do wykorzystania praktycznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K14_U03Student w laboratorium potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Posiada umiejętnosci wykonywania analiz chemicznych niezbędnych do oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich i estuariowych. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Na podstawie przeprowadzonych analiz potrafi wyciągać wnioski i przygotowuje sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.
Treści programoweT-W-5Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego.
T-L-1Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. BHP pracy w laboratorium.
T-L-2Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód powierzchniowych- morskie wody wewnętrzne.
T-L-3Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód estuariowych.
T-L-5Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego. Zastosowanie instalacji membranowych w procesie oczyszczania wód - odwrócona osmoza (RO), mikrofiltracja (MF), nanofiltracja (NF), ultrafiltracja (UF).
T-L-6Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego - zastosowanie instalacji membranowych w procesie odsalania wód - odwrócona osmoza (RO), elektrodializa (ED).
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena za wejściówki i za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego. Nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać aparatury i sprzętu laboratoryjnego. Nie posiada umiejętności wykonania analiz .
3,0Student potrafi poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania analiz laboraturyjnych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5Student potrafi poprawnie obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane analizy samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników.
4,0Student potrafi prawidłowo obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow.
5,0Student bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K14_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wprowadzające (sozologia jako nauka interdyscyplinarna, definicje podstawowych pojęć). Sozologiczne podejście do zagrożeń środowiskowych. Zasady żrównoważonego rozwoju jako podstawa zintegrowanego podejścia do problemów środowiskowych.
T-W-2Estuaria jako obszary pozostające pod szczególną antropopresją - podstawowe definicje, presja środowiskowa, presja człowieka. Infrastruktura przemysłowo-portowa w obrszarach estuaryjnych. Konsekwencje działalności w obszarze estuarium dla wód morskich.
T-W-3Szczególne zagrożenia dla środowiska morskiego wynikające z bezpośredniej działalności gospodarczej człowieka na morzu (ekspolatacja obiektów oceanotechnicznych).
T-W-4Sposoby zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
T-W-5Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku, które realizuje.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku, które realizuje, a także przekonuje innych do konieczności samodoskonalenia.